Fagelement: politologisk/samfundsvidenskabeligt fagelement
Mål
De politologiske seminarer sigter mod, at den studerende gennem et studiekredsorienteret forløb kan uddybe og udbygge sine kundskaber indenfor politologiens centrale teoretiske, metodiske og/eller empiriske problemstillinger. Der lægges vægt på, at hele holdet har samme pensum, hvilket giver mulighed for dybdegående diskussioner og fælles tilegnelse af et stofområde.
De politologiske seminarer udbydes indenfor kernefagsområderne: Politisk teori og idéhistorie, almen og sammenlignende statskundskab, forvaltning og international politik. Inden for disse områder kan seminarer variere både i opbygning, undervisningsform og indhold, samt i forhold til hvilke former for opgaver, de studerende skal udforme.
De samfundsvidenskabeligt relevante seminarer sigter mod, at den studerende selvstændigt kan uddybe og udbygge sine kundskaber indenfor fagområder, som støder op til politologien som f.eks. sociologi, økonomi, jura og samfundsvidenskabelig metode. Seminarerne kan variere betragteligt i både opbygning, undervisningsform og indhold, samt i forhold til hvilke former for opgaver, den studerende skal gennemføre.
Det er desuden et formål med alle seminarer at øge den studerendes skriftlige formidlings-kompetencer.
Kompetenceprofil
Kompetenceprofilen varierer fra seminar til seminar og seminarerne varierer fra semester til semester.
Det enkelte seminars kompetenceprofil skal derfor findes i lektionskataloget (www.polsci.ku.dk) for det pågældende semester.
Omfang
Ét seminar udgør 10 ECTS.
Litteratur
Pensum udgør 1200 sider pr. seminar og er fælles for alle studerende på seminaret. Der kan dog i særlige tilfælde aftales erstatningslitteratur med underviser.
Undervisnings- og arbejdsform
Undervisningsformen på seminarer er studiekredspræget, og der kan maksimalt deltage 20 studerende. Der er forhåndstilmelding, og studerende optages normalt efter studiemæssig anciennitet.
Undervisningen foregår typisk over ét semester med to timer ugentligt i hvert fag. Afvigelser både med hensyn til varighed og ugentligt timetal kan dog forekomme.
Eksamensform
Seminarer bestås ved afløsningsopgaver og aktiv deltagelse i undervisningen. Seminarer bedømmes bestået/”ikke bestået”.
|