2.2 Kompetenceprofil


Sidst redigeret: 13/10-2005   grafik   Udgave: 2005/2006 Samf 

 


2.2 Kompetenceprofil
Gennem uddannelsesforløbet, som finder sted i et forskningsmiljø, opnår den studerende grundig og grundlæggende indsigt i de centrale problemstillinger, processer og forhold, som behandles i politologi og samfundsvidenskab, samt i de teorier og metoder og det begrebsapparat, der anvendes inden for felterne. På baggrund af sin uddannelse skal bacheloren i statskundskab have erhvervet sig en række kompetencer, som tilsammen sætter ham eller hende i stand til, på et videnskabeligt grundlag, at analysere politiske og samfundsmæssige fænomener i en foranderlig verden. Mere præcist sigter uddannelsen mod at udvikle følgende kompetencer:

Faglige kompetencer
En bachelor i statskundskab
  • har en omfattende og bred viden inden for politologiens kerneområder – statskundskab, forvaltning og international politik – og deres respektive felt, teorier og begreber
  • har en grundlæggende og bred viden om samfundsvidenskabens øvrige discipliner og deres respektive felt, teorier og begreber – herunder samfundsvidenskabelig metode, sociologi, økonomi og samfundsvidenskabelig videnskabsteori
  • kan gennemføre selvstændige analyser af teoretiske arbejder og konkrete forhold inden for hver af politologiens kerneområder
  • er i stand til at inddrage viden fra alle dele af samfundsvidenskaben i sin forståelse af politologiske og samfundsvidenskabelige forhold og problemstillinger, samt foretage en kvalificeret udvælgelse af politologiske og samfundsvidenskabelige teorier og metoder i forbindelse med konkrete studier
  • kan arbejde og argumentere på baggrund af et overblik over samfundsvidenskaben som felt, herunder politologiens placering i dette felt
  • har en omfattende viden om og forståelse af internationale perspektiver og vinkler især indenfor politologiens kerneområder

Intellektuelle kompetencer
En bachelor i statskundskab kan
  • sætte sig ind i et nyt stofområde, samt udvælge de centrale problemstillinger inden for det
  • opsøge relevant specifik og abstrakt viden i forbindelse med løsning af opgaver, projekter og lignende
  • forbinde teori og empiri
  • anvende kriterier for at bedømme kvaliteten af videnskabeligt arbejde
  • tænke analytisk og arbejde systematisk i forhold til alsidige problemstillinger
  • deltage i kvalificerede diskussioner på akademisk niveau, herunder reflektere kritisk over egne og andres udsagn
  • tage ansvar for og strukturere egen læring

Praktiske kompetencer
En bachelor i statskundskab har erhvervet kompetence til at
  • formidle problemstillinger, synspunkter og resultater i en fagligt/professionel såvel som offentlig sammenhæng – mundtligt såvel som skriftligt
  • anvende IT-redskaber og statistisk metode til behandlingen af datamateriale
  • gennemføre interviews med henblik på at anvende dem i en videnskabelig sammenhæng
  • anvende IT-redskaber i forbindelse med litteratur- og informationssøgning

Studerende, der tager et tilvalg i et gymnasiefag opnår ikke de specifikke kompetencer i økonomi og forvaltning på bacheloruddannelsen. Til gengæld opnår de kompetencer indenfor et tilvalg i et andet fag.

Kompetenceprofilens forskellige elementer er beskrevet mere detaljeret under fagbeskrivelsen for de enkelte fagelementer på uddannelsen (kapitel 6).



Københavns Universitet