|
Udgave: |
Efterår 2013 Samf |
ECTS points: |
5 ECTS |
Punkter: |
5 ECTS |
Semester: |
Sommerskole august 2013 |
Institutter: |
Sociologisk Institut |
Studieordning: |
Valgfag BA+MA |
Uddannelsesdel: |
Bachelor niveau, Kandidat niveau |
Kontaktpersoner: |
Underviser Stefan Bastholm Andrade, sba@sfi.dk |
Skema- oplysninger: |
NB Dette kursus er overtegnet og lukket for yderligere tilmeldinger.
Uge 34
19. august kl. 10-13
20. august kl. 10-13
21. august kl. 10-13
22. august kl. 10-13
23. august kl. 10-13
Bemærk: skemaoplysningerne er foreløbige. Ændringer kan forekomme. |
Skema- oplysninger: |
Vis skema for kurset Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet Efterår 2013 Samf |
Undervisnings- form: |
Undervisningen vil veksle mellem ca. 1 times forelæsning og to timers praktiske øvelser. |
Indhold: |
Menneskers værdier og holdninger er vanskelige at måle i statistiske analyser. En måde at undersøge dem på kvantitativ er ved brug af faktoranalysen. Metoden arbejder ud fra en præmis om, at der bagved de observerede variable "skjuler" sig nogle faktorer, som er skyld i den målte variation. Eksempelvis at forskelle i besvarelser af en spørgeskemaundersøgelse om holdninger til velfærdsstaten skyldes en bagvedliggende faktor, der måler respondenternes politiske tilhørsforhold.
Nærmere bestemt handler metoden om at måle om teoretiske begreber rent faktisk kan genfindes i de indsamlede spørgeskemaer. For eksempel om personer fra de højere sociale klasser er særligt venligstemte overfor globaliseringen end personer fra lavere klasser. Faktoranalysen kan således benyttes til at reducere et batteri af holdnings- og værdispørgsmål til nogle få bagvedliggende faktorer, som kan operationaliseres til sociologiske begreber. Dette fokus på bagvedliggende strukturerende faktorer kombineret med teori gør metoden til et stærkt sociologisk værktøj. Faktoranalysen har derfor spillet en stor rolle i samfundsvidenskabelige analyser lige fra Adornos studier af "Den autoritære personlighed" (1950) til moderne livsstils- og valganalyser, hvor personer kategoriseres i bestemte segmenter.
Kurset er for alle som har lyst til at vide mere om sociologiske kvantitative metoder. Der forudsættes ingen særlig statistisk kunnen, da der gives en introduktion til den statistiske grundidé bag metoden. Undervisningen er tilrettelagt således, at den studerende i løbet af kurset erhverver færdighederne til at gennemføre analyser af skalaer og modeller for latente variabler inden for samfundsvidenskaberne. Kurset vægter således en praktisk tilgang, hvor de studerende via øvelser får en grundlæggende forståelse for metoderne. Metoden er ydermere oplagt til at kombinere i mixed method design som også gør brug af kvalitative metoder.
Undervejs i kurset introduceres eksplorative tilgange til faktoranalysen herunder principal komponent analyse samt til mere konfirmatoriske tilgange som eksempelvis strukturelle ligningsmodeller. Øvelserne tager udgangspunkt i Stata, men dele af undervisningen vil også anvende R, som kurset også giver en introduktion til.
|
Lærebøger: |
Poul Kline (1994) An Easy Guide to Factor Analysis. Routledge.
Samt diverse artikler (uddeles undervejs).
|
Eksamensform: |
Til dette kursus er knyttet følgende eksamensformer:
• Afløsningsopgave
Omfang: Max 7 ½ sider á 2400 tegn (inkl. mellemrum). Ved gruppebesvarelser tillægges 50 % á 2400 tegn pr. ekstra studerende.
Bemærk: Ved gruppebesvarelser skal den enkelte studerendes bidrag kunne konstateres.
Bemærk: Ved gruppebesvarelser skal den enkelte studerendes bidrag kunne konstateres.
• Aktiv undervisningsdeltagelse
Bedømmelse: Bestået/ikke bestået
Intern censur
|
Kursus hjemmeside: |
 |
Bemærkninger: |
BA-Level og MA-Level
Kan søges af Bachelorstuderende og Kandidatstuderende |
Undervisnings- sprog: |
Kun dansk
|
Sidst redigeret: |
10/7-2013 |