uc:sendtilenven runat server id uc_sendtilenven
Ændre størrelse på tekst Print

Evalueringsmodeller i nationale og internationale organisationer - teori og praksis v/ Merete Watt Boolsen


Semesterangivelse: Forårs kursus

 


Udgave: Forår 2013 Samf
Punkter: 10 ECTS

Semester:

Forår 2013
Uddannelsesdel: Kandidat niveau
Kontaktpersoner: Merete Watt Boolsen (Fagkoordinator: Peter Thisted Dinesen)

Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet Forår 2013 Samf
Undervisnings- form: Seminaret vil være en kombination af forelæsninger, skriftlige og mundtlige studenteroplæg og diskussion samt inddragelse af eksterne oplægsholdere, praktiske øvelser samt ekskursioner/ institutionsbesøg.

Indhold: Vi har igennem de seneste år været udsat for forskellige ’evalueringsbølger’ (evaluering som kontrol, som viden eller som udvikling).

Seminaret vil søge at skærpe bevidstheden om, hvad evalueringer er og ikke er; hvad evalueringer kan og ikke kan - afhængig af organisationstype og afhængig af såvel nationalt som internationalt niveau. Indledningsvist vil det beskæftige sig med forskellige evalueringsteorier, evalueringsmodeller og -programmer. Herefter vil hovedparten af seminaret koncentrere sig om nogle konkrete evalueringseksempler, hvor optikken dels er national (nationale konsulentfirmaer inden for offentlig administration og forvaltning) og dels international (Verdensbanken, Udenrigsministeriet m.fl.).

De forskellige roller som konsulent ved evalueringsopgaver (intern og ekstern konsulent) diskuteres og perspektiveres.

Kompetence- beskrivelse: Seminaret skærper opmærksomheden om, hvordan evalueringer (kan) gennemføres, hvordan de kan anvendes og hermed også indirekte hvordan de (kan) bruges. Faget er relevant for studerende, der arbejder med eller ønsker at arbejde med evalueringsteori og evalueringsprogrammer. Det giver mulighed for at bevæge sig mellem forskellige roller (eksempelvis ekstern konsulent eller intern medarbejder) i forbindelse med at kunne:
  • tilrettelægge relevante evalueringer og -programmer,

  • kritisk forholde sig til de opnåede resultater,

  • analysere og kritisk forholde sig til evalueringens konklusioner,

  • formulere strategiske og fremadrettede perspektiver i forlængelse af de gennemførte evalueringer.

Målbeskrivelse: Seminarets målsætning er at sætte den studerende i stand til efter endt undervisning at kunne:
  • Beskrive de vigtigste forskelle mellem forskellige evalueringsmodeller og -programmer,

  • Præsentere udviklingstendenser inden for evaluerings-forskningen,

  • Identificere og sammenligne forskellige metoder, teorier og evalueringsprogrammer, som de kommer til udtryk i pensum,

  • Kritisk analysere fordele og ulemper ved de forskellige metoder, teorier og evalueringsprogrammer, som de kommer til udtryk i pensum,

  • Vurdere relevans og anvendelighed af de forskellige metoder, teorier og evalueringsprogrammer, som de kommer til udtryk i pensum, i en dansk eller international sammenhæng,

  • Relatere og fremskrive konsekvenserne af evalueringsprogrammer i strategiske, politologiske sammenhænge,

  • Reflektere over, sammenligne, forklare og vurdere (på et overordnet niveau) forskellige evalueringsteorier og -programmer.

Lærebøger: Foreløbig litteraturliste ses nedenfor.

Boolsen, Merete Watt: 2006: Kvalitative analyser. Hans Reitzels forlag.

Brady, H. E. & Collier, David, 2004: Rethinking Social Inquiry. Rowman & Littlefield Publishers. inc. (kap. 1-2, 7-9, 12).

Dahler-Larsen, Peter: 2002: At fremstille kvalitative data. Odense Universitetsforlag.

Davies, Rick & Dart, Jesse (2005): The ‘Most Significant Change’ (MSC) Technique. A Guide to its use. (30/11-07). Klik her

Levin, Henry M. & McEwan, Patrick J. 820019. Cost-Effectiveness Analysis - Methods and Applications, SAGE.

LFA-teknikken - under dette link ligger en pdf med titlen: Logical Framework Approach LFA - handbook for objectives-oriented planning

Patton, Michael Quinn, 2008: Utilisation-Focused Evaluation, 4th ed., SAGE. (udvalgte kapitler).

Patton, Michael Quinn, 2010: Developmental Evaluation. Applying Complexity Concepts to Enhance Innovation and Use. The Guildford Press. New York. London (udvalgte kapitler).

Patton, Michael Quinn, 2011: Essentials of Utilization-Focused Evaluation. SAGE (udvalgte kapitler).

Pawson, R. & Tilley, N. (1997): Realistic Evaluation. SAGE.

Rogers, E. M., 2005: Diffusions of Innovations. GLENCOE.

Vedung, E., 2000: Public Policy and Program Evaluation. Transaction Publishers.

- samt diverse internet materiale fra AEA: American Evaluation Association.

Faglige forudsætninger: Forvaltning og metodefagene på grunduddannelsen skal være bestået.

Eksamensform: Karakterbedømt.

Kursus hjemmeside:
Undervisnings- sprog: Kun dansk
Sidst redigeret: 12/11-2012



Københavns Universitet