uc:sendtilenven runat server id uc_sendtilenven
Ændre størrelse på tekst Print

Eksternt og Internt Regnskab for virksomheder v/ Kristian Madsen-Østerbye


Semesterangivelse: Forårs kursus

 


Udgave: Forår 2013 Samf
Punkter: 10 ECTS

Semester:

Forår 2013
Uddannelsesdel: Kandidat niveau
Kontaktpersoner: Kristian Madsen-Østerbye (Fagkoordinator: Niels-Henrik Topp)

Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet Forår 2013 Samf
Undervisnings- form: Seminaret vil være en kombination af forelæsninger, 3-4 små opgaver og diskussion i plenum. Seminarets skriftlige del består af de må opgaver, som præsenteres og diskuteres i plenum. Opgaverne bedømmes som bestået/ ikke bestået.

Formål: Årsrapporten tillægges større og større informationsværdi og bygger på det klassiske regnskab, hvorfor kendskab til årsregnskabet og baggrunden for dette er nødvendige for at forstå informationsværdien i årsrapporten. Informationsværdien kan kun forstås, når læseren har forstået de regler og bestemmelser der regulerer regnskabsaflæggelsen. Et overskud i et regnskab giver kun mening i forhold til de valgte regnskabs regler.

Regnskabsstandarder i Danmark og de globale standarder, er af betydningen for regelfastsættelsen i Danmark. De globale stanbarder som udarbejdes af private aktører inddrages i undervisningen, ligesom deres implementering i Danmark og EU inddrages.

Udviklingen i regnskabet er gået mod en større globalisering, det gælder også anvendelsen i den offentlige sektor og de offentlige ejede selskaber. Dette stiller nye krav til budget og især regnskabs aflæggelse og forståelse i det offentlige.

Der arbejdes med regnskabsanalyse med det formål at kunne udarbejde en regnskabsanalyse af en virksomhed, der er børsnoteret eller aflægger regnskab af tilsvarende standard. Målet er, at kunne værdiansætte en aktie.

Målet er, at de studerende kan orientere sig i et regnskab for en privat virksomhed eller et regnskab, der dækker en offentlig organisation.. Der ses på regnskabets bestanddele, da det er nødvendigt at forstå sammenhænge fra den basale bogføring til resultatopgørelse og balance samt sammenhænge mellem balance og resultatopgørelse.

Der inddrages eksempler fra store danske virksomheder og der inddrages konkret regnskaber fra børsnoterede virksomheder.

Der opnås ved deltagelse i seminariet en viden der er tilstrækkelig til deltagelse i økonomiarbejde i større organisationer, både private og offentlige. Der tages udgangspunkt i regnskab set fra et ledelsesperspektiv.

Indhold: Undervisningsplan:

Uge Lektion Emner Pensum
6 1 Regnskabets bestanddele Elkjær kap 2
7 2 De grundlæggende elementer i bogføring Elkjær kap 3
8 3 Det interne regnskab Elkjær kap 3
9 4 Balancen Elkjær kap 3
10 5 Balancen fortsat Ditto
11 6 Resultatopgørelsen Elkjær kap 5
12 7 Diskussion af opgave 1 -
14 8 Noter til regnskabet Elkjær kap 6
15 9 Likviditet -
16 10 Regnskabsanalyse 1 Elkjær kap 8, 9, 10, 11 og 12
17 11 Diskussion af opgave 2 -
18 12 Et konkret regnskab Årsrapporten
19 13 Regnskabsanalyse 2 Elkjær kap 8, 9, 10, 11 og 12, Elkjær kap 14 og 15
20 14 Diskussion af opgave 3 -


Kompetence- beskrivelse: Faget er nyttigt i forbindelse med ansættelse i kommuner, regioner, staten, private virksomheder og i organisationer, hvor der arbejdes med ledelse på direktionsniveau. Årsrapporten bliver anvendt til en bred rapportering, hvorfor det er nødvendigt at kende rammerne for rapporteringen og bogføringen.

Målbeskrivelse: Seminariets målsætning er at sætte den studerende i stand til efter endt undervisning at kunne:
  • Analysere et regnskab på enkelt niveau.

  • Være ansvarlig for udarbejdelse af regnskab.

  • Forstå og forestå bogføring.

  • Udarbejde oplæg til budgetter og følge op på disse.

  • Forstå de grundlæggende regnskabsregler.

  • Være i stand til at gennemføre en værdiansættelse af en aktie og forudsige udviklingen i værdien af en aktie.

Kriterier for målopfyldelse:
  • Karakteren 12 gives for den fremragende præstation, dvs. hvor den studerende med ingen eller få og uvæsentlige mangler og på selvstændig og overbevisende måde er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.

  • Karakteren 7 gives for den gode præstation, dvs. hvor den studerende, om end med adskillige mangler, på sikker vis er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.

  • Karakteren 02 gives for den tilstrækkelige præstation, dvs. den minimalt acceptable præstation, hvor den studerende kun usikkert, mangelfuldt og/eller uselvstændigt er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.

Lærebøger: Årsrapport og virksomhedsanalyse, Jørgen Elkjær og Kristian Hjulsager, Thomsen 2008.

Finansiel rapportering, Jens O. Elling, Gads Forlag 2010.

Faglige forudsætninger: Der forudsættes kendskab til økonomipensum fra bachelorstudiet samt interesse for regnskab og budgettering.

Eksamensform: Ikke karakterbedømt (godkendt/ikke godkendt).

Kursus hjemmeside:
Undervisnings- sprog: Kun dansk
Sidst redigeret: 12/11-2012



Københavns Universitet