uc:sendtilenven runat server id uc_sendtilenven
Ændre størrelse på tekst Print

Relationel teori: Fra teorier om individ og samfund til teorier om relationer v/ Adler-Nissen, Lars Bo Kaspersen og Lis Højgaard


Semesterangivelse: Forårs kursus

 


Udgave: Forår 2013 Samf
Punkter: 10 ECTS

Semester:

Forår 2013
Uddannelsesdel: Kandidat niveau
Kontaktpersoner: Adler-Nissen, Lars Bo Kaspersen og Lis Højgaard (Fagkoordinator: Lis Højgaard)

Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet Forår 2013 Samf
Undervisnings- form: Seminaret lægger ud med en række oplæg fra underviserne, som introducerer til relationel teori og til de tre valgte teoretikere. Herefter fremlægger de studerende deres opgaveideer til diskussion på seminaret og der organiseres et opgavefremlæggelses- og opponeringsforløb.

Seminardeltagerne forventes at læse og være godt forberedt til hvert møde og deltage aktivt i undervisningen, som bygger på høj grad af studenteraktivitet og dialog. Seminardeltagerne forventes at skrive en opgave, hvor det relationelle teoretiske perspektiv anvendes på selvvalgt problemstilling samt at opponere på en medstuderendes opgaveudkast. Efter seminaret vil deltagerne have opnået:

Indhold: De fleste socialteorier (både sociologiske og politiske teorier) tager udgangspunkt i et socialt fænomen, som skal studeres fx stater, diplomater, organisationer, mænd, kvinder eller virksomheder. Teorierne antager allerede i udgangspunktet eksistensen af det sociale fænomen, der skal studeres. Nogle teorier tilskriver a priori disse fænomener fx stater eller individer en række egenskaber, motiver og/eller præferencer. Eksempelvis tilskriver International Politik-realister individer og/eller stater en række generelle motiver i forhold til selvopretholdelse og sikkerhed. Max Weber antager, at mennesker, som deltager i politik, ønsker magt. Rational choice-tilgange forudsætter, at mennesker handler rationelt i et forsøg på at maksimere deres nytte. Teorier om politisk adfærd bygger ligeledes på en række antagelser om individers adfærd. Andre teoretikere forsøger at undgå motiv-antagelser (fx Emile Durkheim og Kenneth Waltz), men antager eksistensen af det fænomen, der ønskes studeret (fx samfund (Durkheim) eller stat (Waltz).

Dette seminar vil indledningsvis kritisk diskutere en række af disse teorier. Teorier, der antager eksistensen af en række fænomener og i en række tilfælde tillægger dem egenskaber eller præferencer, kaldes ofte substansteorier - med inspiration fra den amerikanske filosof John Dewey. Termen ’substansteori’ henfører til, at disse teorier tillægger det sociale fænomen, der skal studeres, en substans - det er allerede eksisterende, formet og med indhold inden en decideret analyse foretages. Seminarets hoveddel sætter fokus på tre teorier, der fremstå som et alternativ til disse mange ’substansteorier’. Disse alternative teorier tager ikke udgangspunkt i eksistensens af fænomener eller tillagte egenskaber. Teorierne, som betegnes som relationelle, tager udgangspunkt i at sociale fænomener altid udvikles i forhold til andre lignende sociale fænomener. Således er mænd ikke mænd med en given identitet, når de fødes som små. De skabes og konstitueres som mænd i forhold til kvinder, andre drenge/mænd og grupper af mennesker. Stater fødes heller ikke ind i en verden som udviklede og flyvefærdige stater, der herefter ’blot’ eksisterer. Stater skabes konstant i forhold til andre stater og statens eksistens kan let forsvinde, hvis relationernes karakter staterne imellem ændres drastisk. Med andre ord kan stater, staters udvikling, konsolidering og svækkelse (til tider forsvinden!) kun forstås som kontinuerlige processer, der udspiller sig i forholdet mellem stater.

De tre relationelle teorier, som præsenteres på seminaret, er udviklet af henholdsvis Norbert Elias, Pierre Bourdieu og Judith Butler. Teorierne præsenteres og diskuteres. I gennemgangen af Elias illustreres det relationelle perspektiv med studier af statsdannelsesprocesser samt studier af relationer mellem ’etablerede og outsidere’. I gennemgangen af Bourdieu illustreres det relationelle perspektiv med aktuelle og historiske eksempler fra dagligdags oplevelser af god smag og litteratur til international politik og diplomati i f.eks. EU, FN og NATO. Og i gennemgangen af Butler illustreres det relationelle perspektiv gennem subjektdannelsesprocesser - decentrering af subjektet - og problematisering af identitetskategorier som grundlag for politisk handling.

Seminaret lægger stor vægt på at vise, hvordan relationel teori kan udfoldes og anvendes - hvordan kan vi gøre den til stærke analyseredskaber. Afslutningsvis diskuteres problemer og udfordringer for relationel teori særligt i en politologisk kontekst.

Kompetence- beskrivelse: Seminaret vil give et godt teoretisk-metodisk grundlag for senere opgave- og specialeskrivning og vil styrke de studerendes analytiske blik for, hvordan sociale processer formes af og former den samfundsmæssige virkelighed.

Målbeskrivelse:
  • Dybere indsigt i relationelle socialteorier og forskellen mellem relationelle og substansteorier.

  • Forståelse for hvordan samfundsvidenskabelig teoriers opbygges, udvikling og kritiseres.

  • Særligt kendskab til Norbert Elias, Pierre Bourdieu og Judith Butlers forskellige tilgange til relationel teori og metode.

  • Evne til selvstændigt at oversætte og anvende relationel teori på en konkret empirisk problemstilling.


Lærebøger: Der vil forelægge en pensumliste samt forslag til baggrundslæsning i god tid inden semesterstart.

Faglige forudsætninger: Erfaring med at koble empiriske problemstillinger med teoretiske forståelser på BA-opgave-niveau og interesse for sammenhængen mellem teori og vidensproduktion.

Eksamensform: Karakterbedømt.

Kursus hjemmeside:
Undervisnings- sprog: Kun dansk
Sidst redigeret: 12/11-2012



Københavns Universitet