|
Udgave: |
Forår 2013 Samf |
Punkter: |
10 ECTS |
Semester: |
Forår 2013 |
Uddannelsesdel: |
Kandidat niveau |
Kontaktpersoner: |
Kristoffer Refberg (Fagkoordinator: Lis Højgaard)
|
Skema- oplysninger: |
Vis skema for kurset Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet Forår 2013 Samf |
Undervisnings- form: |
Kurset forløber over fjorten undervisningsgange á to timer. Undervisningen vil foregå som en kombination af forelæsninger, diskussioner og studenteroplæg/diskussion af papers. Litteratur vil være tilgængeligt på semesterhylden. På kursets hjemmeside vil øvrigt materiale være tilgængeligt, herunder den endelige litteraturliste, undervisningsplanen og forelæsningsnoter.
Studerende der tilmelder sig eksamen i faget vil blive eksamineret på baggrund af et pensum på 1200 sider, som vil være tilgængeligt på kursets hjemmeside.
|
Indhold: |
I sin forelæsningsrække på Collège de France, Il faut défendre la société, foreslog Michel Foucault at analysere samfundets magtrelationer ud fra en analytik om krig. I forelæsningsrækken formulerer Foucault således en krigens analytik som metode til at analysere modernitetens oprindelse i perioden, der går forud for statsdannelsen og monopoliseringen af krig.
Med afsæt i Foucaults studier diskuterer nærværende kursus krig som analytisk metode, idet kurset undersøger forholdet mellem krig som samfundsrelation og oprindelsen i det moderne samfund af en magtform, der sætter sig for at udøve magten på livets niveau; biopolitik. Kurset omhandler den genealogi, hvori krigen, efter have været henvist til en eksistens på statens yderside, tilsyneladende er genopstået hvor den ikke skulle være, i samfundet. I det årti der er gået siden 11. september 2001, forekommer krigen således at have overskredet den forståelse, som hævder, at krig nødvendigvis er noget, der styres på generalstabens niveau, og som alene er et eksklusivt statsprivilegium. Konflikt, revolution og terrorisme synes at angive koordinaterne for krigens genkomst i samfundet, som i tilfældet af Det Arabiske Forår, de omfattende demonstrationer særligt i Sydeuropa, fremvæksten af modstandsgrupper som Occupy og WikiLeaks og endelig de kontinuerlige terrorhandlinger, der nu også synes at omfatte de mere fredelige dele af verden som i det seneste tilfælde i Norge.
Med det in mente er kursets sigte:
-
At give en introduktion til centrale tænkere af forholdet mellem modernitet, biopolitik og krig
-
At undersøge krigens ontologi ud fra begrebet om polemos [konflikt] hos udvalgte tænkere fra antikkens Grækenland til i dag
-
At analysere epistemologiske grænser for tænkningen af krig
-
At undersøge og diskutere en krigens analytik som metode til at analysere magtrelationer
-
At udfordre traditionelle disciplinære tilgange til analysen af krig, stat og samfund
-
At eksplicere krig på baggrund af teoretiske og historiske indsigter fra diskurser om race, klassekamp, revolution etc.
|
Kompetence- beskrivelse: |
Kurset søger at styrke de studerendes forudsætninger for kritisk refleksion over grundlæggende spørgsmål og begreber, som ligger til grund for studiet i statskundskab, herunder spørgsmålet om magt, den politiske ordens natur, begrebet om samfundet og krigens orden. Ved at angribe disse grundlæggende spørgsmål søger kurset at give de studerende et analytisk begrebsapparat, der sætter dem i stand til tænke en given samfundsordens konfliktforhold anderledes. I egenskab af at fokusere på politisk-sociologiske grundbegreber giver kurset bred mulighed for tilknytning til og videre studier indenfor andre kurser. Kurset vil således have bred relevans og henvender sig både til studerende, der ønsker at arbejde indenfor forskning, statsadministrationen, politisk styrede organisationer såvel som diplomatiet.
|
Målbeskrivelse: |
De studerende skal efter endt undervisning kunne:
-
Demonstrere kendskab til litteraturen om modernitet, biopolitik og krig, der ligger til grund for kurset.
-
Demonstrere en forståelse af, hvordan krig og konflikt kan teoretiseres og studeres som social relation.
-
Demonstrere evnen til kritisk refleksion over ontologier om krig, stat og samfund.
Kriterier for målopfyldelse:
-
Karakteren 12 gives for den fremragende præstation, dvs. hvor den studerende med ingen eller få og uvæsentlige mangler og på selvstændig og overbevisende måde er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
-
Karakteren 7 gives for den gode præstation, dvs. hvor den studerende, om end med adskillige mangler, på sikker vis er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
-
Karakteren 02 gives for den tilstrækkelige præstation, dvs. den minimalt acceptable præstation, hvor den studerende kun usikkert, mangelfuldt og/eller uselvstændigt er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
|
Lærebøger: |
Agamben, Giorgio. Homo Sacer – Sovereign Power and Bare Life. Stanford: Stanford University press, 1998.
Aristotle. The Politics. The Basic Works of Aristotle. Ed. by Richard McKeon. New York: The Modern Library, 2001.
Deleuze, Gilles & Guattari, Felix. A Thousand Plateaus – Capitalism and Schizophrenia Vol. 2. London and New York: The Continuum Publishing Company, 2004.
Foucault, Michel. Nietzsche, Genealogy, History. In D. F. Bouchard, ed., Michel Foucault: Language, Counter-Memory, Practice: Selected Essays and Interviews. New York: Cornell University Press, 1971.
Foucault, Michel. Society must be defended. Lectures at Collège de France, 1975-1976. London and New York: Penguin Books, 2004.
Foucault, Michel. The Will to Knowledge – The History of Sexuality 1. London and New York: Penguin Books, 1998.
Foucault, Michel. The Art of Telling the Truth. In Critique and Power: recasting the Foucault/Habermas debate. Ed. by Michael Kelly. Cambridge, Massachusetts and London: The MIT Press, 1994.
Guthrie, W.K.C. A History of Greek Philosophy I. The earlier Presocratics and the Pythagoreans. Cambridge: Cambridge University Press, 2000.
Hardt, Michael & Negri, Antonio. Empire. Harvard: Harvard University Press, 2001.
Heidegger, Martin. Introduction to Metaphysics. New Haven: Yale University Press, 2000.
Plato. The Laws. London and New York: Penguin Books, 2004.
Reid, Julian. The Biopolitics of the War on Terror – Life struggles, liberal modernity, the defence of logistical societies. Manchester and New York: Manchester University Press, 2009.
Tuck, Richard. The Rights of War and Peace – Political Thought and the International Order from Grotius to Kant. Oxford: Oxford University Press, 2001.
|
Faglige forudsætninger: |
Der forudsættes kendskab til sociologi, politisk teori og international politik.
|
Eksamensform: |
Mundtlig eksamen med synopsis.
|
Kursus hjemmeside: |
 |
Undervisnings- sprog: |
Kun dansk
|
Sidst redigeret: |
16/1-2013 |