uc:sendtilenven runat server id uc_sendtilenven
Ændre størrelse på tekst Print

Politisk Psykologi og Den Experimentelle Metode - i Teori og Praksis v/ Julie Hassing Nielsen


Semesterangivelse: Forårs kursus

 


Udgave: Forår 2013 Samf
Punkter: 10 ECTS

Semester:

Forår 2013
Uddannelsesdel: Kandidat niveau
Kontaktpersoner: Julie Hassing Nielsen
Fagkoordinator: Peter Thisted Dinesen)

Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet Forår 2013 Samf
Undervisnings- form: Kurset vil være en kombination af forelæsning og diskussion af litteratur om politisk psykologi, herunder særligt brugen af eksperimenter i studiet af politisk psykologi. I sidste del af kurset inddrages gæsteforelæsere, som benytter eksperimenter.

Formål: Kurset har to hovedformål:

(1) At give et indblik i studiet af politisk psykologi, herunder en gennemgang af ”state of the art” ved de empiriske studier af politisk psykologi.

(2) At introducere den eksperimentelle metode, dens begreber og redskaber, samt at indføre de studerende i, hvorfor eksperimenter særligt kan besvare problemstillinger indenfor politisk psykologi.

Indhold: De seneste år er brugen af eksperimenter steget markant indenfor statskundskab. Hvor denne metode længe har været brugt indenfor eksempelvis økonomisk og psykologisk forskning har den været dæmoniseret indenfor politologien, primært fordi metoden udfordrer forståelsen af ekstern validitet, som længe har været politologisk forsknings kvalitetsstempel. Men brugen af eksperimenter stiger med god grund. Metoden kan nemlig besvare spørgsmål og adressere problematikker, som gængse metoder har problemer med at undersøge. Dette gælder særligt endogenitet- og kausalitetsproblematikker. Og disse møder man ofte indenfor politisk psykologi.

Undervisningen sigter på at klæde den studerende metodisk på til at diskutere nuværende eksperimentel forskning indenfor politisk psykologi, samt at give den studerende ballast til på egen hånd at udforske studiet af politisk psykologi - eksempelvis i specialeskrivning. Med ovenstående afsæt vil kurset være opdelt i to dele:

(1) Den første del introducerer de studerende til basal teori indenfor politisk psykologi. Her vil først læses teoretiske tekster og introduceres klassiske problemstillinger, men senere inddrages også eksempler på brugen af forskellige metoder i den empiriske forskning af politisk psykologi.

(2) Den anden del af kurset fokuserer særligt på brugen af eksperimenter (både laboratorie, survey, kvasi- og naturlige eksperimenter) i studiet af politisk psykologi. Der læses de nyeste (eller de mest kontroversielle) forskningsresultater samt inviteres gæsteforelæsere, som benytter eksperimenter i forskningen. Denne del af kurset starter ud med en basal metodisk introduktion til eksperimenter, samt forklare de centrale begreber og redskaber.

Lærebøger: Tentativ litteraturliste

Aldashev, G., G. Kirschsteiger & A. Sebald (2010) “How (Not) to Decide: Procedural Games” in Ecore Discussion paper 2010/81.

Alm, J. (2010) “Testing Behavioral Public Economics Theories in the Laboratory” in National Tax Journal, Vol. 63, No. 4, pp. 635-658.

Barabas, J. (2004) “How Deliberation Affects Policy Opinions” in American Political Science Review, Vol. 98, No. 4, pp. 687-701.

Barmettler, F., E. Fehr & C. Zehnder (2011) “Big Experimenter is watching you! Anonymity and prosocial behavior in the laboratory” in Games and Economic Behavior, forthcoming.

Baumrind, D. (1964) ”Some thoughts on Ethnics of Research: After Reading Milgram’s “Behavioral Study of Obedience” in American Psychologist, Vol. 10, No. 6, pp. 421-423.

Berg, J., Dickhaut, J. & K. McCabe (1995) “Trust, Reciprocity, and Social History” in Games and Economic Behavior, Vol. 10, pp. 122-142.

Buchan & Croson & Solnick (2008) “Trust and gender. An examination of behavior and beliefes in the investment game” in Journal of Economic behavior and Organization, Vol. 68, No. 3-4, pp. 466-476.

Druckman, J. N., D. P. Green, J. H. Kuklinski & A. Lupia (2006)” The Growth and Development of Experimental Research in Political Sciences” in American Political Science Review, Vol. 100, No. 4, pp. 627-635.

Druckman, J. N., D. P. Green, J. H. Kuklinski & A. Lupia (2011) Cambridge Handbook of Experimental Political Science (Cambridge University Press, Cambridge).

Esaiasson, P., M. Gilljam & M. Persson (2012) “Which decision-making arrangements generate the strongest legitimacy beliefs? Evidence from a randomized field experiment” in European Journal of Political Research, XXXX, pp.1-24.

Gerber, A. S. & D. P. Green (2000) ”The Effects of Canvassing, Direct Mail, and Telephone Contact on Voter Turnout: A Field Experiment” in American Political Science Review, Vol. 94, pp. 653-663.

Keele, L., McConnauhy, C. & White, L. (2008) Statistical inference for experiments. Working Paper at Ohio State University.

List, J.A., S. Sadoff & M. Wagner (2010) “So You Want To Run An Experiment, Now What? Some Simple Rules of Thumb for Optimal Experimental Design” in NBER working paper series, No. 15701.

Milgram, S. (1963) “Behavioral study of obedience” in Journal of Abnormal and Social Psychology, Vol. 67, No. 4, pp. 371-378.

Morrell, M. E. (2005) ”Deliberation, Democratic Decision-Making and Internal Political Efficacy” in Political Behavior, Vol. 27, No. 1, pp. 49-69.

Morton, R. & K. C. Williams (2009) Experimental Political Science and the Study of Causality. From Nature to the Lab (Cambridge University Press, New York).

Ostrom, E., J. Walker & R. Gardner (1992) ”Covenants With and Without a Sword: Self-Governance is Possible” in American Political Science Review, Vol. 90, No. 4, pp. 980-994.

Schotter, A. (2006) “Strong and Wrong. The Use of Rational Choice in Experimental Economics” in Journal of Theoretical Politics, Vol. 18, no. 4, pp. 498-511.

Sears, D.O., L. Huddy & R. Jervis (eds.) (2003) The Oxford Handbook of Political Psychology (Oxford University Press, Oxford).

Faglige forudsætninger: Gennemført metode svarende til BA. statskundskab.

Eksamensform: Skriftlig eksamen - Fri opgave.

Kursus hjemmeside:
Undervisnings- sprog: Kun dansk
Sidst redigeret: 6/11-2012



Københavns Universitet