|
Udgave: |
Forår 2013 Samf |
Punkter: |
10 ECTS |
Semester: |
Forår 2013 |
Uddannelsesdel: |
Kandidat niveau |
Kontaktpersoner: |
Merete Watt Boolsen (Fagkoordinator: Peter Thisted Dinesen)
|
Skema- oplysninger: |
Vis skema for kurset Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet Forår 2013 Samf |
Undervisnings- form: |
Udbuddet vil være en kombination af forelæsninger, øvelser, ekskursioner/gæstelærere, studenteroplæg og diskussion.
Praktiske øvelser på egen pc med NVivo 10-programmet er et centralt element.
|
Indhold: |
Akademisk argumentation, aktantmodel, diskursteori, Grounded Theory, indholdsanalyse-teknikker, interviewteknik, narrativ analyse, observationsmetoder, retorikanalyse (listet i alfabetisk rækkefølge) er metoder til dataindsamling og/eller - analyse, som de fleste samfundsvidenskabelige studerende anvender i løbet af studiet eller efter studiet.
Store datamængder, korte tidsfrister, valide og klare analyser er kravene til analyse- og policy-arbejdet på mange arbejdspladser. Dette seminar/udbud skærper opmærksomheden til kvalitative data-indsamlings- og data-analyse-teknikker; hvordan kvalitative analyser (kan) foretages, overskues, gennemføres og vurderes; hvordan de kan anvendes på store datamængder og hvordan teoriudviklingen og teorigenereringen kan foregå.
Udbuddet beskæftiger sig med følgende temaer:
(1) Indledning; overblik over samfundsvidenskabelige kvalitative metoder.
(2) Interviewteknikken i dens forskellige former og anvendelsesområde.
(3) Tekstanalyser - anvendelse af tekster indgår altid i et (forsknings)projekt. Hvordan kan man få et hurtigt overblik over indhold, emner og argumentationsform? Hvordan kan man kontrollere/undersøge om teksten lader sig anvende i en given sammenhæng?
(4) Observationsanalyser samt analyser af lyde og lugte. Observation foretages hele tiden, men vi anvender sjældent observationer som elementer i en analyse. Enkle og små øvelser i NVivo tager hul på at anvende observationsteknikken konstruktivt i forskningsprocessen: Ordfrekvenssøgninger, tekstsøgninger, begreber i deres kontekst, matricer på kvalitative data (fokus på forekomster og cases).
(5) NVivo som hensigtsmæssig teknik i forskningsprocessen: Hvorledes kan programmet analytisk stimulere forskningsprocessen? Hvordan ser NVivo’s workspace ud? Hvad kan programmet? Hvad kan det ikke? Øvelse: Oprettelse af eget projekt.
(6) Kvalitative analyser. Hvordan tilrettelægges en relevant kvalitativ analyse i forhold til specifikke formål? Øvelse: Hvordan forberedes dine kvalitative data til analyse med NVivo? Diskussion: Hvor vil NVivo være en styrke? Hvor vil NVivo være uhensigtsmæssig? Fx hvordan transskriberer jeg/hvordan arbejdes med lydfiler alene - eller med video-filer?
(7) Konteksten/kulturen i en given organisation har betydning for gennemførelsen af en kvalitativ analyse; Hvordan - dvs. hvilke metoder findes til at ’knække koden’ - i en ukendt institution eller organisation? Hvordan indsamles præcise, relevante, valide data? Øvelse: hvordan konstrueres hensigtsmæssige data med NVivo?
(8) Kodeprocessen er den mest centrale proces i et projekt. Her træffes vigtige beslutninger; her har du definitionsmagten i dit projekt. Øvelse: kodning af data i eget projekt.
(9) Resultaterne af kodningen. Hvordan kan man arbejde videre med kodningen af data - fx opbygning af modeller, systematisk analyse af tekst, mv.? Øvelse: opstil modeller, udvikl hypoteser samt test af hypoteser på kvalitative data.
(10) Kritisk vurdering af egne og andres kvalitative analyser; her anvendes viden om teori og teknikker ved at anvende NVivos muligheder. Øvelse: opstil og anvend vurderingskriterier på egne og andres projekter. Oplæg til diskussion af validitetsbegrebet.
|
Kompetence- beskrivelse: |
Software til kvantitative data er velkendt og gennemprøvet. Software til kvalitative data og til kombinationen af kvantitative og kvalitative data er igennem de seneste år blev udviklet og afprøvet – med det resultat, at man mange steder i verden respekterer og anvender NVivo teknikken. Der er en hurtig og sædvanligvis grundig online help service til programmet.
Faget tager sigte på at udvikle de studerendes kompetencer, hvad angår kvalitative dataindsamlingsteknikker og kvalitative analyser ved hjælp af softwareprogrammet NVivo.
Faget er særlig brugbart for studerende, der stiler mod at arbejde med kvalitative analyser – enten alene eller i kombination med kvantitative data (mixed methods) - fx i forbindelse med specialeskrivning.
Endvidere kan kurset kombineres med litteratur/teori vedrørende governance og netværksstyring inden for forvaltningsområdet, samt demokrati inden for komparativ politik området - afhængig af valg af seminar-opgave.
|
Målbeskrivelse: |
Formålet er for det første, at de studerende bliver dygtigere til at forstå, anvende og vurdere de metodiske og analytiske projektelementer. For det andet, at de bliver dygtigere til at justere og ændre på redskaberne undervejs, når konditionerne i og omkring projektet ændrer sig. For det tredje at de bliver dygtigere til at inddrage og konstruere nye datatyper. Der foretages ofte elegante valg i kodeprocessen, når traditionelle og utraditionelle data anvendes i nye, interessante og kreative sammenhænge – og herved øges kvaliteten af forskningen.
Udbuddets målsætning er at sætte den studerende i stand til efter endt undervisning at kunne:
-
Beskrive kvalitative data og tage stilling til følgende: Hvordan indsamles kvalitative data? Hvad konstituerer data? Hvorledes udfoldes perspektivet på data? Forholdet mellem data og analyseteknik: hvad bestemmer hvornår data X analyseres via analyseteori Y?
-
Præsentere de kvalitative data og deres analysemuligheder. Dvs. tage stilling til validitet og reliabilitet,
-
Identificere og sammenligne forskellige dataindsamlingsmetoder, kodeteknikker og analyseteorier med udgangspunkt i NVivo-programmet,
-
Kritisk analysere fordele og ulemper ved de forskellige datatyper, kodeteknikker og analyseteorier, som de kommer til udtryk under arbejdet med NVivo,
-
Vurdere relevans og anvendelighed af de forskellige datatyper, kodeteknikker og analyseteorier,
-
Relatere og fremskrive konsekvenserne af at anvende forskellige datatyper, kodeteknikker og analyseteorier,
-
Reflektere over, sammenligne, forklare og vurdere (på et overordnet meta-teoretisk niveau) forskellige strategier, når kvalitative analyser foretages.
|
Lærebøger: |
Foreløbig litteraturliste ses nedenfor:
Binderkrantz, A. S. & Andersen, Lotte Bøgh, 2011: Guide til NVivo 9.
Boolsen, Merete Watt: 2006: Kvalitative analyser . Hans Reitzels forlag.
Brinkmann, Svend & Tanggaard. Lene (red) (2010): Kvalitative metoder - en grundbog. Hans Reitzels Forlag.
Patton, Michael Quinn, 2002: Qualitative Research and Evaluation Methods, 3rd. ed., SAGE. (udvalgte kapitler)
Zuckermann, Harriet: Interviewing and Ultra Elite, 1972. Source: The Public Opinion Quarterly, Vol. 36, No. 2 (Summer, 1972), pp. 159-175 Published by: Oxford University Press on behalf of the American Association for Public Opinion Research Stable - Klik her
Aberbach, J.D. and Rockman,B. A.: Conducting and Coding Elite Interviews. Source: PS: Political Science and Politics, Vol. 35, No. 4 (Dec., 2002), pp. 673-676 Published by: American Political Science Association Stable - Klik her
Diverse internet-baseret litteratur fra Qdas.
Se www.qdaservices.co.uk - samt gå til NVivo’s hjemmeside og se efter tutorials. Her er også instruktive videoer om programmet.
|
Faglige forudsætninger: |
Metode 1 og Metode 2 på grunduddannelsen.
Den studerende skal være aktiv i undervisningen og besvare/deltage i øvelserne undervejs
Faget bedømmes også på baggrund af en opgave, som skal indeholde kvalitative analyser og hvor softwareprogrammet NVivo dokumenterer de foretagne analyser.
|
Eksamensform: |
Mundtlig eksamen med synopsis.
|
Kursus hjemmeside: |
 |
Undervisnings- sprog: |
Kun dansk
|
Sidst redigeret: |
9/11-2012 |