|
Udgave: |
Forår 2013 Samf |
Punkter: |
10 ECTS |
Semester: |
Forår 2013 |
Uddannelsesdel: |
Kandidat niveau |
Kontaktpersoner: |
Anders Esmark (Fagkoordinator: Anders Esmark)
|
Skema- oplysninger: |
Vis skema for kurset Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet Forår 2013 Samf |
Undervisnings- form: |
Udbuddet vil være en kombination af forelæsninger og diskussion, herunder mundtlige studenteroplæg. Der forventes aktiv deltagelse.
|
Indhold: |
Udbuddet tager udgangspunkt i den grundlæggende påstand, at de seneste 2-3 årtiers udvikling af offentlig styring grundlæggende peger i samme retning: mod udviklingen af ’good governance’ som samlende styringsparadigme for offentlig forvaltning. ’Good governance’ bruges i kurset som betegnelse for et basalt styringsparadigme, på den ene side finder et konkret udtryk blandt andet i FN’s brug af begrebet, men mere grundlæggende omfatter forhold så som markedsorientering, læring fra ’corporate governance’, evidensbasering, ’smart policy’, output legitimitet, stakeholder inddragelse mv. Kursets formål er således at belyse udviklingen og konsekvenserne af good governance som et basalt – og sågar dominerende – styringsparadigme i den offentlige forvaltning. Kurset anlægger et dobbeltblik på udviklingen ved at anskue good governance i et teknokratisk lys (med vægt på analysen af good governance som program for optimering af offentlig styring og den offentlige sektor i det hele taget) såvel som et kritisk lys (med vægt på analysen af good governance som en magtform, der optimerer styringseffektivitet gennem forvridning af demokratiske principper).
Foreløbig gennemgangsplan:
1. Introduktion.
2. Den teknokratiske vinkel: good governance som performance management.
3. Den kritiske vinkel: good governance som advanced liberalism.
4. Konsekvenser for offentlig organisering - netværksorganisering.
5. Konsekvenser for budgetter og økonomistyring -.
6. Offentlig ledelse.
7. Forvaltningen og den politiske ledelse.
8. Forvaltningen og de.
9. En transnational case: OMC og beskæftigelsespolitikken.
10. En national case: TBA.
|
Kompetence- beskrivelse: |
Grundet udbredelsen og væsentligheden af ’good governance’ som styringsparadigme er kurset særdeles brugbart både for studerende, der stiler mod et arbejde national forvaltning såvel som internationale organisationer.
|
Målbeskrivelse: |
Udbuddets målsætning er at sætte den studerende i stand til efter endt undervisning at kunne:
-
Beskrive de væsentligste udviklingstræk og problemstillinger i udviklingen af good governance som grundlag for offentlig styring.
-
Præsentere centrale teoretiske retninger og metoder indenfor studiet offentlig styring på både makro-, meso- og mikroniveau.
-
Anvende teorierne og metoder på konkrete cases.
-
Sammenligne og analysere teoretiske hovedretninger vedrørende udviklingen i offentlig styring, herunder forvaltningens interne forhold såvel som forholdet til det politiske niveau og private aktører.
-
Kombinere og syntetisere bidrag til den akademiske debat om udviklingen i offentlig styring nationalt og internationalt.
-
Vurdere gyldigheden af de forskellige teoretikeres argumenter.
Kriterier for målopfyldelse:
-
Karakteren 12 gives for den fremragende præstation, dvs. hvor den studerende med ingen eller få og uvæsentlige mangler og på selvstændig og overbevisende måde er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
-
Karakteren 7 gives for den gode præstation, dvs. hvor den studerende, om end med adskillige mangler, på sikker vis er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
-
Karakteren 02 gives for den tilstrækkelige præstation, dvs. den minimalt acceptable præstation, hvor den studerende kun usikkert, mangelfuldt og/eller uselvstændigt er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
|
Lærebøger: |
Grundbog vil formentlig være Bevir, M. (2011): The Sage Handbook of Governance, London: Sage.
|
Faglige forudsætninger: |
Kundskaber svarende til grunduddannelsen i statskundskab.
|
Eksamensform: |
Mundtlig eksamen med synopsis.
|
Kursus hjemmeside: |
 |
Undervisnings- sprog: |
Kun dansk
|
Sidst redigeret: |
13/11-2012 |