|
Udgave: |
Forår 2013 Hum |
Semester: |
1 semester |
Institutter: |
SAXO-Instituttet, Afdeling for Historie |
Undervisere: |
Regin Schmidt, e-mail: regins@hum.ku.dk |
Skema- oplysninger: |
Vis skema for kurset Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Humanistiske Fakultet Forår 2013 Hum |
Første undervisningsgang: |
Tirsdag den 5.februar 2013, tid: 15-17, lok.: P4
Desuden tre fællesforelæsninger onsdag den 27. februar, 6. marts og 13. marts, tid: 15-17, Aud.: 23.0.50 |
Undervisnings- form: |
Holdundervisning /seminar og tre fællesforelæsninger |
Formål: |
Område D: Historie og kommunikation (fagelement 38) [HHIB00381E] (15 ECTS)
Bacheloruddannelsen, 2005-ordningen. |
Indhold: |
USA har i de seneste hundrede år gennemgået en dramatisk udvikling. I 1900 boede et flertal af befolkningen på landet, og det var blot få år tidligere, at det seneste pionér-område var blevet bosat. Nationen var overvejende hvid, angelsaksisk og protestantisk, immigranter fra Syd- og Østeuropa havde vanskeligt ved at assimilere sig, og i Syden levede den sorte befolkning i et apartheid-lignende system. USA var først i 1898 trådt ind på den storpolitiske scene, da nationen besejrede Spanien og annekterede Phillippinerne som koloni. Et århundrede senere var USA verdens største økonomi, det var førende i udviklingen af ny informationsteknologi, den ikke-hvide del af befolkningen var hastigt voksende, og Syden var den region, der var i størst vækst. USA var nu en hegemonisk stormagt med et globalt netværk af baser, der førte krige i flere fjerne lande.
Kurset har til formål at give en indføring i USA's politiske, sociale, kulturelle og udenrigspolitiske udvikling fra 1900 til i dag. Vi vil først se på, hvordan forskellige retninger indenfor forskningen har fremstillet og forklaret USA's udvikling. Vi vil derpå kronologisk gennemgå USA's historie siden 1900 med særlig vægt på nogle centrale perioder og deres problemstillinger: Den progressive periode 1900-1914, New Deal-reformerne i 1930’erne, den kolde krig, den konservative reaktion efter 1968 og krigen mod terror. Nogle af de store problemstillinger i den forbindelse er: Hvorfor har de sociale reformperioder været så kortvarige og begrænsede? Hvad var årsagerne til den kolde krig og McCarthyismen? Hvad er forklaringerne på det sociale og politiske opbrud i 1960’erne? Hvorfra kom det kristne højre i 1970’erne? Hvordan har terrorangrebene 11. september 2001 påvirket det amerikanske samfund? Og giver det mening at tale om det amerikanske imperium?
Samtidig med den kronologiske gennemgang vil deltagerne blive præsenteret for en række temaer, der går på tværs af perioden: Den religiøse udvikling, immigration og assimilation, nationalisme og patriotisme, det politiske system, frygten for statsmagten, fraværet af en stærk arbejderbevægelse, osv. Relevante teorier om sociale bevægelser, international politik og immigration vil også blive inddraget.
Foruden den historiske gennemgang vil kurset omfatte en introduktion til formidling og kommunikationsteori. Deltagerne skal udarbejde en opgave om formidling og kommunikationsteori og holde et mundtligt oplæg om et selvvalgt emne, som udformes til en særlig modtagergruppe og inkluderer overvejelser om oplægget. Kurset afsluttes med udarbejdelsen af et kommunikationsprojekt om et selvvalgt emne.
Faglige mål (udover de i studieordningen beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
• have et overblik over USA's indenrigs- og udenrigspolitiske udvikling fra 1900 til i dag
• være bekendt med den vigtigste forskning og placere den i en historiografisk kontekst
• anvende relevante teorier
• have viden om centrale formidlingsmæssige og kommunikationsteoretiske problemstillinger og gøre sig overvejelser om målgruppe og formidlingsform
• være i stand til vælge et emne og formidle det i forhold til en udvalgt målgruppe |
Litteratur: |
- Walter LaFeber & Richard Polenberg: The American Century: A History of the United States Since the 1890s. M. E. Sharpe, 2008 (6th edition).
- kompendium med kommunikationsteoretisk litteratur
Øvrig litteratur og kilder vil blive meddelt ved kursets start. |
Tilmelding: |
Undervisningstilmelding foretages i Selvbetjeningen på KUnet:
[Blanketnavn: Historie, 4. semester: Omr. D, BA, Forår 2013]
Ordinær tilmeldingsperiode: 15. november til 3. december.
Eftertilmeldingsperiode: 28. januar – 11. februar.
I forbindelse med den ordinære undervisningstilmelding skal der vælges 4 af de 6 udbudte kurser i 38. Område D: Historie og kommunikation i prioriteret rækkefølge, hvis man vil være sikker på holdplads inden der åbnes for eftertilmeldingsperioden i Selvbetjeningen.
Resultatet af tilmeldingerne vil senest fremgå af Selvbetjeningen den 28. januar.
I Eftertilmeldingsperioden fremgår det af Selvbetjeningen hvilke hold der har ledige pladser.
Visuelle guider til tilmelding, tjek af tilmelding, valg af hold og afmelding |
Eksamensform: |
Fagelement 38 [HHIB00381E] (15 ECTS):
Prøveform: Fri skriftlig hjemmeopgave under forudsætning af aktiv undervisningsdeltagelse. Hjemmeopgaven må have et omfang på maks. 15 normalsider. Hjemmeopgaven skal indeholdende en kort redegørelse for de kommunikationsmæssige overvejelser vedrørende formidlingen af det valgte stof til den givne målgruppe samt den valgte genres muligheder og begrænsninger (1-2 sider) samt en fremlæggelse af det faglige stof i en valgt given formidlingsform.
Opgave 1: Kommunikationsteoretisk opgave: På grundlag af et valgt fagligt område og en valgt målgruppe stiller underviseren en opgave, hvori der skal redegøres for og diskuteres overvejelser omkring afsender- og modtagerperspektiver. Kommunikationsteoretiske overvejelser inddrages i opgaven. Desuden skitseres formidlingen af det faglige stof i synopsisform. Samlet omfang på maks. 5 normalsider.
Opgave 2: En udskrift af en powerpointpræsentation til en mundtlig præsentation af et valgt fagligt område med henblik på en valgt målgruppe. Præsentationen ledsages af kommunikationsfaglige overvejelser vedr. mundtlig formidling til den givne målgruppe på max 1-2 normalsider.
Begge opgaver afleveres i holdets Absalon-system til en frist fastsat af underviseren.
Censurform: Intern.
Bedømmelsesform: Prøven bedømmes efter 7-trins-skalaen.
Fordeling af emner for fagelementer med individuelt valgt pensum (Bacheloruddannelsen, 2005-ordningen)
Der består følgende indholdsmæssige bindinger på fagelementerne med individuelt
valgt emne (fagelement 25 (Område A), fagelement 34 (Område B), fagelement 37 (Område C), fagelement 38 (Område D) og fagelement 39 (Bachelorprojekt)):
Krav til fordeling i tid:
• et af disse fagelementer skal have hovedvægt efter 1914.
• et af disse fagelementer skal have hovedvægt før 1500.
• et af disse fagelementer skal have hovedvægt i perioden 1500-1914.
Årstallene gælder for områder, der geografisk har hovedvægt i den europæiske
kulturkreds. I andre tilfælde skal årstalsgrænserne tilpasses, så der er tale om
samfund, der udviser (tilnærmet) tilsvarende træk.
Krav til fordeling i rum:
• mindst ét af disse fagelementer skal have emne fra Danmarks historie.
• mindst et af disse fagelementer skal have emne fra ikke dansk historie.
Se Studieordningen.
Find mere information om eksamen på Bachelor-niveau. |
Kursus hjemmeside: |
 |
Kursus hjemmeside: |
Når man har fået status Plads i Selvbetjeningen på KUnet kan der gå op til tre hverdage før der åbnes for adgang til kursusrummet i Absalon. Hvis man ikke efter tre hverdage er knyttet til kursusrummet i Absalon, skal henvendelse ske til Christian Thorup Lund, e-mail: chrislund@hum.ku.dk, med oplysning om: navn, KU-brugernavn, CPR-nr., fagelement og hold.
Log på Absalon via KUnet. |
Undervisnings- sprog: |
Kun dansk
|
Sidst redigeret: |
23/1-2013 |