Indhold: |
Dette kursus vil belyse og diskutere to emner, som i den seneste tid har haft mediemæssig bevågenhed: arbejdsløshed og psykisk velbefindende. Kurset har et bredt fokus på både sociologiske teorier om sociale og psykologiske konsekvenser af arbejdsløshed og på empiriske studier, som tager udgangspunkt i disse teorier. Den empirisk orienterede del af kurset har særligt fokus på kvantitativ, empirisk forskning med afsæt i de gennemgåede sociologiske teorier.
Deltagerne på kurset vil stifte bekendtskab med historiske empiriske studier af psykosociale konsekvenser af arbejdsløshed og for teoretiske angrebsvinkler, der kan benyttes til at foretage kvantitative studier på feltet.
Kurset lægger ud med en gennemgang af centrale teorier og værker på feltet. Vi starter med Jahoda’s Marienthal og bevæger os videre til agency-teorier og deres kritik af den funktionalistiske forståelse af arbejdsløshedens konsekvenser for individet. Vi afslutter denne del af kurset med en gennemgang af nutidige teoretiske diskussioner og forskning på området.
Anden del af kurset er mere empirisk orienteret og gennemgår empiriske studier fra international forskning området, som på forskellig vis er knyttet an til de gennemgåede teorier. Der er fokus på kvantitative studier og i særlig grad empiriske studier, som eksplicit forholder sig til de årsagssammenhænge, som de gennemgåede teorier opstiller. Vi vil til slut diskutere muligheder og begrænsninger ved de empiriske studiers forskellige operationaliseringer af de sociologiske teorier og i studiernes metodevalg.
Følgende plan er en foreløbig skitse til indholdet i de enkelte undervisningsgange.
Indholdet ligger ikke helt fast, ligesom litteraturen endnu ikke er helt fastlagt.
7 forelæsningsgange a 2 timer
1. INTRODUKTION
• Introduktion af mig, fagligt og personligt.
• Kort om min tilgang til undervisning.
• Præsentation af deltagerne, fagligt og personligt.
• Klassiske sociologiske tilgange til studiet af arbejdsløshed
• Forholdet mellem empiri og teori på faget
• Indholdet i de enkelte undervisningsgange
• Eksamen
2. FUNKTIONALISME
• Marienthal m.v.
LITTERATUR:
Jahoda 1981
Jahoda 1982
Warr 1987
3 AGENCY TEORIER OG KRITIK AF FUNKTIONALISMEN
• Fryers agency teori
LITTERATUR
Fryer and Payne 1984
Fryer 1986
4. NYERE TEORETISKE PERSPEKTIVER, NYESTE DISKUSSIONER PÅ OMRÅDET
• Nordenmark og Strandh
• Ezzy
LITTERATUR
Ezzy 1993
Nordenmark og Strandh 1999
5. DISKUSSION AF EMPIRISKE STUDIER
• Operationalisering af teorierne
• styrker og begrænsninger i forskellige analyser
• teoriernes anvendelsesmuligheder i kvantitativ forskning.
LITTERATUR
6. EMPIRISKE STUDIER, TVÆRSNITSANALYSER
• Præsentation af centrale studier
• Diskussion af studiernes anvendelse af teorierne. Diskussion af operationalisering og metodevalg ift. kausalitet.
LITTERATUR
…artikler…
7. NYESTE FORSKNING PÅ FELTET, KAUSALANALYSER
• Korpi, Salm, Andersen
• Diskussion af nye metoders anvendelsesmuligheder ift det teoretiske afsæt.
LITTERATUR
Salm 2009
Korpi 1997
Andersen 2008
Björklund 1985
|