uc:sendtilenven runat server id uc_sendtilenven
Ændre størrelse på tekst Print

Forskningsetik i samfundsvidenskaberne


Semesterangivelse: Forårs kursus

 


Udgave: Forår 2013 Samf
Punkter: 10 ECTS

Semester:

Forår 2013
Institutter: Sociologi
Studieordning: Valgfag BA+MA
Uddannelsesdel: Bachelor niveau, Kandidat niveau
Kontaktpersoner: Professor Margareta Bertilsson (mb@soc.ku.dk) med enkelte gæsteforelæsere.
Skema- oplysninger: BEMÆRK 1. undervisningsgang er torsdag den 7/2 kl. 10-12.
For detaljerede skemaoplysninger vedr. tider og lokaler, tryk på "Vis skema for kurset " nedenfor.

Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet Forår 2013 Samf
Undervisnings- form: Kurset er baseret på forelæsninger og aktiv deltagelse fra de studerendes side. I den senere del af kurset forventes de studerende at præsentere egen forskning (eller tanker herom), samt reflektere over, hvilke etiske problemer som gør sig gældende og hvordan man bæst håndhæver sådanne problemer.
Formål: Formålet med kurset er at gøre de studerende opmærksomme på etiske problemer og faldgruber indenfor al forskning, men i særlig grad samfundsvidenskab/sociologi der mennesket er omdrejningspunkt for forskning. Etiske problemer og dilemmas har ofte betydeligt alvorligere konsekvenser for videnskabelig forskning og dens reputation end kognitive/ videnskabsteoretiske spørgsmål.
Indhold: Etiske problemer om hvad som er god forskningsskik og hvad som gavner respektive skader samfundet og andre mennesker gennemsyrer i dag de fleste videnskaber, og i de videnskaber, som har mennesket som omdrejningspunkt, fremstår der særlige problemer. Den kendsgerning, at vores forskningsobjekt også er forskningssubjekt med gyldige krav, interesser og rettigheder kræver efterlevelse af ‘forsigtighedsprincipper’ på mange forskellige niveauer:

Som aktive deltagere i forskningsprocessen har såvel individer som grupper/organisationer gyldige retskrav, som enhver undersøgelse må respektere. Hvis dette ikke sker, vil den særlige tillid, som samfundsvidenskaben ofte tager for givet, svækkes – med alvorlige konsekvenser for videre forskning.

Forskningsmetodologierne i samfundsvidenskaben er gennemsyret af etiske problemer. Eksperimenter er nødt til at ‘manipulere’ med sine forskningsenheder (individer!) og operere med distinkte ’kunstigt’ skabte grupperinger med henblik på at opnå et relevant datamateriale. Survey- og interviewundersøgelser stiller ofte spørgsmål til individer, som kan opleves som ubehagelige – eller prøver at ’skjule’ intentionen bag de stillede spørgsmål. Deltagerobservation rummer særlige etiske udfordringer. Sådanne metoder risikerer at krænke individers integritet.

Forskningssponsorer – private såvel som myndigheder – vil ofte søge at påvirke eller udøve indflydelse på forskningsprocessen: på problemformulering, spørgsmål, data-indsamling – og ikke mindst på præsentationen af resultaterne.

Følelser af forskellige slags er også i spil i den akademiske vidensproduktion. Stolthed og jalousi blandet med nysgerrighed er vigtige drivkræfter i at videreføre viden. Anerkendelsen er det endelige pris en forskere kan erhverve, og vejen derhen kan være kantet med etiske dilemmas.

Fællesskaber dannes ofte som et interaktionsled mellem forskning og præsentation af forskningsresultater. Medicinsk forskning anerkender i dag patientgrupper – og prøver også at påvirke sådanne interessegrupper. I samfundsforskningen opstår tit ’diskursive felter’, som på forskellige vis initierer, medierer og vurderer forskningen. I det moderne ’kundskabssamfund’ indlejres forskning i mere omfattende interesse-felter, noget som naturligvis komplicerer mere traditionelle objektivitetskrav. Et markant eksempel i dag findes i klima-forskningen.

Disse og mange andre slags etiske spørgsmål vil være kursets omdrejningspunkt. Der kræves aktiv deltagelse. Kurset er baseret på forelæsninger og aktiv deltagelse fra de studerendes side. I den senere del af kurset forventes de studerende at præsentere egen forskning (eller tanker herom), samt reflektere over, hvilke etiske problemer som gør sig gældende.
Lærebøger: En litteraturliste med klassiske og helt aktuelle tekster vil snarest blive lagt ud på nettet. Et Kompendium vil foreligge i god tid føre kursstart.
Tilmelding:
Kursustilmelding finder sted på selvbetjeningen på KUnet i periode 15. november - 1. december 2012 – ved kursustilmeldingen bliver man automatisk tilmeldt eksamen.

Tilmelding som meritstuderende: læs mere her
Faglige forudsætninger: Bachelor studerende 5 & 6 semester samt kandidatstuderende
Eksamensform:
Efter tilmelding til kurset er man automatisk tilmeldt eksamen. Er der flere eksamensformer skal man selv vælge eksamensform på selvbetjeningen på KUnet.

Til dette kursus er knyttet følgende eksamensformer:

• Aktiv deltagelse i undervisningen

Bedømmelse: Bestået/ikke bestået
Intern censur

• Skriftlig opgave

Omfang: Max 15 sider á 2400 tegn (inkl. mellemrum). Ved gruppebesvarelser tillægges 50 % á 2400 tegn pr. ekstra studerende.
Bemærk: Ved gruppebesvarelser skal den enkelte studerendes bidrag kunne konstateres.


Aflevering af eksamensopgaver:

Kl. 12.00 i sekretariatet (16.1.26) – For at se listen med afleveringsdatoer, klik venligst på nedenstående link.

Deadline for aflevering af skriftlige opgaver/handing in papers


Kursus hjemmeside:
Bemærkninger: BA-Level og MA-Level
Kan søges af Bachelorstuderende og Kandidatstuderende

Kurset fungerer også som liniefag for specialiseringsretningen: Metode
Undervisnings- sprog: Kun dansk
Sidst redigeret: 19/3-2013



Københavns Universitet