|
Udgave: |
Forår 2013 Sund |
Punkter: |
2,5 ved kursusattets og 20 ECTS ved eksamen |
Semester: |
5. semester |
Institutter: |
Odontologisk institut og Institut for neurovidenskab og farmakologi |
Studieordning: |
2009-bachelorstudieordningen |
Uddannelsesdel: |
Bachelor niveau |
Skema- oplysninger: |
Her finder du oplysninger om aktiviteter (undervisning m.m.) ved Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet fordelt på Moduler (fag), Moduler (delt i aktivitetstyper), Studieplaner for semestre/blokke, Lokaler, Undervisere, Hold på en uddannelse og Bygningszoner tilknyttet fakultetet Skema |
Formål: |
a) Cariologisk grundkursus
Kurset indgår i videnssporet.
Kurset skal give den studerende forståelse for forebyggelse af caries, sygdommens diagnostik og behandling samt sætte den studerende i stand til at vurdere og begrunde indsatsen over for caries med baggrund i viden om sygdommens natur, ætiologi og patogenese.
b) Kursus i parodontologi 1
Kurset indgår såvel i videns- som i færdighedssporet
Kurset skal give den studerende forståelse for de parodontale sygdommes forebyggelse, diagnostik og behandling samt kunne vurdere og begrunde indsatsen over for disse på baggrund af parodontiets biologi, ætiologi, patogenese og patologi. Endvidere skal den studerende kunne redegøre for det teoretiske grundlag for behandlingsindikationer og prognose ved de parodontale sygdomme generelt
c) Kursus i radiologi 1
Kurset indgår såvel i videns- og færdighedssporet
Kurset skal give den studerende forståelse for røntgenstråling, herunder fysiske, biologiske og strålehygiejniske aspekter. Herudover skal det sætte den studerende i stand til 1) at vurdere i hvilke kliniske situationer, det er påkrævet at anvende røntgendiagnostik og 2) tolke røntgenoptagelser. Endelig skal kurset sætte den studerende i stand til at foretage intraorale røntgenoptagelser og redegøre for, hvornår det er påkrævet med ekstraorale røntgenoptagelser.
d) Kursus i klinisk oral fysiologi 1
Kurset indgår såvel i videns- som i færdighedssporet
Målsætning: Kurset skal give den studerende indgående forståelse for det fysiologiske samspil mellem tandsystem, tyggemuskler og kæbeled samt om ætiologi, patogenese, diagnostik, forebyggelse og behandling af kraniomandibulære funktionsforstyrrelser, hovedpine og ansigtssmerter. Endvidere skal den studerende kunne redegøre for diagnostik, behandlingsprincipper og prognose.
e) Kursus i mikrobiologi
Kurset indgår i videnssporet
Den studerende skal gennem kurset opnå forståelse for generelle egenskaber hos bakterier, virus og svampe, menneskets normale mikroflora, vært-mikroorganisme interaktioner, sygdomsfremkaldende mikroorganismer med relevans for orale infektioner og andre infektioner med betydning for behandling af sygdomme i mundhulen og klinisk hygiejne samt behandling af infektionssygdomme. Den studerende skal kunne redegøre for disse områder.
f) Kursus i farmakologi
Kurset indgår i videnssporet
Målsætning og indhold: Den studerende skal erhverve grundlæggende viden om ordinering og administration af lægemidler. Hovedvægten lægges på lægemidlers kinetik og dynamik, effekt, bivirkninger og interaktioner samt på de farmaka, der er aktuelle for virksomhedsområdet.
Detaljeret kursus- og eksamensbeskrivelse samt information om indtegningsbetingelser kan findes i den aktuelle studieordning |
Indhold: |
Kurset består af seks delelementer: a) cariologisk grundkursus, b) kursus i parodontologi 1, c) kursus i radiologi 1, d) kursus i klinisk oral fysiologi 2, e) kursus i mikrobiologi og f) kursus i farmakologi |
Lærebøger: |
Her finder du boglisterne på odontologi |
Faglige forudsætninger: |
For at kunne påbegynde undervisningen skal kurser og eksaminer på 3. semester samt kursus i klinik 1 på 4. semester og eksamen i biokemi ligeledes på 4. semester være bestået |
Eksamensform: |
6 timers skriftlig eksamen
Bedømmelse: 7-trinsskala
Censurform: Ekstern
|
Eksamen: |
Forudsætninger for deltagelse i eksamen er bestået eksamen i medicinsk fysiologi og eksamen i biokemi samt kursusattest i tværfagligt kursus 1 og i kursusattest i kursus i klinik 2 |
Kursus hjemmeside: |
|
Undervisnings- sprog: |
Kun dansk
|
Sidst redigeret: |
5/10-2012 |