Formål: |
Kurset omfatter to delelementer: a) pædodonti, kliniske øvelser 2 og b) ortodonti, kliniske øvelser 2
a) Pædodonti og klinisk genetik, kliniske øvelser 2
Kurset indgår i videns- færdigheds- og holdnings-/professionssporet
Målsætning: Kurset skal give den studerende forudsætninger for som tandlæge at kunne identificere,
formulere og løse problemer i børne- og ungdomstandplejen i overensstemmelse med de krav,
der stilles til børne- og ungdomstandplejen, samt have kendskab til behandling af børn og unge med
generelle medicinske lidelser og have kendskab til og kunne henvise til og benytte specialtandpleje,
regionstandpleje, videnscentre m.m. i forhold til relevante patient kategorier. Herunder skal den
studerende kunne redegøre for og diskutere anvendelsen af almene psykologiske og pædagogiske
principper i relation til forebyggende og behandlende børne- og ungdomstandpleje. Endvidere skal
den studerende kunne identificere og redegøre for medfødte og erhvervede afvigelser i tand-, kæbeog
ansigtsudviklingen, herunder de genetiske aspekter af medfødte sygdomme
b) Ortodonti, kliniske øvelser 2
Kurset indgår i videns-, færdigheds- og holdnings-/professionssporet
Målsætning: Kurset skal sammen med kursus i ortodonti 2 give den studerende indgående forståelse
for principperne i ortodontisk behandling. Den studerende skal være i stand til at foretage behandlingskontrol,
dvs. vurdere okklusionsændring og apparaturers virkning. Den studerende skal på
vækstanalyse kunne beskrive kæbernes vækstmønstre. Den studerende skal kunne udføre nødbehandling
både på fast og aftageligt apparatur. Den studerende skal kunne visitere med henblik på
rettidig udvælgelse til ortodontisk visitation i henhold til kriterier fastsat af Sundhedsstyrelsen vedrørende
børne- og ungdomstandpleje. Dette indebærer, at den studerende skal kunne tilrettelægge en
visitation dels ud fra individuelle hensyn og dels ud fra en populationsvurdering, hvor kriterierne
køn, alder samt dental og skelettal modenhed indgår
Kurset afsluttes med to eksamener som tilsammen giver 7,5 ECTS.
Detaljeret kursus- og eksamensbeskrivelse findes i den aktuelle studieordning |