Kursus i børne- og ungdomstandpleje 1


Semesterangivelse: Forårs kursus

 


Udgave: Forår 2013 Sund
Punkter: 2,5 ECTS på kurset

Semester:

2. semester, kandidat
Institutter: Odontologisk Institut
Studieordning: 2008-kandidatstudieordning
Uddannelsesdel: Kandidat niveau
Kontaktpersoner: Kursusleder: Sven Kreiborg, mail: skrei@sund.ku.dk
Kursussekretær: Linda Michelsen, mail: lmic@sund.ku.dk
Skema- oplysninger: Her finder du oplysninger om aktiviteter (undervisning m.m.) ved Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet fordelt på Moduler (fag), Moduler (delt i aktivitetstyper), Studieplaner for semestre/blokke, Lokaler, Undervisere, Hold på en uddannelse og Bygningszoner tilknyttet fakultetet Skema
Formål:
a) Pædodonti og klinisk genetik: Kurset skal give den studerende forudsætninger for som tandlæge at kunne identificere, formulere og løse problemer i børne- og ungdomstandplejen i overensstemmelse med de krav, der stilles til børne- og ungdomstandplejen. Herunder skal den studerende kunne redegøre for og diskutere anvendelsen af almene psykologiske og pædagogiske principper i relation til forebyggende og behandlende børne- og ungdomstandpleje. Endvidere skal den studerende kunne identificere og redegøre for medfødte og erhvervede afvigelser i tand-, kæbe- og ansigtsudviklingen, herunder de genetiske aspekter af medfødte sygdomme.
b) Pædodonti 1, kliniske øvelser: Kurset skal give den studerende forudsætninger for som tandlæge at kunne identificere, formulere og løse problemer i børne- og ungdomstandplejen i overensstemmelse med de krav, der stilles til børne- og ungdomstandplejen, samt have kendskab til og kunne henvise til og benytte specialtandpleje, regionstandpleje, videnscentre m.m. i forhold til relevante patient kategorier. Herunder skal den studerende kunne redegøre for og diskutere anvendelsen af almene psykologiske og pædagogiske principper i relation til forebyggende og behandlende børne- og ungdomstandpleje. Endvidere skal den studerende kunne identificere og redegøre for medfødte og erhvervede afvigel-ser i tand-, kæbe- og ansigtsudviklingen, herunder de genetiske aspekter af medfødte sygdomme.
c) Ortodonti, kliniske øvelser 1: Kurset skal give den studerende indblik i principperne for ortodontisk behandling. Det drejer sig om behandlingsprincipper for horisontalt maxillært overbid, horisontalt mandibulært overbid, åbent bid, dybt bid, krydsbid og saksbid samt retention. Den studerende skal forstå, hvordan okklusionen, funktionen og væksten samt hvordan den morfologiske diagnostik på profilrøntgenbilleder påvirker behandlingsvalget. Kurset skal give den studerende viden om de biologiske forandringer i parodontalmembranen under tandforskydning. Den studerende skal have opnået en foreløbig klinisk erfaring inden for faget på en ikke-kompliceret ortodontisk patient. Denne erfaring baseres på journalføring, materialeanalyser, udfærdigelse af behandlingsplan og tekniksedler samt indsætning og kontrol af apparatur.
Detaljeret kursus- og eksamensbeskrivelse samt information om indtegningsbetingelser kan findes i den aktuelle studieordning
Indhold: Kurset består af tre delelementer: a) blokkursus i pædodonti b) pædodonti, kliniske øvelser c) ortodonti 1
Lærebøger: Her finder du boglisterne på odontologi
Eksamensform: Eksamen i ortodonti, 48 timers skriftlig hjemmeopgave (ECTS 7,5).
Eksamen i pædodonti og klinisk genetik, skriftlig prøve af 4 timers varighed (ECTS 7,5).
Begge eksaminer er efter 3. semester.
Kursus hjemmeside:
Undervisnings- sprog: Kun dansk
Sidst redigeret: 5/10-2012



Københavns Universitet