Kursus i ortodonti


Semesterangivelse: Efterårs kursus

 


Udgave: Forår 2013 Sund
Punkter: 2,5 ECTS ved kursusattest

Semester:

1. semester, kandidat
Institutter: Odontologisk Institut.
Studieordning: 2011-kandidatstudieordningen
Uddannelsesdel: Kandidat niveau
Kontaktpersoner: Kursusleder: Liselotte Sonnesen, mail: alson@sund.ku.dk
Kursussekretær: Maria Kvetny, mail: makv@sund.ku.dk
Skema- oplysninger: Her finder du oplysninger om aktiviteter (undervisning m.m.) ved Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet fordelt på Moduler (fag), Moduler (delt i aktivitetstyper), Studieplaner for semestre/blokke, Lokaler, Undervisere, Hold på en uddannelse og Bygningszoner tilknyttet fakultetet: Skema
Formål: Kurset skal give den studerende indgående forståelse for de faktorer, der indgår i ortodontisk diagnostik. Det drejer sig om viden om dentitionens, kæbernes og kraniebasis indflydelse på malokklusioner, og den studerende skal forstå, hvorledes fysiologiske forhold og generel krops-vækst/modenhed påvirker okklusionsudviklingen. Den studerende skal have indsigt i, hvordan an-sigt, kranie og okklusion ændrer sig livslangt. Den studerende skal have kendskab til eksempler på patologisk udvikling i kranie og kæber. Endvidere skal kurset give den studerende kendskab til den ortodontiske journal. Herunder skal den studerende have kendskab til analyse af profilrøntgenbille-der (morfologisk analyse og vækstanalyse), samt kunne analysere håndrøntgen og indplacere mo-denhedsstadier på tilvækstkurver. Endelig skal den studerende kunne foretage en dentitionsanalyse på studiemodeller og ortopantomogram. Kurset skal give den studerende grundlæggende kendskab til fast og aftageligt apparatur

Detaljeret kursus- og eksamensbeskrivelse samt information om indtegningsbetingelser kan findes i den aktuelle studieordning.
Lærebøger: Her finder du boglisterne på odontologi
Formelle krav: Kurset skal være bestået inden påbegyndelse af undervisningen i kursus i børne- og ungdomstandpleje1
Kursus hjemmeside:
Undervisnings- sprog: Kun dansk
Sidst redigeret: 5/10-2012



Københavns Universitet