|
Udgave: |
Forår 2013 Sund |
Punkter: |
10 ECTS ved kursusattest |
Semester: |
1. semester, kandidat |
Institutter: |
Odontologisk Institut |
Studieordning: |
2011-kandidatstudieordningen |
Uddannelsesdel: |
Kandidat niveau |
Kontaktpersoner: |
Kursusleder: Klaus Gotfredsen, mail: klg@sund.ku.dk
Kursussekretær: Susanne Witthøft, mail: suw@sund.ku.dk
|
Skema- oplysninger: |
Her finder du oplysninger om aktiviteter (undervisning m.m.) ved Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet fordelt på Moduler (fag), Moduler (delt i aktivitetstyper), Studieplaner for semestre/blokke, Lokaler, Undervisere, Hold på en uddannelse og Bygningszoner tilknyttet fakultetet: Skema |
Formål: |
a1) Indirekte enkelttandsrestaureringer, blokkursus
Kurset skal give den studerende indgående forståelse for støbte og plastiske opbygninger samt indirekte fremstillede tandfarvede kroner, herunder materialemæssige egenskaber og materialernes anvendelse i den kliniske situation. Under vejledning skal den studerende kunne vurdere behandlingsindikation og sættes i stand til at kunne udføre sådanne restaureringer af enkelttænder. Det væsentligste indhold i kursus omfatter materialelære, behandlingsbehov og -planlægning, klinisk gennemførelse samt prognosevurdering for indirekte tandfarvede indlæg og kroner.
a2) Indirekte enkelttandsrestaureringer, kliniske øvelser
Ved afslutningen af øvelsesforløbet på 1. semester skal den studerende have opnået en vis erfaring i at vurdere behandlingsindikation for tandfarvede indlæg og kroner samt kunne fremstille sådanne på patient.
b1) Indirekte flertandsrestaureringer, blokkursus
Kurset indgår i videns- og færdighedssporet
Kursuselementet skal give den studerende indgående forståelse for indirekte flertandsretaureringer (broer, sammenloddede kroner), herunder materialemæssige egenskaber og materialernes anvendelse i den kliniske situation. Under vejledning skal den studerende kunne vurdere behandlingsindikation og sættes i stand til at kunne udføre sådanne restaureringer. Det væsentligste indhold i kursus er: materialelære, indikationer, behandlingsplanlægning, klinisk gennemførelse, kvalitetsvurdering og prognose for broer og sammenloddede kroner.
b2) Indirekte flertandsrestaureringer, kliniske øvelser
Ved afslutningen af øvelsesforløbet på 1. semester skal den studerende have opnået en vis erfaring i at vurdere behandlingsindikation og forklare biologiske reaktioner og biomekaniske forhold samt kliniske procedurer i forbindelse med fremstilling af indirekte flertandsrestaureringer. De kliniske øvelser skal give de studerende indsigt i at behandle patienter med mindre broer.
c1) Aftagelig protetik, blokkursus
Kurset skal give de studerende forståelse for fagområdets teoretiske indhold således at de bliver i stand til at vurdere behandlingsbehov og redegøre for biologiske og fysiske principper for aftagelige proteser. Endvidere skal de studerende forstå de kliniske procedurer i forbindelse med fremstillingen af aftagelige proteser. Det væsentligste indhold i kursus er: materialelære, biologiske aspekter, parodontale overvejelser, indikationer, behandlingsplanlægning, klinisk gennemførelse.
c2) Partielle proteser, kliniske øvelser
Ved afslutning af de kliniske øvelser skal den studerende have opnået forståelse for og være i stand til at anvende principperne for partielle protesers fremstilling i patientbehandlingen. Detajleret kursus- og eksamensbeskrivelse findes i den gældende studieordning.
|
Indhold: |
Kurset består af tre delelementer: a) indirekte enkelttandsrestaureringer, a2) Indirekte enkelttandsrestaureringer, kliniske øvelser b) indirekte flertandsrestaureringer, b2) Indirekte flertandsrestaureringer, kliniske øvelser samt c) aftagelig protetik og c2) Partielle proteser, kliniske øvelser. Kurset indgår såvel i videns- som færdighedssporet |
Lærebøger: |
Her finder du boglisterne på odontologi |
Formelle krav: |
Kurset i oral rehabilitering 1 skal være bestået inden påbegyndelse af undervisningen i kursus i oral rehabilitering 2 og valgfag |
Kursus hjemmeside: |
|
Undervisnings- sprog: |
Kun dansk
|
Sidst redigeret: |
5/10-2012 |