uc:sendtilenven runat server id uc_sendtilenven
Ændre størrelse på tekst Print

Foucault I: Vidensstrukturer og magt


Semesterangivelse: Forårs kursus

 


Udgave: Forår 2013 Samf
ECTS points: 10 ECTS
Punkter: 10 ECTS

Semester:

Forår 2013
Institutter: Sociologi
Studieordning: KA-2005
Uddannelsesdel: Kandidat niveau
Kontaktpersoner: Lars Fynbo
Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet Forår 2013 Samf
Indhold: Viden, magt og subjekt markerer tre tematiske overskrifter hos Foucault. Groft sagt binder disse temaer forfatterskabet sammen i en teoretisk model for individets umiddelbare position i samfundet. Det er især i den første del af forfatterskabet (op imod ’Overvågning og straf’ og ’Seksualitetens historie’), at Foucaults analytiske perspektiv konstrueres bl.a. igennem studier af galskab og viden. I de to omfattende studier af henholdsvis galskabens historie (1961) og betydningen af ord og ting (1966) grundlægger Foucault et teoretisk perspektiv, som groft sagt fokuserer på institutionaliseringen af viden som et mere generelt udtryk for magt. Det er opbygningen af dette perspektiv, som vi skal forsøge at blotlægge og diskutere igennem kursets 12 undervisningsgange. Herunder vil vi selvfølgeligt også diskutere perspektivets relevans for sociologi. Kurset vil fortrinsvis koncentrere sig om ’Galskabens historie’ og ’Ordene og tingene’. Især ’Ordene og tingene’ kan være vanskelig at få greb om, og kurset vil derfor prioritere, at der afsættes tilstrækkelig med tid til de fortrinsvist tekstnære gennemgange.

Overordnet vil vi igennem kurset udrede, hvordan det iflg. Foucault er nødvendigt for kritisk forskning at forholde sig til 1) over-individuelle vidensparadigmer – både for forskningen og for forskningsobjektet, og 2) de produktive (sociale) relationer, som florerer inden for sådanne paradigmer og på en dynamisk måde opretholder deres orden. De korresponderende subjektiveringsprocesser (det tredje ben i modellen) vil nok blive berørt, men ikke gennemgået i dybden.

Undervisningsgangen vil være delt imellem en ugentlig forelæsning, som fokuserer på den primære litteratur, og en række korte studenteroplæg af sekundære kilder (Canguilhem, Habermas, Butler, Fraser, Lash m.fl.), der hver især relaterer sig til temaerne fra forelæsningerne. Der vil være tale om fire-seks studenteroplæg i løbet af kurset, og det er et krav, at kursusdeltagerne forbereder sig på at tage del i denne del af undervisningen.

Formålet med kurset er at give en grundig introduktion til Foucaults teoriudvikling, som vil gøre det muligt at bruge teorien aktivt for eksempel i sammenhæng med andre fag, konkrete temaer og/eller specialet. Kurset henvender sig både til teori- og empiriinteresserede sociologiske kandidatstuderende, og der forudsættes intet særligt forkundskab hverken til Foucault eller fransk filosofi i det hele taget.

Tilmelding:
Kursustilmelding finder sted på selvbetjeningen på KUnet i perioden 15. november - 1. december 2012 – ved kursustilmeldingen bliver man automatisk tilmeldt eksamen.

Tilmelding som meritstuderende: læs mere her

Tilmelding som selvbetalende studerende under Åben Uddannelse: læs mere her
Eksamensform:
Efter tilmelding til kurset er man automatisk tilmeldt eksamen. Er der flere eksamensformer skal man selv vælge eksamensform på selvbetjeningen på KUnet.

Til dette kursus er knyttet følgende eksamensformer:

• Afløsningsopgave

Bedømmelse: 7-trins-skala
Individuel eller gruppe
Ekstern censur
Omfang: Max 15 sider á 2400 tegn (inkl. mellemrum). Ved gruppebesvarelser tillægges 50 % á 2400 tegn pr. ekstra studerende.
Bemærk: Ved gruppebesvarelser skal den enkelte studerendes bidrag kunne konstateres.

Aflevering af eksamensopgaver:

Kl. 12.00 i sekretariatet (16.1.26) – For at se listen med afleveringsdatoer, klik venligst på nedenstående link.

Deadline for aflevering af skriftlige opgaver/handing in papers


Kursus hjemmeside:
Bemærkninger: Ingen øvelseshold.

Kurset fungerer også som liniefag for specialiseringsretningen: Kultursociologi
Sidst redigeret: 19/3-2013



Københavns Universitet