Indhold: |
Viden, magt og subjekt markerer tre tematiske overskrifter hos Foucault. Groft sagt binder disse temaer forfatterskabet sammen i en teoretisk model for individets umiddelbare position i samfundet. Det er især i den første del af forfatterskabet (op imod ’Overvågning og straf’ og ’Seksualitetens historie’), at Foucaults analytiske perspektiv konstrueres bl.a. igennem studier af galskab og viden. I de to omfattende studier af henholdsvis galskabens historie (1961) og betydningen af ord og ting (1966) grundlægger Foucault et teoretisk perspektiv, som groft sagt fokuserer på institutionaliseringen af viden som et mere generelt udtryk for magt. Det er opbygningen af dette perspektiv, som vi skal forsøge at blotlægge og diskutere igennem kursets 12 undervisningsgange. Herunder vil vi selvfølgeligt også diskutere perspektivets relevans for sociologi.
Kurset vil fortrinsvis koncentrere sig om ’Galskabens historie’ og ’Ordene og tingene’. Især ’Ordene og tingene’ kan være vanskelig at få greb om, og kurset vil derfor prioritere, at der afsættes tilstrækkelig med tid til de fortrinsvist tekstnære gennemgange.
Overordnet vil vi igennem kurset udrede, hvordan det iflg. Foucault er nødvendigt for kritisk forskning at forholde sig til 1) over-individuelle vidensparadigmer – både for forskningen og for forskningsobjektet, og 2) de produktive (sociale) relationer, som florerer inden for sådanne paradigmer og på en dynamisk måde opretholder deres orden. De korresponderende subjektiveringsprocesser (det tredje ben i modellen) vil nok blive berørt, men ikke gennemgået i dybden.
Undervisningsgangen vil være delt imellem en ugentlig forelæsning, som fokuserer på den primære litteratur, og en række korte studenteroplæg af sekundære kilder (Canguilhem, Habermas, Butler, Fraser, Lash m.fl.), der hver især relaterer sig til temaerne fra forelæsningerne. Der vil være tale om fire-seks studenteroplæg i løbet af kurset, og det er et krav, at kursusdeltagerne forbereder sig på at tage del i denne del af undervisningen.
Formålet med kurset er at give en grundig introduktion til Foucaults teoriudvikling, som vil gøre det muligt at bruge teorien aktivt for eksempel i sammenhæng med andre fag, konkrete temaer og/eller specialet.
Kurset henvender sig både til teori- og empiriinteresserede sociologiske kandidatstuderende, og der forudsættes intet særligt forkundskab hverken til Foucault eller fransk filosofi i det hele taget.
|