uc:sendtilenven runat server id uc_sendtilenven
Ændre størrelse på tekst Print

Uddannelsessociologi


Semesterangivelse: Forårs kursus

 


Udgave: Forår 2013 Samf
ECTS points: 10 ECTS
Punkter: 10 ECTS

Semester:

Forår 2013
Institutter: Sociologi
Uddannelsesdel: Kandidat niveau
Kontaktpersoner: Jens-Peter Thomsen
Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet Forår 2013 Samf
Formål: Formålet med kurset er at give en introduktion til uddannelse som sociologisk fænomen. Kurset skal give den studerende mulighed for at tænke ’uddannelsessociologisk’ og anvende uddannelsessociologisk teori i egne kritisk reflekterede problemstillinger og på selvvalgte genstandsfelter.
Uddannelse som samfundsfænomen indtager en helt central plads i sociologien. At beskæftige sig med uddannelse som samfundsinstitution og med uddannelsernes samfundsmæssige funktion har traditionelt været et meget væsentligt område af sociologien af flere grunde: uddannelsessystemet bidrager til at reproducere samfundets normer og værdisæt, det kvalificerer den enkelte borger til arbejdsmarkedet og forsyner samfundet med kvalificeret arbejdskraft. Samtidig er uddannelse også den centrale formidler af sociale positioner i samfundet. Der foregår således også en sortering i uddannelsessystemet, en sortering der ikke kun er meritokratisk, dvs. grunder sig i den enkeltes evner og meritter, men som også er social, idet sorteringen også favoriserer personer med bestemte sociale og kulturelle ressourcer.
Indhold: I dette kursus er det ideen at introducere til centrale uddannelsessociologiske teoriretninger og problemstillinger. Det gælder de grundlæggende teoretiske forståelser af hvad uddannelsernes funktion i samfundet er, som de eksempelvis, findes hos Durkheim, Bourdieu, Marx, Weber, Bernstein, såvel som nyere senmodernitetsteoretiske optikker, cultural studies-, poststrukturalistiske, samt governmentality/diskurs-perspektiver, mv.. Og det gælder centrale fokusområder i uddannelsessociologien: Det kan fx dreje sig om spørgsmål om social ulighed og social differentiering i uddannelsessystemet, om ungdom og identitetsdannelse, om uddannelse som livslang læring, om uddannelseskulturer, om universitets- og videnssociologiske spørgsmål, om policy-problematikker i uddannelsessystemet, om uddannelseskoder og klasserumsforskning, om dannelses- og socialiseringsspørgsmål, etc.

Alle disse spørgsmål kan angribes på en mængde forskellige måder, og med brug af alle slags metoder i den sociologiske værktøjskasse. Nogle uddannelsesforskere fokuserer på mødet mellem institution og individ og undersøger hvordan betingelserne for individernes uddannelsesbaner og hermed sociale positioner etableres. Andre beskæftiger sig fx med politisk og administrativ styring af uddannelsesinstitutioner og læringssammenhænge, og de implikationer det har for institutioner og deltagere, eksempelvis set i dannelses-, socialiserings-, lærings-, kvalificerings- og kompetenceperspektiver.

Det er hensigten at kursus udbydes i samarbejde med sociologisk forskningskollektiv, således at der i kurset blandt andet indlægges plads til at studerende kan fremlægge aktuelle projekter, problemstillinger, mv, baseret på egne arbejder.
Lærebøger: Grundbog til semesterhylden: Lauder, H., P. Brown, et al. (2006). Education, globalization and social change. Oxford, Oxford University Press. S. 692-702. (Grundbog).
Tilmelding:
Kursustilmelding finder sted på selvbetjeningen på KUnet i perioden 15. november - 1. december 2012 – ved kursustilmeldingen bliver man automatisk tilmeldt eksamen.

Tilmelding som meritstuderende: læs mere her

Tilmelding som selvbetalende studerende under Åben Uddannelse: læs mere her
Eksamensform:
Efter tilmelding til kurset er man automatisk tilmeldt eksamen. Er der flere eksamensformer skal man selv vælge eksamensform på selvbetjeningen på KUnet.

Til dette kursus er knyttet følgende eksamensformer:

• Afløsningsopgave

Bedømmelse: 7-trins-skala
Individuel eller gruppe
Omfang: Max 15 sider á 2400 tegn (inkl. mellemrum). Ved gruppebesvarelser tillægges 50 % á 2400 tegn pr. ekstra studerende.
Bemærk: Ved gruppebesvarelser skal den enkelte studerendes bidrag kunne konstateres.

• Mundtlig eksamen med synopsis

Bedømmelse efter 7-trins- skalaen
Gruppe/individuel: Individuel opgave, kan afleveres i gruppe
Omfang: Synopsen max 3 sider á 2400 tegn
Synopsen er beregnet som diskussionsgrundlag og indgår ikke i bedømmelsen.

Aflevering af eksamensopgaver:

Kl. 12.00 i sekretariatet (16.1.26) – For at se listen med afleveringsdatoer, klik venligst på nedenstående link.

Deadline for aflevering af skriftlige opgaver/handing in papers


Kursus hjemmeside:
Bemærkninger: Kurset fungerer også som liniefag for specialiseringsretningen: Metode
Undervisnings- sprog: Kun dansk
Sidst redigeret: 19/3-2013



Københavns Universitet