|
Udgave: |
Forår 2013 Samf |
ECTS points: |
10 ECTS |
Punkter: |
10 ECTS |
Semester: |
Forår 2013 |
Institutter: |
Sociologisk Institut |
Studieordning: |
Metodefag KA |
Uddannelsesdel: |
Kandidat niveau |
Kontaktpersoner: |
Maria Duclos Lindstrøm, mli@soc.ku.dk |
Skema- oplysninger: |
Vis skema for kurset Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet Forår 2013 Samf |
Undervisnings- form: |
Klasseundervisning suppleret med øvelser. Stor åbenhed overfor deltagernes specifikke ønsker i forhold til empiriske cases. |
Formål: |
Dorothy Smith hører til blandt de store sociologer i nyere tid, og er først og fremmest kendt for sin originale tilgang til at studere tekster og dokumenter som sociale forbindelser mellem forskellige magtfulde institutioner og myndigheder og ”os andre”. Denne metodiske tilgang har hun kaldt for institutionel etnografi (I.E) – også kaldet ‘A sociology for people’ (Smith 2005) eftersom den har til formål at vise hvordan viden organiseres socialt med afsæt i de mennesker, hvis liv (eller arbejdsliv) bliver påvirket af de pågældende tekster (forordninger, analyser, digitale løsninger, breve, udredninger, osv. osv.). Dermed er institutionel etnografi ikke bare en metode til hvordan man kan analysere tekster og dokumenter, men en tilgang til hvordan man kan tilstræbe at bedrive sociologisk analyse uden at objektivere de mennesker, hvis hverdag man beskriver – og samtidig uden at man som forsker lukker af for egne oplevelser af de fænomener, man studerer. |
Indhold: |
Kurset er bygget op omkring læsning af tekster af og om Dorothy Smith om blandt andet ”ruling relations”, magt, sprog, erfaring og sociologisk teori med efterfølgende fælles refleksioner over hvordan man kan tilstræbe at tage hensyn til disse forhold i konkrete (egne) forsknings- og undersøgelsesdesign.
Kurset falder i tre dele: Første del af kurset læser vi primært Dorothy Smith’s egne tekster for at lære det begrebsapparat og idéerne at kende. Herunder de teoretiske og normative forbindelser til feministisk teori og aktivisme, samt pragmatisme. Vi vil læse bogen “Institutional Ethnography” – a sociology for people (Smith 2005), og supplere med uddybende tekster. Derefter har vi to gange særligt fokus på den kritiske diskussion af Smith, herunder ikke mindst på spørgsmålet om hvorvidt og i givet fald hvordan institutionel etnografi fortsat kan være en relevant og aktuel kritisk analyse i en tid, hvor tekstlige relationer foregår på mange forskellige platforme, og hvor også relationerne mellem myndigheder, ekspertise og samfund er radikalt transformerede. I tredje del af kurset vil vi arbejde med konkrete forskningsteknikker og analysedesign, som Smith og andre har udviklet. Her vil vi blandt andet eksperimentere med hvordan man i praksis fx kan etablere et standpunkt i sit forskningsdesign, arbejde med kortlægning af tekster, og hvordan man vil kunne fremanalysere de tekstlige relationer i forskellige empiriske eksempler, som deltagerne finder særlig væsentlige eller interessante (fx uddannelse, videnskaben, borgerservice, internationale organisationer, google m.m.). Dette vil også forberede deltagerne på eksamen/øvelsesopgaven, hvor opgaven er at udvikle et reflekteret forskningsdesign baseret på de diskussioner, vi har ført i undervisningen og i kursuslitteraturen.
|
Lærebøger: |
Dorothy E. Smith: Institutional ethnography: A sociology for people (Altamira 2005) skal anskaffes, og del 1 være læst til første mødegang. Øvrige tekster udgives i
kompendium.
|
Tilmelding: |
Kursustilmelding finder sted på selvbetjeningen på KUnet i perioden 15. november - 1. december 2012 – ved kursustilmeldingen bliver man automatisk tilmeldt eksamen.
Tilmelding som meritstuderende:
læs mere her
Tilmelding som selvbetalende studerende under Åben Uddannelse:
læs mere her
|
Eksamensform: |
Efter tilmelding til kurset er man automatisk tilmeldt eksamen. Er der flere eksamensformer skal man selv vælge eksamensform på selvbetjeningen på KUnet.
Til dette kursus er knyttet følgende eksamensformer:
• Skriftlig opgave
Bedømmelse: 7-trins-skala
Individuel eller gruppe
Omfang: Max 15 sider á 2400 tegn (inkl. mellemrum). Ved gruppebesvarelser tillægges 50 % á 2400 tegn pr. ekstra studerende.
Bemærk: Ved gruppebesvarelser skal den enkelte studerendes bidrag kunne konstateres.
Aflevering af eksamensopgaver:
Kl. 12.00 i sekretariatet (16.1.26) – For at se listen med afleveringsdatoer, klik venligst på nedenstående link.
Deadline for aflevering af skriftlige opgaver/handing in papers
|
Kursus hjemmeside: |
 |
Bemærkninger: |
Kurset fungerer også som liniefag for specialiseringsretningen: Metode |
Undervisnings- sprog: |
Kun dansk
|
Sidst redigeret: |
19/3-2013 |