uc:sendtilenven runat server id uc_sendtilenven
Ændre størrelse på tekst Print

Evaluering: Metode, teori, praksis


Semesterangivelse: Forårs kursus

 


Udgave: Forår 2013 Samf
Punkter: 10 ECTS

Semester:

Forår 2013
Institutter: Sociologi
Studieordning: Fagkategori: MA Sociologiske metodefag
Kontaktpersoner: Leif Olsen (leo@akf.dk)
Dorte Caswell (caswell@socsci.auu.dk)
Skema- oplysninger:
For detaljerede skemaoplysninger vedr. tider og lokaler, tryk på "Vis skema for kurset " nedenfor.

Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet Forår 2013 Samf
Undervisnings- form: Kurset tilrettelægges som en kombination af forelæsninger (7 gange 2 timer) og holdundervisning/gruppearbejde (7 gange 2 timer). Deltagerne skal indgå i grupper, der skal løse opgaver og fremlægge oplæg til diskussion i forbindelse med holdundervisningen, hvor der lægges stor vægt på aktiv deltagelse og dialog. Fra 8.15-10.00 forelæses i 2 x 45 min. Fra 10.15-12.00 deles i to hold til holdundervisning og gruppearbejde. Der vil være gæsteforelæsninger 2-3 gange undervejs i kursusforløbet.
Formål: Formålet med kurset er at give deltagerne kompetencer til at designe og vurdere evalueringer af offentlige indsatser (politikker, programmer, projekter og lignende) i forhold til såvel deres tilrettelæggelse, gennemførelse som anvendelse.
Indhold: Kandidater fra samfundsvidenskabelige uddannelser vil i større eller mindre udstrækning komme i berøring med evalueringer, enten som evaluatorer af forskellige indsatser, som kritiske læsere af evalueringer eller som udbydere med behov for at få foretaget evalueringer. Derfor er der et udbredt behov for at klæde de studerende grundigt på til disse opgaver. Kurset sigter mod at give deltagerne et kendskab til forskellige typer af evalueringer (mål, effekt, bruger, formativ, kollegial m.fl.), samt til debatten om anvendelse af evalueringer. Desuden søger kurset at give deltagerne et indblik i de politiske, administrative og forskningsmæssige sammenhænge, hvori evalueringer gennemføres og forventes anvendt. Endelig vil deltagerne stifte bekendtskab med de erhvervsmæssige roller som sociologer kan få i forbindelse med evalueringer. Det er fx rollerne som evaluator (fx forsker eller konsulent), rekvirent (fx ministerier eller virksomheder) og bruger af evalueringsresultater i faglige og ledelsesmæssige sammenhænge.

1. kursusgang
Introduktion til evalueringsbegrebet og evaluering i samfundsperspektiv. Herunder gennemgang af kursets struktur. Præsentation af plan for holdundervisning.

Holdundervisning/gruppearbejde
Kort præsentation af de studerendes erfaringer med evaluering. Evaluering i politisk-administrativ og sociologisk perspektiv.
Gruppeopgave til fremlæggelse ved næste holdundervisning.
Opgave 1: I bedes forberede en kort præsentation af jeres førstehåndsindtryk af ”kursets case” og forholde den til evalueringsbegrebet.

Pensum:
Patton, Michael Quinn (2002): Qualitative Research & Evaluation Methods, p. 209-227
Hammer, Svein (2004): Hvordan kan vi måle dette? I Sosiologi i dag, årgang 34, nr. 4/2004 s. 9-26
Davies, Philip et.al. (2006): Government as Structural Context for Evaluation. In Jenifer Green et.al (2006): The Sage Handbook of Evaluation, p. 163-183
Dahler-Larsen, Peter (2011): The Evaluation Society p. 183-225

2. kursusgang
Faser i gennemførelse af evalueringer
Forelæser gennemgår forskellige faser i evaluering, som evaluator bør tage stilling til ved planlægningen af en evaluering eller som kan anvendes som støtte ved læsning og vurdering af en foreliggende evalueringsrapport.

Holdundervisning/gruppearbejde
Spørgsmål fra de studerende.
Grupperne besvarer opgave 1.
Gruppeopgave til næste holdundervisning.
Opgaven bygger på forelæsningen Faser i gennemførelse af evalueringer.
Opgave 2: Identificer faser i ”kursets case”, rejs kritikpunkter og forbered et kort oplæg herom til næste holdundervisning.

Pensum:
Rieper, Olaf (red) (2004): Håndbog i evaluering, s 34-49 Foss Hansen, Hanne (2003): Evaluering i staten, s. 17-70 og s. 163-184

3. kursusgang
Evalueringsmodeller med særlig fokus på effektevaluering
Evalueringslandskabet er fyldt med forskellige begreber om forskellige typer evalueringer. Hvad enten man skal gennemføre evalueringer, bestille evalueringer eller læse og fortolke evalueringer er det nødvendigt at have kendskab til de forskellige evalueringsmodeller der findes. I anden forelæsning (9.15-10.00) vil en gæsteforelæser sætte særligt fokus på effektevaluering.

Holdundervisning/gruppearbejde
Spørgsmål fra de studerende.
Grupperne besvarer opgave 2.
Gruppeopgave til næste holdundervisning.
Opgaven bygger på forelæsningen Evalueringsmodeller, samt en søgning på forskningsmiljøer, der laver evalueringer.

Opgave 3: Søg på hjemmesiderne www.kora.dk , www.sfi.dk og www.eva.dk
Find to-tre eksempler på evalueringer, der anvender og argumenterer for forskellige evalueringsmodeller

Pensum:
Vedung, Evert (2009): Utvärdering i politik och forvaltning s. 91-155.
Bamberger, Michael, Jim Rugh and Linda Mabry (2006): RealWorld Evaluation, p. 194-229
Mark, Melvin M. and Gary T. Henry (2006): Methods for Policy-making and knowledge development evaluations. In Jenifer Green et.al (2006): The Sage Handbook of Evaluation, p. 317-339.

4. kursusgang
Programteori i evalueringer
I første forelæsningstime kommer en gæsteforelæser og fortæller om evalueringen af ”Kursets case”.
Denne kursusgang går tættere på teoretisk evaluering – hvad er programteori og hvorfor skal man vælge den tilgang?

Holdundervisning/gruppearbejde
Spørgsmål fra de studerende.
Grupperne besvarer opgave 3.
. Mundtlig midtvejsevaluering.
Gruppeopgave til næste holdundervisning.
Grupperne får udleveret et aktuelt eksempel på et udbud til en evaluering, der skal gennemføres i de kommende år og derfor udgør en helt realistisk øvelse i at læse, analysere og besvare et udbud til en evalueringsopgave.

Opgave 4: Skitsér et evalueringstilbud på grundlag af et udbudsmateriale, der udleveres. Grupperne skal forberede sig på at kunne agere i henholdsvis rollerne som:
1) evaluator, der fremlægger sit tilbud for en rekvirent (den organisation, der ønsker at få evalueringen gennemført og finansiere den) og
2) rekvirent, der skal vælge det bedste blandt de fremlagte tilbud.

Pensum:
Bamberger, Michael, Jim Rugh and Linda Mabry (2006): RealWorld Evaluation, s. 170-193
Pawson, Ray and Nick Tilley (2004): Realistic Evaluation p. 92-123
Dahler-Larsen, Peter (2004) Virkningsevaluering, I Dahler-Larsen Peter og Hanne Kathrine Krogstrup (2009): Nye veje i evaluering. Håndbog i tre evalueringsmodeller. København: Academica. s. 51-79
Donaldson, Stewart I and Mark W. Lipsey (2006) Roles for Theory in Contemporary Evaluation Practice: Developing Practical Knowledge, in Jenifer Green et.al (2006): The Sage Handbook of Evaluation, p. 56-75

5. kursusgang
Proces- og formativ evaluering – med fokus på hvordan og hvorfor?
Der sættes fokus på procesevalueringer og forskellige former heraf og spørgsmålene: Hvordan kan marginale synspunkter eller marginaliserede aktører blive hørt i evalueringer? og hvad er relationel evaluering?

I anden forelæsningstime kommer en gæsteforelæser og fortæller om erfaringer med procesevaluering og brug af forandringsteori.

Holdundervisning/gruppearbejde
Spørgsmål fra de studerende.
Grupperne besvarer opgave 4 gennem et rollespil.
Gruppeopgave til næste holdundervisning.
Opgaven bygger på et tilbud på en evaluering, der udleveres.
Opgave 5:
1) Vurder det fremlagte tilbud på en evaluering.

Pensum:
Høgsbro, Kjeld (2004): Procesevaluering. I Olaf Rieper (red) (2004): Håndbog i evaluering. AKF. s. 66-94
Greene, Jennifer C. (2006): Evaluation, Democracy and Social Change. In Jenifer Green et.al (2006) The Sage Handbook of Evaluation, p. 118-139
Koivisto, Juha (2008): Relational Evaluation in Social Work Practice. In Inge Bryderup (2008): Evidence Based and Knowledge Based Social Work, p. 103-114

6. kursusgang
Kvalitetsvurderinger af evalueringer og anvendelse af evalueringer
Hvordan vurderer man om en evaluering har god kvalitet? De studerende introduceres til summative såvel som formative måder at kvalitetssikre evalueringer på, til vurderingskriterier samt til kvalitetsniveauer i evaluering.

Holdundervisning/gruppearbejde
Spørgsmål fra de studerende.
Grupperne besvarer opgave 5.
Gruppeopgave til næste holdundervisning.
Opgaven bygger bl.a. på forelæsningen Proces- og formativ evaluering.

Opgave 6:
Har kurset givet jer nye perspektiver på evaluering på jeres forskellige fagområder (jeres respektiver studieområde, jeres studenterjob erfaringer, jeres eventuelle sektorinteresser)?
Har I fået øje på eller skærpet blikket for nye muligheder og udfordringer i forhold til selv at arbejde med evalueringer?

Pensum:
Fitzpatrick, Jody L., James R. Sanders and Blaine R. Worthen (2004): Evaluating Evaluations. In Fitzpatrick, Jody L., James R. Sanders and Blaine R. Worthen (2004): Program Evaluation. Alternative Approaches and Practical Guidelines, p. 442-460
Bamberger, Michael, Jim Rugh and Linda Mabry (2006): RealWorld Evaluation, p. 403-410
Patton, Michael Quinn (2002): Qualitative Research & Evaluation Methods s. 541-588
Weiss, Carol H. (2005): Have We Learned Anything New About the Use of Evaluation? In American Journal of Evaluation, Vol. 19, No. I, 1998, p. 21-33.
7. kursusgang
Evaluering og evidens
Evidensbegrebet og evidensbestræbelser fylder stadig mere i relation til evaluering. Hvad betyder eksempelvis:
1) Omhyggelig, udtrykkelig og kritisk brug af den aktuelt bedste viden?,
2) hvad er evidensbaseret praksis og politik?

Holdundervisning/gruppearbejde
Spørgsmål fra de studerende.
Grupperne besvarer opgave 6.
Evaluering af kursus. Udlevering af eksamensopgave og spørgerunde med afklarende spørgsmål til eksamensopgaven.

Pensum:
Rieper, Olaf og Hanne Foss Hansen (2007): Metodedebatten om evidens. AKF.
Link:
www.akf.dk/udgivelser/container/2007/udgivelse_2445/ Hammersley, Martyn (2005): Is the evidence-based practice movement doing more good than harm? Reflections on Ian Chalmers` case for research-based policy making and practice. In Evidence & Policy vol. 1.1, p. 85-100
Chalmers, Ian (2005): If evidence-informed policy works in practice, does it matter if it doesn´t work in theory? In Evidence & Policy vol. 1.2, s. 227-42
Krogstrup, Hanne Kathrine (2011): Kampen om evidensen s. 95-111

Lærebøger: Kompendium med udvalgt litteratur.
Kan købes i Bogladen på CSS
Tilmelding:
Kursustilmelding finder sted på selvbetjeningen på KUnet i periode 15. november - 1. december 2012 – ved kursustilmeldingen bliver man automatisk tilmeldt eksamen.
Eksamensform:
Efter tilmelding til kurset er man automatisk tilmeldt eksamen. Er der flere eksamensformer skal man selv vælge eksamensform på selvbetjeningen på KUnet.

Til dette kursus er knyttet følgende eksamensformer:

• Skriftlig opgave

Bedømmelse: 7-trins-skalen
Individuel og gruppe
Intern censur
Omfang: Max 15 sider á 2400 tegn (inkl. mellemrum). Ved gruppebesvarelser tillægges 50 % á 2400 tegn pr. ekstra studerende.
Bemærk: Ved gruppebesvarelser skal den enkelte studerendes bidrag kunne konstateres.


Aflevering af eksamensopgaver:

Kl. 12.00 i sekretariatet (16.1.26) – For at se listen med afleveringsdatoer, klik venligst på nedenstående link.

Deadline for aflevering af skriftlige opgaver/handing in papers


Bemærk: Skriftlig opgave udleveres sidste kursusdag den 5. april. Aflevering den 17. maj 2013 senest kl. 12:00 i sekretariatet.

Kursus hjemmeside:
Bemærkninger: Kurset fungerer også som liniefag for specialiseringsretningen: Metode
Undervisnings- sprog: Kun dansk
Sidst redigeret: 19/3-2013



Københavns Universitet