|
Udgave: |
Forår 2013 Samf |
Punkter: |
10 ECTS |
Semester: |
Forår 2013 |
Institutter: |
Sociologi |
Studieordning: |
Samfundsvidenskabelige metodefag |
Uddannelsesdel: |
Kandidat niveau |
Kontaktpersoner: |
Hans Bay, email: hansbaydk@gmail.com |
Skema- oplysninger: |
For detaljerede skemaoplysninger vedr. tider og lokaler, tryk på "Vis skema for kurset " nedenfor.
|
Skema- oplysninger: |
Vis skema for kurset Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet Forår 2013 Samf |
Undervisnings- form: |
Undervisningen er en blanding af forelæsninger og studenteroplæg. Samt skriftlige øvelser.
4 moduler (i starten) er afsat til at arbejde med konkrete statiske modeller på eksisterende datasæt fra Sociologisk Databanken (ESS, EVS og PISA). I disse moduler vil der blive fokuseret på den tekniske/statistiske gennemførsel af analyserne. Der vil blive brugt en blanding af værktøjerne SPSS, SAS og måske STATA.
|
Formål: |
At få kendskab til den grundlæggende survey metodologi samt opøvelse af en håndværksmæssig kompetence vedr. spørgeskemakonstruktion. |
Indhold: |
Kurset vil gennemgå survey-begrebet belyst ved aktuelle eksempler (primært internationale) surveys. Det er hensigten, at de studerende skal kunne vurdere forskellige stikprøvedesign mht. metodologiske problemer. Ligeledes skal der opnås et basalt kendskab til begrebet vægtning samt over overblik over analysemetoder i forbindelse med surveys.
De studerende skal have opnået en håndværksmæssig kompetence mht. spørgeskemakonstruktion.
|
Lærebøger: |
Schumann, H. & Presser, S.: Questions & Answers in Attitude Surveys. Experiments on Question Form, Wording, and Context. Sage Publications 1981. Kapitlerne 1-7 og 12. (221 sider).
Bay, Hans: Vejning/vægtning af stikprøver. Kommentar i Dansk Sociologi (nr. 4 20. årg.) December 2009.
Bay, Hans: Bortfald i stikprøver og politisk vejning af stikprøver (sommerskole 2010).
Bay, Hans: Et eksempel på konstruktion af værdikort. (sommerskole 2010).
Bay, Hans: Hvor skal skalaen starte? (notat sommer 2010).
Fangel, Stine m. fl.: Nye problemer med repræsentativitet i surveys, som opregning med registre kan reducere. Metode & Data nr. 93 2007
Larsen, Brian Thorsted: Forskerbeskyttelse i CPR 2008. Notat fra Danmarks Statistik, Metode.
Larsen, Brian Thorsted: Kvalitetssikring og optimering af repræsentative stikprøver. Notat fra Danmarks Statistik, Metode.
Henning Olsen: Guide til gode spørgeskemaer (Socialforskningsinstituttet 2006)
Vejledning om brugerundersøgelser. Regeringens moderniseringsprogram November 2002.
Anden litteratur:
Olsen, Henning: Fra spørgsmål til svar. Konstruktion og kvalitetssikring af spørgeskemadata. Akademisk forlag 2005. (222 sider).
Kasper Vilstrup Ja nej ved ikke. Samfundslitteratur 2001
Dorofeev& grant: Statistics for real-life sample surveys. Cambridge University Press 2006
|
Tilmelding: |
Kursustilmelding finder sted på selvbetjeningen på KUnet i perioden 15. november - 1. december 2012 – ved kursustilmeldingen bliver man automatisk tilmeldt eksamen.
Tilmelding som meritstuderende:
læs mere her
Tilmelding som selvbetalende studerende under Åben Uddannelse:
læs mere her
|
Eksamensform: |
Efter tilmelding til kurset er man automatisk tilmeldt eksamen. Er der flere eksamensformer skal man selv vælge eksamensform på selvbetjeningen på KUnet.
• Aktiv deltagelse med bestået ikke bestået.
• Skriftlig opgave
Bedømmelse: 7-trins-skala
Individuel eller gruppe
Intern censur
Omfang: Max 15 sider á 2400 tegn (inkl. mellemrum). Ved gruppebesvarelser tillægges 50 % á 2400 tegn pr. ekstra studerende.
Bemærk: Ved gruppebesvarelser skal den enkelte studerendes bidrag kunne konstateres.
Aflevering af eksamensopgaver:
Kl. 12.00 i sekretariatet (16.1.26) – For at se listen med afleveringsdatoer, klik venligst på nedenstående link.
Deadline for aflevering af skriftlige opgaver/handing in papers
|
Kursus hjemmeside: |
 |
Bemærkninger: |
MA-Level/Kandidatniveau
Dervil blive udleveret en forelæsningsplan ved første lektion.
Kurset fungerer også som liniefag for specialiseringsretningen: Metode |
Undervisnings- sprog: |
Kun dansk
|
Sidst redigeret: |
19/3-2013 |