uc:sendtilenven runat server id uc_sendtilenven
Ændre størrelse på tekst Print

Skriftlig formidling v/ Amalie Lyhne


Semesterangivelse: Forårs kursus

 


Udgave: Forår 2013 Samf
Punkter: 10 ECTS

Semester:

Forår 2013
Uddannelsesdel: Kandidat niveau
Kontaktpersoner: Amalie Lyhne (Fagkoordinator: Peter Thisted Dinesen)

Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet Forår 2013 Samf
Undervisnings- form: Seminaret vil være baseret på oplæg af underviseren, men de studerende skal også deltage aktivt i undervisningen gennem små skriveøvelser, spørgsmål og diskussion.

Undervisningen kan også indeholde gæsteoplæg, hvor erfarne cand.scient.pol.’er eller andre DJØF’ere fortæller om skriftlig formidling i praksis.

Hver uge vil der blive stillet en mindre skriftlig opgave, som skal afleveres og godkendes for at seminaret kan anses for at være bestået.

De studerende skal regne med et tidsforbrug på cirka 10-15 timer per uge.

Indhold: Undervisningen vil både bestå af teoretiske overvejelser og praktiske skriveøvelser.

Seminaret dækker tre hovedområder:

1) Principper og dilemmaer i forhold til skriftlig formidling af fagligt stof

2) Komposition af tekster

3) Grundlæggende kommunikationsteori

Der vil blive arbejdet med både notater, rapporter, taler, opinion, pressemeddelelser og webtekster.

De studerende skal kende den samfundsmæssige og politiske kontekst, som den skriftlige formidling indgår i, de skal analysere konkrete tekster, og de skal ikke mindst i praksis lære at formidle på skrift. Undervisningen struktureres efter fire formidlingsmæssige genrer:

a) Rapporter og notater
Rapporter og notater har til formål at formidle faglig viden til en modtagergruppe, som ikke har fagligheden og/eller tiden til at sætte sig lige så grundigt ind i emnet som skribenten. De forskellige typer af rapporter og notater vil blive gennemgået, ligesom skribentens rolle og modtagergruppens sammensætning vil blive diskuteret. Især i den offentlige sektor ændrer modtagergruppen sig over tid, hvor særligt centraladministrationens organisering og reglerne for aktindsigt spiller ind. De studerende skal lære at skrive notater både i rollen som embedsmand og i rollen som konsulent i et parti, en organisation eller en virksomhed.

b) Journalistiske tekster
Pressemeddelelser, webtekster og nyhedsartikler er journalistiske tekster, hvor skribenten benytter sig af de samme virkemidler, som bliver anvendt af pressen. Skribentens rolle vil dog være anderledes end journalistens, hvis han eller hun arbejder i en organisation, et ministerium eller en virksomhed, da teksterne i så fald typisk har et politisk og/eller strategisk sigte. Forskellige konkrete eksempler på journalistiske tekster vil blive analyseret, ligesom de studerende skal lære at anvende de journalistiske virkemidler i praksis.

c) Opinion
Blogs, kronikker, debatindlæg og læserbreve bliver brugt af politikere, organisationer, virksomheder og andre meningsdannere for at fremme et bestemt synspunkt. Grundlæggende argumentationsteori vil blive gennemgået, ghostwriterens rolle vil blive diskuteret og forskellen på de enkelte debatkategorier vil blive gennemgået. Debatstoffets udvikling over tid - ikke mindst internettets betydning - vil blive diskuteret. De studerende skal lære at skrive debatstof inden for de forskellige kategorier.

d) Taler
En tale er kun skriftlig formidling for skribenten – ikke for taleren og ikke for den primære modtagergruppe. Derfor er denne genre helt sin egen. De forskellige typer af taler vil blive gennemgået, ligesom de studerende skal lære genrens egenart at kende. Konkrete eksempler på taler vil blive inddraget i undervisningen. De studerende skal skrive en kort tale, som en medstuderende skal holde.

Kompetence- beskrivelse: Arbejdsgivere i både den offentlige og i den private sektor stiller store krav om skriftlige formidlingsevner til kandidater i statskundskab. At formidle sin viden på skrift er en stor del af jobbet for de fleste færdiguddannede statskundskabskandidater. Seminaret vil ruste de studerende til at møde disse krav.

På seminaret vil de studerende lære at formidle fagligt stof på en direkte og lettilgængelig måde uden at gå på kompromis med deres faglighed. De vil få kendskab til den grundlæggende teori bag skriftlig formidling, og de vil kunne omsætte teorien til praksis.

Målbeskrivelse: Seminaret har til formål at lære de studerende at formidle kompliceret stof på en overbevisende måde. Når seminaret er bestået, kan de studerende:
  • Skrive forskellige typer tekster i et flydende sprog og med en overskuelig struktur.


  • Anvende forskellige formidlingsmæssige virkemidler.


  • Forstå de dilemmaer, som knytter sig til faglig formidling - og handle ud fra denne viden.


  • Formidle akademisk stof på skrift til folk med andre fagligheder uden at gå på kompromis med egen faglighed.


  • Forstå grundlæggende argumentationsteori og anvende teorien i egne tekster.


  • Identificere formidlingsmæssige problemer i egne og andres tekster.


  • Demonstrere fortrolighed med forskellige formidlingsmæssige genrer og deres særlige karakteristika


Lærebøger: - Pontoppidan, Christina: Gør teksten klar. Samfundslitteratur (udkommer efterår 2012).

- Søren Marquardt Frederiksen: Få det fortalt. Sådan skriver du gode pressemeddelelser. Gyldendal, 2009.

- Klaus Kjøller: Tekst for viderekomne. Samfundslitteratur, 2004.

- Charlotte Jørgensen og Merete Onsberg: Praktisk argumentation. Nyt Teknisk Forlag, 2008.

- Solveig Schmidt: Journalistikkens grundtrin II. Forlaget Ajour, 2011.

- Grunwald, Smistrup og Veirup: Journalistens sprog. Forlaget Ajour, 1997.

- Jensen, Leif Becker: Den sproglige dåseåbner. Roskilde Universitetsforlag, 2001.

- Windahl og Signitzer: Using Communication Theory. Sage, 1998.

- Rask, Kirsten: Fagsprog - videnssprog. Grafisk Litteratur, 2005.

- Pedersen, Karsten (red.): Offentlig kommunikation i virkeligheden. DJØFs Forlag, 2009.

Faglige forudsætninger: Kundskaber svarende til grunduddannelsen i statskundskab.

Eksamensform: Ikke karakterbedømt (godkendt/ikke godkendt).

Kursus hjemmeside:
Undervisnings- sprog: Kun dansk
Sidst redigeret: 12/11-2012



Københavns Universitet