uc:sendtilenven runat server id uc_sendtilenven
Ændre størrelse på tekst Print

Demokrati, etik, vold og ansvarlighed v/ Kristian Walther


Semesterangivelse: Forårs kursus

 


Udgave: Forår 2013 Samf
Punkter: 10 ECTS

Semester:

Forår 2013
Uddannelsesdel: Kandidat niveau
Kontaktpersoner: Kristian Walther (Fagkoordinator: Anders Esmark)

Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet Forår 2013 Samf
Undervisnings- form: Seminaret vil bestå af præsentationer fra underviser samt diskussion og oplæg fra de studerende. Seminarets tematikker vil blandt andet blive belyst gennem en række cases, der relaterer sig til etiske spørgsmål i forbindelse med politiet og militæret.

Indhold: Etik er blevet et af de centrale fokuspunkter for offentlig myndighedsudøvelse og med god grund. Borgerne i et demokratisk retssamfund stiller etisk krav til forvaltningen af samfundet goder. På den ene side forventer borgerne at myndighedsudøvelse lever op til almene etiske principper, men på den anden side synes der til tider at være en forståelse af, at offentlig myndighedsudøvelse fordrer andre etiske og moralske overvejelser end hvad der almindelig-vis gør sig gældende. Dette rejser spørgsmålet om hvordan og hvilke principper embeds-mænd i den offentlig administration bør agere efter og om der faktisk eksisterer én moral for borgerne og en anden, når man indtager en position i den offentlige administration.

Idealerne til en moderne embedsmand blev beskrevet af Max Weber under det latiske slogan ”Sine ira et studio”. Spørgsmålet er imidlertid hvordan Webers idealfremstilling ser ud i praksis og om de idealer borgerne i et moderne demokratisk samfund stiller til moderne embedsmænd er realistiske.

Med udgangspunkt i etiske overvejelser i forbindelse med to specifikke samfundsprofessioner - politiet og militæret - vil kurset rejse en række spørgsmål omkring demokrati, profession, etik og styring. Kurset starter med en generel introduktion til problemfeltet og diskuterer herefter hvilke problemstillinger og hvilken status demokratier står over for i forsøget op at stille forvaltningen til ansvar for dens handlinger. Herefter rejses diskussionen omkring embedsmænds forpligtigelser i forhold til den rolle de indtager som en del af den offentlige forvaltning. Endvidere rejses spørgsmålet – med udgangspunkt i en række cases – om hvilke etiske krav der gør sig gældende for politiet og militæret. Sidst, så ser vi på hvordan disse institutioner forsøger at håndtere spørgsmål omkring praktisk etik.

Lærebøger: Arendt, Hannah (1972): Lying in Politics, i: Hannah Arendt: Crisis of the Republic, New York: Harcourt Brace & Company.

Arendt, Hannah (2006[1963]): Eichmann in Jerusalem - a report on the banality of Evil, New York: Penguin Books.

Applbaum, Arthur Isak (1999): Ethics for Adversaties - The morality of Roles in Public and Professional Life, Princeton: Princeton University Press.

Goodin, Robert E. (2003): Reflective Democracy, Oxford: Oxford University Press.

Dwonkin, Ronald (1977): Taking Rights Seriously, Cambridge: Harvard University Press.

Walzer, Michael (2006[1977]): Just and Unjust Wars, New York: Basic Books.

Walzer, Michael (2004): Arguing about War, New Haven: Yale University Press.

Walzer, Michael (1973): Political Action: The Problem of Dirty Hands, i: Philosophy and Public Affairs, vol. 2: No: 2.

Sartre, Jean Paul (1966): Rettergang, København: Vintens Forlag.

Lipsky, Michael (1980): Street-level-bureaucracy, New York: Russell Sage Foundation.

Muir, William K. (1977): Police - street-corner-politicians, Chicago: The University of Chicago Press.

Holmberg, Lars (1999): Indenfor lovens rammer - politiets arbejdsmetoder og konkrete skøn, Gyldendal.

Møller, Lars (2010): Vi slår ihjel – og lever med det. København: Informations Forlag.

Huntington, Samuel (1957): The Soldier and the State, Cambridge: Belknap Press.

Kleinig, John (1996): The Ethics of Policing, Cambridge: Cambridge University Press.

Rosanvallon, Pierre (2011): Democratic legitimacy - impartiality, reflectivity, proximit, Princeton: Princceton University Press.

Owens, Patricia (2007): Between War and Politics - International Relations and the Thought of Hannah Arendt, Oxford: Oxford University Press.

Eksamensform: Ikke karakterbedømt (godkendt/ikke godkendt).

Kursus hjemmeside:
Undervisnings- sprog: Kun dansk
Sidst redigeret: 10/12-2012



Københavns Universitet