uc:sendtilenven runat server id uc_sendtilenven
Ændre størrelse på tekst Print

Kvalitativ metode og analyse indenfor socialkonstruktivistisk tænkning


Semesterangivelse: Forårs kursus

 


Udgave: Forår 2013 Samf
ECTS points: 10 ECTS
Punkter: 10 ECTS

Semester:

Forår 2013
Institutter: Sociologi
Studieordning: Samfundsvidenskabelig metodefag
Uddannelsesdel: Kandidat niveau
Kontaktpersoner: Mille Mortensen, Cand. Mag., Mørkhøj Parkallé 8F, 2860 Søborg, mille.mortensen@psy.ku.dk, tlf. 29867065
Skema- oplysninger:
For detaljerede skemaoplysninger vedr. tider og lokaler, tryk på "Vis skema for kurset " nedenfor.

Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet Forår 2013 Samf
Undervisnings- form: Undervisningen tilrettelægges således, at der opnås mest mulig deltagerinvolvering via eksemplarisk læring og aktionslæring. Det betyder i praksis, at undervisningen vekselvirker mellem underviseroplæg og deltageroplæg med konkrete eksempler som omdrejningspunkt. Herudover indgår individuelle øvelser og i grupper faciliteret af underviser, hvor det tillærte stof afprøves i praksis. Læring betragtes som en social proces, der bør faciliteres af underviser gennem tilpas forstyrrelse af de studerende.
Formål: Formålet med kurset er at videreudvikle de studerendes kompetencer indenfor socialkonstruktivistisk metode.
Indhold: Kurset tager et poststrukturalistisk afsæt og retter fokus mod, hvordan vi kan studere fællesskaber fx på arbejdspladsen, i familien, blandt minoriteter eller andetsteds ved at generere viden om og analyse af interpersonelle relationer. Grundtesen er, at forståelse af menneskelig tilblivelse og udvikling må forstås gennem sproglig praksis (verbal såvel som nonverbal) i og omkring fælleskaber.
Således vil der på kurset blive arbejdet med analyse af selvtilvejebragt empiri, herunder interview, fokusgrupper og naturligt forekommet materiale, fx dokumenter som bør indsamles på en sådan måde, at det er anvendeligt til dekonstruktion af sproglig praksis. På kurset fokuseres på socialkonstruktivistisk teori og diskursanalyse, herunder diskursteori (Foucault, Laclau og Mouffe) kritisk diskursanalyse (Fairclough), og socialpsykologisk diskursanalyse (Potter, Gergen og Wetherell). Formålet er, at de studerende bliver i stand til at anvende analysetilgangene i praksis, hvorfor kurset vil inkludere praktiske øvelser og opgaver, så de studerende ikke blot bliver vidende, men også handlingskompetente.

Beskrivelse af de enkelte kursusgange
Kurset afvikles som 3 timers undervisning af 9 gange, hvor sidste undervisningsgang udvides til 4 timer.

1. Undervisningsgang
Introduktion til det socialkonstruktivistiske teorilandskab og dets vidensskabsteoretiske afsæt.

2-7. Undervisningsgang
Gennemgår og diskuterer diskursteori og -analyse via underviseroplæg og individuelle og gruppeøvelser

Efter 7 undervisningsgang indlægges en undervisningspause på 4 uger, hvori de studerende alene eller i grupper indsamler empiri ved metoder, der modsvarer den socialkonstruktivistiske tænkning

8. Undervisningsgang
De studerende arbejde i grupper med at formulere et forsknings- og analyse design af den egen tilvejebragte empiri med hjælp fra underviser.

9. Undervisningsgang
De studerende videndeler med hinanden om det stykke metodiske arbejde de har gennemført og det analytiske arbejde de påtænker at gennemføre til eksamensopgaven via en open-space proces faciliteret af underviser.
Målbeskrivelse: Målet for læreprocessen er, at den studerende efter gennemført kursus er i stand til at

- Begribe og operationalisere socialkonstruktivistisk teori, herunder metateori
- Indsamle empiri ved metoder der modsvarer den socialkonstruktivistiske tænkning
- Selvstændigt at kunne gennemføre diskurs- og narrativ analyse
- Forholde sig refleksivt til eget metodisk arbejde og teoretisk tænkning indenfor rammen af den socialkonstruktivistiske videnskabsteori
Tilmelding:
Kursustilmelding finder sted på selvbetjeningen på KUnet i periode 15. november - 1. december 2012 – ved kursustilmeldingen bliver man automatisk tilmeldt eksamen.

Tilmelding som meritstuderende: læs mere her
Eksamensform:
Efter tilmelding til kurset er man automatisk tilmeldt eksamen. Er der flere eksamensformer skal man selv vælge eksamensform på selvbetjeningen på KUnet.

Til dette kursus er knyttet følgende eksamensformer:

• Skriftlig opgave

Bedømmelse: 7-trins-skalen
Individuel og gruppe
Intern censur
Omfang: Max 15 sider á 2400 tegn (inkl. mellemrum). Ved gruppebesvarelser tillægges 50 % á 2400 tegn pr. ekstra studerende.
Bemærk: Ved gruppebesvarelser skal den enkelte studerendes bidrag kunne konstateres.

Aflevering af eksamensopgaver:

Kl. 12.00 i sekretariatet (16.1.26) – For at se listen med afleveringsdatoer, klik venligst på nedenstående link.

Deadline for aflevering af skriftlige opgaver/handing in papers


Kursus hjemmeside:
Bemærkninger: Kurset fungerer også som liniefag for specialiseringsretningen: Metode
Pensum: Kompendium på ca. 800 sider ud fra følgende litteratur som foreligger før studiestart:

Bemærk, at der er tekster i kompendiet som skal læses til første undervisningsgang.

Allan Dreyer og Karina Sehested (red.) Konstruktive bidrag
Søren Barlebo Wenneberg: Socialkonstruktivisme
Kenneth J. Gergen g Mary Gergen: Social konstruktion
Kenneth J. Gergen: Relationel tilblivelse
Kenneth J. Gergen: Virkeligheder og relationer
Wetherell, Taylor, Yates (red.): Discourse Theory and Practice
Marianne Whinter Jørgensen og Louise Phillips: Diskursanalyse som teori og metode
Jerome Bruner: Mening i handling
Michael White: Kort over narrative landskaber
Michael White: Narrativ teori
Michael White: Narrativ praksis
Alice Morgan: Narrative samtaler
Bente Halkier: Fokusgrupper
Marianne Horsdal: Livets fortællinger
Niels Åkerstrøm Andersen: Diskursive analysestrategier
Kit Sanne Nielsen: Fortællinger i organisationer
Undervisnings- sprog: Kun dansk
Sidst redigeret: 19/3-2013



Københavns Universitet