uc:sendtilenven runat server id uc_sendtilenven
Ændre størrelse på tekst Print

MSA 2. modul: Grundbegreber i sundhedsantropologi


Semesterangivelse: Forårs kursus

 


Udgave: Forår 2013 Samf
Kontaktpersoner: Hanne Overgaard Mogensen, hanne.mogensen@anthro.ku.dk
Vibeke Steffen, vibeke.steffen@anthro.ku.dk
Lars Kofoed Rømer, lars.romer@anthro.ku.dk
Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet Forår 2013 Samf
Undervisnings- form: Undervisningen på modul 2 består af · Fire seminarer (fredag-lørdag), uge 6, 9, 14, 18 · 10 forelæsninger fordelt på 10 eftermiddage I alt ca. 70 timers undervisning 8 Undervisningen består af forelæsninger, øvelser og gruppearbejde. Udover de(n) faste underviser(e) anvendes gæsteforelæsere på seminarerne.
Indhold: Disciplinen giver en introduktion til sundhedsantropologien. Der fokuseres på de centrale begreber, teorier og tematikker inden for den medicinske antropologi. Kurset giver gennem en indføring i udvalgte teoretiske retninger et historisk overblik og behandler emner som medicinsk pluralisme, medicinske systemer, sygdoms- og sundhedsopfattelser som sociale og kulturelle konstruktioner, sygehistorier og kropsopfattelser. I gennemgang af emnerne lægges der vægt på at give den studerende redskaber til at igangsætte diskussioner og refleksion på egen arbejdsplads, forstå samspillet mellem forskellige sundhedssystemer, som f.eks. det etablerede sundhedssystem og det alternative, såvel som betydningen af sociale og kulturelle sammenhænge for behandler- og patientrelationer i forskellige sundhedsmæssige relationer. Der vil blive lagt vægt på at de studerende i grupper arbejder med formidling af udvalgte monografier. Der undervises desuden i arbejde med responsgrupper.
Målbeskrivelse: De studerende skal opnå kvalifikationer i form af viden, forståelse og færdigheder inden for følgende områder: Have bredt kendskab til centrale teorier og begreber inden for sundhedsantropologien · Gennem indsigt i sundhedsantropologisk teori- og begrebsforståelse være i stand til at analysere og reflektere over konkrete problemstillinger vedrørende sundhed, sygdom og helbredelse. · Være i stand til at analysere, vurdere og reflektere over et enkelt antropologisk værk og se det i en større teoretisk og samfundsrelateret sammenhæng Gennem arbejdet med den faglige substans skal de studerende erhverve sig følgende faglige og sociale kompetencer: · Kunne anvende og vurdere anvendelsen af specifikke sundhedsantropologiske teorier og begreber på konkrete problemstillinger · Kunne demonstrere forståelse for sammenhængen mellem generelle antropologiske problemstillinger, begreber og teorier og sundhedsantropologiske analyser og debatter · Mundtligt kunne fremlægge en antropologisk analyse og reflektere over dens teoretiske position, metodiske tilgang og bidrag til antropologien
Eksamensform: Prøveform: Bunden skriftlig opgave. Eksamensspørgsmålene formuleres og udleveres af underviserne. Opgaven kan skrives individuelt eller i gruppe med max. 3 personer. Ved gruppeopgave skal det fremgå tydeligt af opgaven, hvilke studerende der har skrevet hvilke afsnit. Indledning, konklusion samt evt. delkonklusioner/opsummeringer kan skrives i fællesskab. Maksimum 20% af opgaven må bestå af fælles dele. Varighed: 14 dages skriftlig hjemmeopgave. Omfang: Ved individuel besvarelse maksimum 15 sider ved gruppebesvarelse maksimum 25 sider, en side defineres som 2500 anslag Bedømmelse: Prøven bedømmes efter 7-trins-skalen. Prøven bedømmes af underviser og ekstern censor Prøvesprog: Prøven kan aflægges på dansk, norsk, svensk eller engelsk Faglige mål: Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende demonstrerer:  Kendskab til væsentlige sundhedsantropologiske teorier og perspektiver og disse teoriers grundlæggende karakteristika  Evne til at forstå, reflektere over og gøre rede for teksterne perspektiveret med egen faglighed  Evne til at gennemføre en analyse, hvor forskellige synspunkter forholdes til hinanden og diskuteres på en selvstændig måde ved at tilføre egne synsvinkler.  Evne til at lade den antropologiske argumentation bære en teoretisk eller sundhedsfagligt relevant point frem.
Kursus hjemmeside:
Pensum: Pensum ca. 1400 sider (heraf selvvalgt monografi ca. 200 sider)
Undervisnings- sprog: Kun dansk
Sidst redigeret: 15/10-2012



Københavns Universitet