|
Udgave: |
Forår 2013 Samf |
Kontaktpersoner: |
Hanne Overgaard Mogensen, hanne.mogensen@anthro.ku.dk
Vibeke Steffen, vibeke.steffen@anthro.ku.dk
Lars Kofoed Rømer, lars.romer@anthro.ku.dk |
Skema- oplysninger: |
Vis skema for kurset Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet Forår 2013 Samf |
Undervisnings- form: |
Undervisningen på modul 2 består af
· Fire seminarer (fredag-lørdag), uge 6, 9, 14, 18
· 10 forelæsninger fordelt på 10 eftermiddage
I alt ca. 70 timers undervisning
8
Undervisningen består af forelæsninger, øvelser og gruppearbejde. Udover de(n)
faste underviser(e) anvendes gæsteforelæsere på seminarerne. |
Indhold: |
Disciplinen giver en introduktion til sundhedsantropologien. Der fokuseres
på de centrale begreber, teorier og tematikker inden for den medicinske
antropologi. Kurset giver gennem en indføring i udvalgte teoretiske
retninger et historisk overblik og behandler emner som medicinsk
pluralisme, medicinske systemer, sygdoms- og sundhedsopfattelser som
sociale og kulturelle konstruktioner, sygehistorier og kropsopfattelser. I
gennemgang af emnerne lægges der vægt på at give den studerende
redskaber til at igangsætte diskussioner og refleksion på egen
arbejdsplads, forstå samspillet mellem forskellige sundhedssystemer, som
f.eks. det etablerede sundhedssystem og det alternative, såvel som
betydningen af sociale og kulturelle sammenhænge for behandler- og
patientrelationer i forskellige sundhedsmæssige relationer. Der vil blive lagt
vægt på at de studerende i grupper arbejder med formidling af udvalgte
monografier. Der undervises desuden i arbejde med responsgrupper. |
Målbeskrivelse: |
De studerende skal opnå kvalifikationer i form af viden, forståelse og
færdigheder inden for følgende områder:
Have bredt kendskab til centrale teorier og begreber inden for
sundhedsantropologien
· Gennem indsigt i sundhedsantropologisk teori- og begrebsforståelse
være i stand til at analysere og reflektere over konkrete
problemstillinger vedrørende sundhed, sygdom og helbredelse.
· Være i stand til at analysere, vurdere og reflektere over et enkelt
antropologisk værk og se det i en større teoretisk og
samfundsrelateret sammenhæng
Gennem arbejdet med den faglige substans skal de studerende erhverve
sig følgende faglige og sociale kompetencer:
· Kunne anvende og vurdere anvendelsen af specifikke
sundhedsantropologiske teorier og begreber på konkrete
problemstillinger
· Kunne demonstrere forståelse for sammenhængen mellem generelle
antropologiske problemstillinger, begreber og teorier og
sundhedsantropologiske analyser og debatter
· Mundtligt kunne fremlægge en antropologisk analyse og reflektere
over dens teoretiske position, metodiske tilgang og bidrag til
antropologien |
Eksamensform: |
Prøveform: Bunden skriftlig opgave. Eksamensspørgsmålene formuleres og
udleveres af underviserne. Opgaven kan skrives individuelt eller i gruppe med max.
3 personer.
Ved gruppeopgave skal det fremgå tydeligt af opgaven, hvilke studerende der har
skrevet hvilke afsnit. Indledning, konklusion samt evt.
delkonklusioner/opsummeringer kan skrives i fællesskab. Maksimum 20% af
opgaven må bestå af fælles dele.
Varighed: 14 dages skriftlig hjemmeopgave.
Omfang: Ved individuel besvarelse maksimum 15 sider ved gruppebesvarelse
maksimum 25 sider, en side defineres som 2500 anslag
Bedømmelse: Prøven bedømmes efter 7-trins-skalen. Prøven bedømmes af
underviser og ekstern censor
Prøvesprog: Prøven kan aflægges på dansk, norsk, svensk eller engelsk
Faglige mål: Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor
høj grad den studerende demonstrerer:
Kendskab til væsentlige sundhedsantropologiske teorier og
perspektiver og disse teoriers grundlæggende karakteristika
Evne til at forstå, reflektere over og gøre rede for teksterne
perspektiveret med egen faglighed
Evne til at gennemføre en analyse, hvor forskellige synspunkter
forholdes til hinanden og diskuteres på en selvstændig måde ved
at tilføre egne synsvinkler.
Evne til at lade den antropologiske argumentation bære en
teoretisk eller sundhedsfagligt relevant point frem. |
Kursus hjemmeside: |
|
Pensum: |
Pensum ca. 1400 sider (heraf selvvalgt monografi ca. 200 sider) |
Undervisnings- sprog: |
Kun dansk
|
Sidst redigeret: |
15/10-2012 |