|
Udgave: |
Forår 2013 Samf |
Semester: |
Forår 2013 |
Omfang: |
Faget udgør 12,5 ECTS |
Studieordning: |
2012-studieordning |
Uddannelsesdel: |
Bachelor niveau |
Kontaktpersoner: |
Fagkoordinator: Lis Højgaard
|
Andre undervisere: |
Hold 1
|
Morten Ditlevsen |
Hold 2
|
Morten Ditlevsen
|
Hold 3
|
Morten Ditlevsen
|
Hold 4
|
Henrik Mielby
|
Hold 5
|
Nicole Thualagant
|
Hold 6
|
Ulrik Pram Gad
|
Tilvalg (Hum.Bach.)
|
Tine Studstrup
|
|
Skema- oplysninger: |
Vis skema for kurset Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet Forår 2013 Samf |
Undervisnings- form: |
Undervisningen finder sted i forårssemestre og udgør i alt 56 timer. Undervisningen består af holdundervisning.
|
Indhold: |
Sociologi giver de studerende en indføring i klassisk og moderne sociologisk teori, herunder sociologiens videnskabsteoretiske grundlag. Faget giver overblik over hovedtræk af den sociologiske tænkning fra klassiske sociologer som Karl Marx og Max Weber til moderne sociologer som f.eks. Habermas og Bourdieu med fokus på disse teoretikeres forståelse af samfundet, dets institutioner og aktører, den samfundsmæssige udviklingsdynamik og forholdet mellem individ og samfund.
Faget introducerer til strukturelle, aktør-orienterede, relationelle og konstruktivistiske forståelses- og forklaringsrammer og giver grundlag for kritisk refleksion over samfundsvidenskabelige forståelsesformer.
Gennem udvalgte centrale temaer - som f.eks. stat, køn, organisation, klasser og magt, marked og økonomi - demonstrerer faget tillige sociologiens analytiske bidrag til forståelse af den samfundsmæssige udvikling.
|
Kompetence- beskrivelse: |
Kompetenceprofil/målbeskrivelse:
Sociologi giver den studerende:
-
Et bredt og alsidigt kendskab til sociologiske teorier, deres historiske og videnskabsteoretiske forudsætninger samt til sociologiske tilgange til empiriske analyser.
-
Indsigt i forskellige begrebsliggørelse af samfundet og af relationerne mellem samfund, sociale grupper og individer.
-
Færdighed i at analysere og vurdere samfundsmæssige fænomener i lyset af forskellige sociologiske samtidsdiagnoser og udviklingsscenarier.
-
Evne til at formidle sociologisk tænkning, dvs. opøve evnen til at reflektere og udtrykke sig sociologisk i såvel fagligt-professionelle som i offentlige sammenhænge.
-
En kritisk- konstruktiv problemløsningstilgang gennem undervisningens fokus på stadige sammenligninger af betydninger og konsekvenser af forskellige forståelser af sociale fænomener.
-
Kompetence til at undervise i samfundsfags sociologi-del i gymnasiet.
Kriterier for målopfyldelse:
Karakter
|
Betegnelse
|
Beskrivelse
|
12
|
Fremragende præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af fagets mål.
|
Med udgangspunkt i et dybtgående og bredt kendskab til klassiske og moderne sociologiske teorier og indsigt i deres historiske og videnskabsteoretiske forudsætninger demonstreres evne til at analysere og diskutere sociologiske begrebsliggørelser af forholdet mellem samfund, sociale grupper og individer. Der demonstreres evne til selvstændigt at reflektere over og bruge sociologiske begreber til at diskutere såvel den samfundsmæssige udvikling som aktuelle sociale fænomener samt en kritisk stillingtagen til deres anvendelsesmuligheder.
|
7
|
God præstation, der demonstrerer opfyldelse af fagets mål, med en del mangler.
|
Med udgangspunkt i et præcist og grundlæggende kendskab til klassiske og moderne sociologiske teorier og indblik i deres historiske og videnskabsteoretiske forudsætninger demonstreres evne til at diskutere centrale sociologiske begrebsliggørelser af forholdet mellem samfund, sociale grupper og individer. Teorier og begreber anvendes i noget omfang systematisk og aktivt i diskussionen af den samfundsmæssige udvikling og af aktuelle sociale fænomener.
|
02
|
Tilstrækkelig præstation, der demonstrerer den minimalt acceptable grad af opfyldelse af fagets mål.
|
Med udgangspunkt i en grundlæggende viden om klassiske og moderne sociologiske teorier og nogen viden om deres historiske og videnskabsteoretiske forudsætninger demonstreres kendskab til sociologiske begrebsliggørelser af forholdet mellem samfund, sociale grupper og individer. Teorier og begreber anvendes kun i mindre omfang i diskussionen af den samfundsmæssige udvikling og af aktuelle sociale fænomener.
|
|
Lærebøger: |
Pensum udgør 1600 sider.
Pensum fastsættes af Studienævnet.
|
Eksamensform: |
Faget afsluttes med en karakterbedømt synopsis eksamen med ekstern censur.
|
Kursus hjemmeside: |
|
Kursus hjemmeside: |
2300-F13/;Sociologi
Adgang til Absalon sker via KUnet.
|
Undervisnings- sprog: |
Kun dansk
|
Sidst redigeret: |
9/1-2013 |