uc:sendtilenven runat server id uc_sendtilenven
Ændre størrelse på tekst Print

Det danske samfund i sociologisk perspektiv II


Semesterangivelse: Forårs kursus

 


Udgave: Forår 2013 Samf
Punkter: 10 ECTS

Semester:

Forår 2013
Institutter: Sociologi
Studieordning: BA 2.semester
Uddannelsesdel: Bachelor niveau
Kontaktpersoner: Jørgen Elm Larsen, E-mail: jel@soc.ku.dk
Andre undervisere: Øvelseslærere: Tilføjes senere
Skema- oplysninger: For detaljerede skemaoplysninger vedr. tider og lokaler, tryk på "Vis skema for kurset " nedenfor.

Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet Forår 2013 Samf
Undervisnings- form: Undervisningen foregår som holdundervisning.
Formål: Faget omfatter en gennemgang af karakteristika ved det danske samfunds struktur og virkemåde og dets institutioner i et sociologisk perspektiv.

Formålet med undervisningen er mere generelt, at den studerende gennem en introduktion til konkrete sociologiske undersøgelser opnår en grundlæggende forståelse af samspillet mellem teori og empiri i sociologisk forskning, opnår et bredt kendskab til det danske samfunds vigtigste institutioner, udvikler evnen til sociologisk refleksion og opnår færdigheder i formulering af problemstillinger vedrørende forhold i det danske samfund.

Nærmere bestemt skal den studerende kunne:

• formulere en afgrænset og præcis problemstilling i relation til et udvalgt tema
• strukturere og argumentere overbevisende i behandlingen af det udvalgte tema og i overensstemmelse med den præciserede problemstilling
• inddrage relevant litteratur, både hvad angår væsentlige begreber, sociologisk teori og empirisk dokumentation
• inddrage supplerende litteratur, hvis problemstillingen inviterer hertil
• beskrive historiske og aktuelle træk ved det udvalgte tema
• anvende sociologiske begreber og teorier relevante for den præciserede problemstilling – herunder eventuel
inddragelse af konkurrerende begreber og teorier • gøre den behandlede litteratur til genstand for selvstændig bearbejdning og kritisk stillingtagen.
Indhold: I andet semester fokuseres der på en række overordnede og centrale problemstillinger i og udfordringer for det danske samfund. Disse belyses både i forhold til de enkelte individers og familiers levekår og i forhold til institutionelle forandringer og politiske tiltag.

Andet semester starter med at lokalisere nogle af de fænomener, der er forbundet med det såkaldte ”risikosamfund”. Risikosamfundet indebærer ikke nødvendigvis, at samfundet generelt er blevet farligere at leve i end tidligere, men snarere at opmærksomheden på og håndteringen af forskellige risici på afgørende vis præger både folks dagligdag og samfundsudviklingen generelt. Det er dog en anden type risici, vi står overfor i dag end tidligere, idet de er samfundsskabte og i visse tilfælde uoprettelige. Der fokuseres dog primært på ”nye sociale risici” (bl.a. som følge af individualiseringen og nye familieformer) og ikke så meget på temaer som fx global opvarmning. Herefter følger en række centrale områder eller temaer i det danske samfund: 1) Boligforhold – herunder livsforløb og boligmobilitet og socialt udsatte boligområder. Boligen og boligforholdene er vigtige for vores levekår og livskvalitet, da det meste af vores tid i dagligdagen tilbringes i boligen. 2) Familieforholdene og den demografiske udvikling: hvilken betydning har ændringer i familien og de demografiske forhold (bl.a. flere ældre og færre unge) for både vores hverdagsliv og for fordelingsforhold og forsørgerbyrde i det danske samfund. 3) Sundhed, sygdom og dødelighed – herunder hvilke forhold der har indflydelse herpå. Gennemsnitslevealderen har været stigende, men samtidig er der politisk stadig større fokus på individuel sundhedsadfærd (rygning, kost og motion), og der er en stigende kløft i sundhedstilstanden i forskellige dele af befolkningen. 4) Hvilke sociale differentieringer eller opdelinger i befolkningen – fx med hensyn til køn, alder, etnicitet og klasse – er aktuelt centrale, og hvilke giver anledning til konflikt og/eller politiske tiltag i det danske samfund. I forlængelse heraf og i lyset af kurset som helhed afsluttes andet semester med at fokusere på ”sammenhængskraften” i det danske samfund i dag: hvad binder samfundet sammen, og hvilke forhold truer eventuelt med at splitte det?

1. Risikosamfundet (4. marts)
Hvad er et risikosamfund? Nye sociale risici.

2. Boligforhold (11. marts)
Boligmarkedet og boligforhold, herunder livsforløb og boligmobilitet og socialt udsatte boligområder.

3. Familien (18. marts)
Familier og familieforhold i ’risikosamfundet’; herunder en demografisk beskrivelse af befolkningen.

4. Sundhed, sygdom og dødelighed (25. marts)
Hvilke forhold har indflydelse på sundhed, sygdom og dødelighed?

5. Køn, alder, etnicitet og klasse (8. april)
Hvilke sociale differentieringer er centrale, hvilke giver anledning til konflikt, og hvilke typer af konflikter udspiller sig aktuelt - herunder anerkendelses- og omfordelingsproblematikken.

6. Sammenhængskraften (15. april)
Hvad binder samfundet sammen, og hvad truer med at splitte det?

Målbeskrivelse:
Lærebøger: Kompendium kan købes ved semesterstart hos Akademisk Boghandel på CSS, Øster Farimagsgade 5, bygning 7.
Tilmelding:
BEMÆRK: Der kræves kursus- og eksamenstilmelding til de obligatoriske kurser på BA.
Kursustilmelding finder sted på selvbetjeningen på KUnet i periode 15. november-1. december 2012 – ved kursustilmeldingen bliver man automatisk tilmeldt eksamen.

Tilmelding som meritstuderende; læs mere her
Eksamensform:

Eksamenstilmelding:
BEMÆRK: Der kræves kursus- og eksamenstilmelding til de obligatoriske kurser på BA
Eksamenstilmeldingen finder således sted samtidig med kursustilmeldingen, der finder sted i perioden 15. november – 1. december 2012.

Til dette kursus er knyttet følgende eksamensformer:

• Integreret projektopgave med Kvantitative Metoder

Bedømmelse: Karakter efter 7-trinsskalaen for hvert af fagene
Censur: Intern censur.
Gruppe/individuel: Kan afvikles individuelt eller i gruppe (max 4. personer pr.gruppe)
Omfang: Max 20 sider á 2400 tegn. Ved gruppebesvarelse tillægges 10 sider á 2400 tegn pr. ekstra studerende
Bemærk: Ved gruppebesvarelser skal den enkelte studerendes bidrag kunne konstateres.

Spørgsmål stilles: (eksamensdatoer er ikke fastlagt)

Aflevering af eksamensopgaver:

Kl. 12.00 i sekretariatet (16.1.26) – For at se listen med afleveringsdatoer, klik venligst på nedenstående link.

Deadline for aflevering af skriftlige opgaver/handing in papers


Kursus hjemmeside:
Bemærkninger: Årgangsforelæsninger på 2. semester
BA-niveau
Pensum: Pensum: ca. 800 sider for DDS I og II Pensumliste og læseplan udleveres første undervisningsgang.
Undervisnings- sprog: Kun dansk
Sidst redigeret: 19/3-2013



Københavns Universitet