Coaching


Semesterangivelse: Forårs kursus Kurset udbydes i blok 4 Kurset udbydes i skemagruppe B Kurset giver 7,5 ETCS point

 


Udgave: Forår 2013 NAT
Point: 7,5
Blokstruktur: 4. blok
Skemagruppe: B
Fagområde: idr
Varighed: 8 uger
Institutter: Institut for Idræt
Studieordning: Studieordning pr. 01.09.2010
Uddannelsesdel: Kandidat niveau
Kontaktpersoner: Reinhard Stelter, forskergruppen "Krop, læring og identitet, AB-bygningen, Nørre Allé 55, 2200 Kbh. N, tlf. 35 32 08 66, e-mail rstelter@ifi.ku.dk
Andre undervisere: Andre undervisere fra forskergruppen "Krop, læring og identitet".
Skema- oplysninger:
Tid: Mandag kl. 9.00-12.00
Sted: Karnapsalen, Nørre Allé 53, 2200 Kbh. N
1. gang: Mandag den 22. april 2013.
Undervisnings- periode: 7 uger
Undervisnings- form: Forelæsninger, gruppeopgaver, studiegrupper samt øvelser.
Formål:
At de studerende:
  • udvikler dybdegående viden og forståelse for et udvalg af relevante teorier inden for coaching og coachingpsykologien
  • får grundliggende kenskab til dialogfilosofi og –psykologi
  • kan reflektere over coachingrelationen i teori og praksis
  • udvikler forståelse og evne til at arbejde som reflekterende praktiker inden for coaching og beslægtede dialogformer
  • kan anvende og tilpasse coaching i forskellige praksisfelter inden for idrætten, uddannelse, ledelse og sundhedssektoren
  • Indhold:
    Eksistentialistisk-fænomenologiske og socialkonstruktionistisk-narrative teorier; positiv-anerkendende psykologi; narrativ-samskabende teori og praksisforståelse; coachingrelationen; evidensbegreb; reflekterende praktikerteori; relevante teorier i de specifikke praksiskontekster.
    Kompetence- beskrivelse:
    Faglige kompetencer:
    Erhvervelse og forståelse for forskellige centrale teorier inden for coaching og coachingpsykologien.
    Omverdenskompetencer:
    At være i stand til at relatere forskning og teori til forskellige kontekster, hvor coaching og coachingpsykologi kan være relevant.
    Anvendelseskompetencer:
    At være i stand til at koble teorier til praksis og anvende coaching i praksis og relevante kontekster på et teori- og evidensbaseret niveau.
    Personlige kompetencer:
    At udvikle en forståelse for sin egen rolle i coachingsammenhæng.
    Målbeskrivelse:
    Deltagere på kurset skal:
  • Udvikle en forståelse for og viden om coachingens anvendelsemuligheder i forskellige kontekster, bl.a. i sport, sundhed, uddannelse, ledelses- og organisationsudvikling.
  • Udvikle en forståelse for coachingens og coachingpsykologiens forskellige generationer og de relevante teorier som især den tredje generations coaching bygger på.
  • Udvikle kompetence som praktikerforskere ift. gennemførelse af egne coachingudviklings- og forskningsprojekter.
  • At gøre sig erfaring med tredje generations coaching som et samtaleredskab i praksis.
  • Udvikle evne til planlægning, gennemførelse og evaluering af egne coachingprojekter.

    Kriteriebeskrivelse for karakteren 12:
    Karakteren 12 gives når:
  • Den studerende ved eksamen har demonstreret en udtømmende viden om coachingens og coachingpsykologiens centrale teoretiske tilgange, hvor vedkommende udviser særlig originalitet i koblingen.
  • Den studerende under eksamen har demonstreret evne og originalitet til at kunne inddrage andre relevante coachingpsykologiske teorier, hvor der desuden tages kritisk stilling til teoriernes relevans og betydning i konkrete coachingkontekster.
  • Den studerende har demonstreret en sikker og original kobling mellem teori og praksis ved at fremlægge og bearbejde et konkret coachingprojekt og ved overbevisende at dokumentere, hvordan coaching og coachingpsykologi kan evidensbaseres gennem en teoretisk og forskningsbaseret forankring.
  • Den studerende har demonstreret sikker anvendelse af fagets repræsentationsformer og standarder for rapportering.
  • Opgaven fremstår som en helhed.
  • Lærebøger:
    Stelter, R.(2012). Tredje generations coaching – En guide til narrativ-samskabende teori og praksis. København: Dansk Psykologisk Forlag.
    Tilmelding:
    Tilmelding sker fra den 15. november - 1. december på www.kunet.dk
    For at modulet oprettes, skal der som udgangspunkt være minimum 12 tilmeldte.
    Hvis modulet bliver aflyst, skal det ske senest den 1. marts.

    Faglige forudsætninger: Bachelorgrad i Idræt eller tilsvarende.
    Eksamensform: Mundtlig eksamen på baggrund af 5-siders synopsis. Ekstern bedømmelse efter 7-trins skalaen.
    Reeksamen som ordinær, dvs. der laves en ny synopsis med efterfølgende mundtlig eksamen.
    Eksamen: Mundtlig prøve på baggrund af synopsis. Synopsis afleveres d. 14. juni og mundtlig prøve d. 20-21. juni 2013.
    Reeksamen: Mundtlig prøve på baggrund af ny synopsis. Synopsis afleveres d. 19. august og mundtlig prøve d. 23. august 2013.
    Kursus hjemmeside:
    Bemærkninger:
    Valgfrit modul på den Humanistisk-Samfundsvidenskabelige kandidatuddannelse i Idrætsvidenskab.
    Sidst redigeret: 29/10-2012



    Københavns Universitet