|
Udgave: |
Efterår 2012 Hum |
Semester: |
1 semester |
Institutter: |
Institut for Kunst- og Kulturvidenskab |
Undervisere: |
Chris Fischer |
Skema- oplysninger: |
Undervisningen udspringer af mit arbejde med de ræsonnerede kataloger over de udenlandske tegninger i Kobberstiksamlingen, og undervisningen foregår i denne samlings studiesal på Statens Museum for Kunst, onsdage fra 16-18. Seminaret består af 11 dobbelttimer med start d. 5. sept. |
Skema- oplysninger: |
Vis skema for kurset Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Humanistiske Fakultet Efterår 2012 Hum |
Indhold: |
Gennem analyse af en række udvalgte originaltegninger i Kobberstiksamlingens c. 1000 blade store bestand af tegninger fra Italien vil vi forsøge at afdække særegenhederne ved de forskellige italienske tegneskolers forhold til tegnekunsten, deres arbejdsmåde, stil og ikonografi samt forholdet mellem kunstner og bestiller. De enkelte værker vil blive sat i forbindelse med tegninger og malerier i andre samlinger, og udvalget af tegninger vil være spredt jævnt ud over hele perioden, således at der tegner sig en udviklingshistorie. Det drejer sig om blade af kunstnere som Lorenzo Monaco, Carpaccio, Fra Bartolommeo, Parmigianino, Francesco Salviati, Veronese, Francesco Vanni, Palma Giovane, Ludovico Cigoli, Giuseppe Ribera, Guercino, Mattia Preti, Luca Giordano, Domenico Piola, familien Tiepolo og Piranesi. |
Tilmelding: |
Optagelse sker ved skriftlig henvendelse med kort cv til chris.fischer@smk.dk |
Kursus hjemmeside: |
 |
Bemærkninger: |
Da vi arbejder med originaltegninger er deltagerantallet begrænset til 12. Undervisningen former sig som rundbordssamtaler og alle forventes at deltage aktivt, med både skriftlige og mundtlige oplæg. Kendskab til italiensk er en fordel, men ingen forudsætning. Arbejdsindsatsen må naturligvis afhænge af forhåndskendskab, intelligens og ambition, men 5-10 timers arbejdsindsats pr. uge må være et minimum. Når kurset er forbi, kan du genkende de forskellige teknikker og har fået indsigt i at aflæse et kunstværk gennem stil- og kildekritik, og det er kompetencer, som enhver kunsthistoriker bør mestre. Herudover vil du få specielt kendskab til samlerhistorie og de særlige metoder, der anvendes i forbindelse med tegninger, og som er grundlaget for at arbejde i grafiske samlinger. |
Undervisnings- sprog: |
Kun dansk
|
Sidst redigeret: |
4/9-2012 |