Indhold: |
Dansk sprog træner de studerendes analytiske kompetencer på lyd- eller videooptagelser af moderne
dansk sprog i kontekst. Der perspektiveres historisk så de lydudviklinger som studeres i det nutidige
samfund, danner udgangspunkt for diskussion af de lydudviklinger man kan slutte sig til ud fra de
skriftlige kilder der inddrages i undervisningen. Samtidig studeres det dynamiske forhold mellem lyd
og skrift for at klargøre de to modis forskellige funktion og for at bevidstgøre eksaminanden om
forholdets betydning for stavefejl og for den sproghistoriske udvikling. Eksaminandens egen skriftlige
og mundtlige udtryksfærdighed og -bevidsthed trænes i forbindelse med en række opgaver af stigende
sværhedsgrad.
På basis af tekster fra samtiden i form af tilrettelagt stof og/eller autentiske tekster, herunder tekster på
dansk som fremmed- og andetsprog, opøves eksaminandens analytiske kompetencer på de sproglige
niveauer der normalt sammenfattes under betegnelsen grammatik (morfologi og syntaks).
Synspunktet udvides så de studerede teksters opbygning ud over sætningsgrænsen (tekstlingvistik) og
deres sammenhæng som argumentation afdækkes, og de studerede tekster indplaceres i et samlet
billede af genrerne i det danske sprogsamfund. |