|
Udgave: |
Efterår 2012 Hum |
Årsværk: |
13 + 2 ECTS |
Semester: |
1 semester |
Institutter: |
SAXO-Instituttet, Afdeling for Historie |
Undervisere: |
Regin Schmidt, e-mail: regins@hum.ku.dk |
Skema- oplysninger: |
Vis skema for kurset Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Humanistiske Fakultet Efterår 2012 Hum |
Første undervisningsgang: |
tirsdag den 4. september 2012 kl. 12-14 (lokale P7) |
Undervisnings- form: |
Holdundervisning |
Formål: |
Område A: Historisk studium og historisk videnskab, Fagelement 25 [HHIB00251U] (13 ECTS)
og
Opgaveskrivning i historie – argumentation og teknik, Fagelement 26 [HHIB00261U] (2 ECTS)
Bacheloruddannelsen, 2005-ordningen. |
Indhold: |
USA har gennemgået omfattende forandringer siden 2. Verdenskrigs afslutning i 1945. Indenrigspolitisk var USA frem til 1960’erne domineret af en liberal konsensus, hvor statsmagten gennem reguleringer og indgreb stræbte efter at skabe økonomisk vækst, der kunne løse de sociale problemer. Denne konsensus gik i opløsning på grund af opbruddet i 1960’erne og 1970’erne og blev afløst af den konservative bevægelse, der så staten som problemet, og som søgte at afregulere samfundet. Udenrigspolitisk var tiden efter 1945 USA's århundrede, sådan som Henry Luce havde forudsagt i 1941: USA ledte den vestlige alliances inddæmning af kommunismen indtil dens fald i 1991. Efter den kolde krigs afslutning gjorde neokonservative røster sig til talsmænd for idéen om, at USA unilateralt skulle udbrede amerikanske værdier og varetage sine sikkerhedspolitiske interesser, hvilket kom til udtryk i krigen mod terror, hvor USA intervenerede militært i Afghanistan og Irak.
Det er formålet med kurset at give et overblik over de vigtigste begivenheder i denne udvikling. Der vil blive lagt vægt på at give en indføring i de vigtigste forskningsdiskussioner inden for denne periode. Indenrigspolitiske problemstillinger er bl.a. den liberale konsensus’ forfald, baggrunden for mccarthyismen, den ufuldendte velfærdsstat, borgerretsbevægelsen, den konservative bevægelses ideologi, det kristne højres fremkomst, forbrugersamfundet og den kolde krigs kultur. Udenrigspolitisk er de vigtigste problemstillinger årsagerne til den kolde krig, amerikanisering og globalisering, transnationale institutioners rolle, Cuba-krisens årsager, Vietnam-krigen, detenté-perioden, Reagan og forklaringen på den kolde krigs afslutning, Fukyama og ”the end of history”, Bush I og ”new world order”, Clinton og USA som ”den nødvendige supermagt” og Bush II og idéen om ”empire of liberty”.
Der vil desuden blive givet en generel indføring i den historiografiske udvikling (fra konsensushistorikerne til transnational historieskrivning), det amerikanske politiske system, den sociale og økonomiske udvikling, samt amerikansk selvopfattelse og myter (idéen om USA som en exceptional nation).
Faglige mål (udover de i studieordningen beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
• have viden og overblik over USA’s indenrigs- og udenrigspolitiske udvikling siden 1945
• have kendskab til de vigtigste problemstillinger og forklaringsmodeller
• have generel baggrundsviden om den amerikanske samfundsudvikling og det politiske system
• have kendskab til og evne til at arbejde med de vigtigste historiske værker, monografier, artikler og kilder
• have mulighed for at vurdere og vægte de centrale forklaringer om perioden
• have indsigt i de vigtigste synteser og relevante teorier om perioden
Opgaveskrivning i historie – argumentation og teknik, Fagelement 26 (2 ECTS)
Kompetencemål: Fagelementet opbygger elementær kompetence i at udarbejde en tekst, der lever op til historiefagets standarder, både med hensyn
til materiale og argumentationsform og med hensyn til de formelle krav om præcision og omhu, noter og bibliografi.
Undervisnings- og arbejdsformer: Kurset består i holdundervisning i et samlet forløb, som også omfatter fagelement 25. Der afsættes ca. 8 timer til fagelement 26. På holdet gennemgås generelle spørgsmål i forbindelse med opgaveskrivning i faget historie og udformning af opgaverne i dette fagelement.
Som undervisningsmateriale anvendes vejledninger, eventuelt med øvelser, i akademisk skriveteknik og den akademiske afhandlings udformning. Det sidste med særligt henblik på de faglige standarder i faget historie.
Emnet for opgaven vælges normalt af den studerende blandt forslag, fremlagt af underviseren. Med opgaveemnet medfølger en minimal bibliografi til opgaven samt enkle anvisninger til yderligere litteratursøgning.
Faglige mål:
Eksaminanden skal kunne
• selvstændigt anvende stof fra videnskabelige fremstillinger
• opstille en relevant problemformulering
• udvælge og prioritere materiale og argumentere for valget i forhold til problemformuleringen
• analysere historiefagligt stof og argumentere fagligt
• formidle i en skriftlig form med præcision og omhu, der lever op til historiefagets elementære standarder
• beherske de formelle krav til behandling af citater, referencer og bibliografi |
Litteratur: |
- Walter LaFeber, Richard Polenberg & Nancy Woloch: The American Century. A History of the United States Since 1941. (6th. Ed.). M. E. Sharpe, Armonk & London, 2008.
- George C. Herring: America’s Longest War. The United States and Vietnam, 1950-1975. (4th. Ed.). McGraw Hill, Boston, 2002.
- Michael Schaller: Right Turn. American Life in the Reagan-Bush Era 1980-1992. Oxford University Press, New York & Oxford, 2007. |
Tilmelding: |
Nyindskrevne studerende kontaktes af studievejledningen på SAXO. De nyindskrevne skal efterfølgende returnere en formular med prioritering af hold. De nyindskrevne får inden semesterstart meddelelse om hvilket Område A hold de skal følge.
Dette hold vil også fungere som stamhold for:
- 26. Opgaveskrivning i historie argumentation og teknik
- 27. Historisk Videnskabsteori
- 28. Studieteknik
- 29. Biblioteksbenyttelse og Arkivbesøg
Undervisningstilmelding for studerende som ikke er nyindskrevne foretages i Selvbetjeningen på KUnet i eftertilmeldingsperioden (15. august – 10. september) - dog først når de nystartede er holdsat omkring semesterstart. Det vil på det tidspunkt fremgå af Selvbetjeningen hvilke hold der har ledige pladser. |
Eksamensform: |
Fagelement 25 [HHIB00251E] (13 ECTS):
Prøveform: Bunden, mundtlig prøve med forberedelse.
Censurform: Ekstern censur.
Bedømmelsesform: Prøven bedømmes efter 7-trins-skalaen.
Modul 1A (fagelement 25 og 26) skal bestås i samme eksamenstermin.
Fordeling af emner for fagelementer med individuelt valgt pensum (Bacheloruddannelsen, 2005-ordningen)
Der består følgende indholdsmæssige bindinger på fagelementerne med individuelt
valgt emne (fagelement 25 (Område A), fagelement 34 (Område B), fagelement 37 (Område C), fagelement 38 (Område D) og fagelement 39 (Bachelorprojekt)):
Krav til fordeling i tid:
• et af disse fagelementer skal have hovedvægt efter 1914.
• et af disse fagelementer skal have hovedvægt før 1500.
• et af disse fagelementer skal have hovedvægt i perioden 1500-1914.
Årstallene gælder for områder, der geografisk har hovedvægt i den europæiske
kulturkreds. I andre tilfælde skal årstalsgrænserne tilpasses, så der er tale om
samfund, der udviser (tilnærmet) tilsvarende træk.
Krav til fordeling i rum:
• mindst ét af disse fagelementer skal have emne fra Danmarks historie.
• mindst et af disse fagelementer skal have emne fra ikke dansk historie.
Fagelement 26 [HHIB00261E] (2 ECTS):
Prøveform: Fri, skriftlig hjemmeopgave.
Censurform: Prøven er uden censur.
Bedømmelsesform: Prøven bedømmes med bestået/ikke bestået.
Modul 1A (fagelement 25 og 26) skal bestås i samme eksamenstermin.
I øvrigt henvises til studieordningen.
Oplysning om tilmelding og afholdelse af eksamen annonceres via histopslag og på historie.ku.dk/eksamen.
Tilmeld dig histopslag her. |
Kursus hjemmeside: |
 |
Kursus hjemmeside: |
Når man har fået bekræftet sin tilmelding i Selvbetjeningen på KUnet knyttes man automatisk til kursusrummet i Absalon op til semesterstart. Log på via KUnet med KU-brugernavn og Password. Hvis man ved semesterstart ikke er knyttet til kursusrummet i Absalon, skal henvendelse ske til Christian Thorup Lund, e-mail: chrislund@hum.ku.dk, med oplysning om: navn, KU-brugernavn, CPR-nr. , kursustitel og eksamenstype.
Hvis undervisningstilmeldingen foretages i eftertilmeldingsperioden – eller der foretages holdskifte i eftertilmeldingsperioden - går der tre hverdage før tilknytningen i kursusrummet i Absalon er på plads. |
Undervisnings- sprog: |
Kun dansk
|
Sidst redigeret: |
21/8-2012 |