25+26. Mellemøsten i det 20. århundrede [Hold D]


Semesterangivelse: Efterårs kursus

 


Udgave: Efterår 2012 Hum
Årsværk: 13 + 2 ECTS

Semester:

1 semester
Institutter: SAXO-Instituttet, Afdeling for Historie
Undervisere: Mogens Pelt, e-mail: mpelt@hum.ku.dk
Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Humanistiske Fakultet Efterår 2012 Hum
Første undervisningsgang: mandag den 3. september 2012 kl. 13-15 (lokale P7)
Undervisnings- form: Holdundervisning
Formål: Område A: Historisk studium og historisk videnskab, Fagelement 25 [HHIB00251U] (13 ECTS)
og
Opgaveskrivning i historie – argumentation og teknik, Fagelement 26 [HHIB00261U] (2 ECTS)
Bacheloruddannelsen, 2005-ordningen.
Indhold: Mellemøsten, som vi kender det i dag er opstået ud af Det osmanniske Rige, og det er udviklet under dominans af stormagterne og i kamp mod disse.

Opløsningen af Det osmanniske Rige betød også fremkomsten af nationalstater og skabelsen af modsætninger mellem gamle fællesskabsformer og den nye nationalisme.

Områdets udvikling har desuden været præget både af forsøg på samling på tværs af nationerne under Panarabismens banner eller under forestillingen om et bæredygtigt muslimsk fællesskab og af kamp og konkurrence mellem de enkelte stater.

Endvidere har zionisme og oprettelsen af staten Israel har påvirket udviklingen af Mellemøsten mærkbart både internt og i forhold til stormagterne.

Endeligt har området siden slutningen af 2010 været skueplads for revolutioner med et banebrydende potentiale i forhold til samfundsorden og politik.

Der er altså tale om en udvikling med mange ”input” og ikke om et lineært forløb, som den verserende debat i offentligheden ellers godt kunne give indtryk af.

Vi vil særligt fokusere på:
1) udviklingen af Mellemøsten i et historisk perspektiv fra osmannisk tid til i dag
2) skabelsen det moderne Mellemøsten
3) udviklingen af nationalisme, panarabisme og islam i politik
4) begyndelsen til den arabisk-israelske konflikt
5) de kræfter, der er i spil i Egypten efter Mubaraks fald

Faglige mål (udover de i studieordningen beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
• analysere og begribe de faktorer, der har drevet udviklingen
• redegøre for de centrale begreber der bruges, dels af aktørerne selv, dels i analyserne af Mellemøsten
• diskutere og forholde sig kritisk til den historiografi og meningskrystallisering, der er opstået omkring Mellemøsten


Opgaveskrivning i historie – argumentation og teknik, Fagelement 26 (2 ECTS)
Kompetencemål: Fagelementet opbygger elementær kompetence i at udarbejde en tekst, der lever op til historiefagets standarder, både med hensyn til materiale og argumentationsform og med hensyn til de formelle krav om præcision og omhu, noter og bibliografi.

Undervisnings- og arbejdsformer: Kurset består i holdundervisning i et samlet forløb, som også omfatter fagelement 25. Der afsættes ca. 8 timer til fagelement 26. På holdet gennemgås generelle spørgsmål i forbindelse med opgaveskrivning i faget historie og udformning af opgaverne i dette fagelement.

Som undervisningsmateriale anvendes vejledninger, eventuelt med øvelser, i akademisk skriveteknik og den akademiske afhandlings udformning. Det sidste med særligt henblik på de faglige standarder i faget historie.

Emnet for opgaven vælges normalt af den studerende blandt forslag, fremlagt af underviseren. Med opgaveemnet medfølger en minimal bibliografi til opgaven samt enkle anvisninger til yderligere litteratursøgning.

Faglige mål:
Eksaminanden skal kunne
• selvstændigt anvende stof fra videnskabelige fremstillinger
• opstille en relevant problemformulering
• udvælge og prioritere materiale og argumentere for valget i forhold til problemformuleringen
• analysere historiefagligt stof og argumentere fagligt
• formidle i en skriftlig form med præcision og omhu, der lever op til historiefagets elementære standarder
• beherske de formelle krav til behandling af citater, referencer og bibliografi
Litteratur: - Adeed Dawisha: Arab Nationalism in the Twentieth Century: From Triumph to Despair. Princeton, 2003.
- Ilan Pappé: The Making of the Arab-Israeli Conflict, 1947-1951. London, 1992.
- Eugene Rogan: The Arabs: a History. London, 2009.
- Bruce K. Rutherford: Egypt after Mubarak: Liberalism, Islam and Democracy in the Arab World. Princeton, 2008.
Tilmelding: Nyindskrevne studerende kontaktes af studievejledningen på SAXO. De nyindskrevne skal efterfølgende returnere en formular med prioritering af hold. De nyindskrevne får inden semesterstart meddelelse om hvilket Område A hold de skal følge.
Dette hold vil også fungere som stamhold for:

- 26. Opgaveskrivning i historie argumentation og teknik
- 27. Historisk Videnskabsteori
- 28. Studieteknik
- 29. Biblioteksbenyttelse og Arkivbesøg

Undervisningstilmelding for studerende som ikke er nyindskrevne foretages i Selvbetjeningen på KUnet i eftertilmeldingsperioden (15. august – 10. september) - dog først når de nystartede er holdsat omkring semesterstart. Det vil på det tidspunkt fremgå af Selvbetjeningen hvilke hold der har ledige pladser.
Eksamensform: Fagelement 25 [HHIB00251E] (13 ECTS):

Prøveform: Bunden, mundtlig prøve med forberedelse.
Censurform: Ekstern censur.
Bedømmelsesform: Prøven bedømmes efter 7-trins-skalaen.
Modul 1A (fagelement 25 og 26) skal bestås i samme eksamenstermin.

Fordeling af emner for fagelementer med individuelt valgt pensum (Bacheloruddannelsen, 2005-ordningen)
Der består følgende indholdsmæssige bindinger på fagelementerne med individuelt valgt emne (fagelement 25 (Område A), fagelement 34 (Område B), fagelement 37 (Område C), fagelement 38 (Område D) og fagelement 39 (Bachelorprojekt)):

Krav til fordeling i tid:
• et af disse fagelementer skal have hovedvægt efter 1914.
• et af disse fagelementer skal have hovedvægt før 1500.
• et af disse fagelementer skal have hovedvægt i perioden 1500-1914.
Årstallene gælder for områder, der geografisk har hovedvægt i den europæiske kulturkreds. I andre tilfælde skal årstalsgrænserne tilpasses, så der er tale om samfund, der udviser (tilnærmet) tilsvarende træk.

Krav til fordeling i rum:
• mindst ét af disse fagelementer skal have emne fra Danmarks historie.
• mindst et af disse fagelementer skal have emne fra ikke dansk historie.

Fagelement 26 [HHIB00261E] (2 ECTS):

Prøveform: Fri, skriftlig hjemmeopgave.
Censurform: Prøven er uden censur.
Bedømmelsesform: Prøven bedømmes med bestået/ikke bestået.
Modul 1A (fagelement 25 og 26) skal bestås i samme eksamenstermin.

I øvrigt henvises til studieordningen.

Oplysning om tilmelding og afholdelse af eksamen annonceres via histopslag og på historie.ku.dk/eksamen.
Tilmeld dig histopslag her.
Kursus hjemmeside:
Kursus hjemmeside: Når man har fået bekræftet sin tilmelding i Selvbetjeningen på KUnet knyttes man automatisk til kursusrummet i Absalon op til semesterstart. Log på via KUnet med KU-brugernavn og Password. Hvis man ved semesterstart ikke er knyttet til kursusrummet i Absalon, skal henvendelse ske til Christian Thorup Lund, e-mail: chrislund@hum.ku.dk, med oplysning om: navn, KU-brugernavn, CPR-nr. , kursustitel og eksamenstype.
Hvis undervisningstilmeldingen foretages i eftertilmeldingsperioden – eller der foretages holdskifte i eftertilmeldingsperioden - går der tre hverdage før tilknytningen i kursusrummet i Absalon er på plads.
Undervisnings- sprog: Kun dansk
Sidst redigeret: 14/5-2012



Københavns Universitet