|
Udgave: |
Efterår 2012 Sund |
ECTS points: |
30 or 35 |
Punkter: |
30 eller 35 ECTS |
Semester: |
3. og/eller 4. semester |
Studieordning: |
2012-kandidatstudieordningen |
Uddannelsesdel: |
Kandidat niveau |
Undervisnings- form: |
Kandidatspecialet skal udarbejdes individuelt. To studerende
kan dog indberette og aflevere ét projekt om et fælles emne, således at generelle beskrivende afsnit
som fx indledningen er fælles for projektet. Specialeemnet skal normalt ligge inden for det faglige
område som dækkes af studieordningen. Specialeemnet aftales mellem den studerende og en
vejleder. Aftalen om afgrænsning og godkendelse af specialet indgås efter nærmere drøftelse
mellem den studerende og hovedvejlederen. Det aftalte studieemne skal godkendes af studielederen.
Der kan være en eller flere vejledere tilknyttet et specialeprojekt, hvoraf én skal være tilknyttet
uddannelsen og være hovedvejleder. Hovedvejlederen er samtidig eksaminator og står inde for den
faglige kvalitet. Bivejleder kan komme fra andre uddannelser ved Københavns Universitet,
Danmarks Tekniske Universitet, fra andre højere uddannelsesinstitutioner, fra klinisk praksis eller
fra virksomheder med tilknytning til området. Undervisning gives i form af vejledning. |
Formål: |
Kandidatspecialet er den afsluttende opgave på kandidatuddannelsen. Formålet er at
give den studerende lejlighed til at anvende den erhvervede viden på en selvstændig måde i et større
arbejde. |
Indhold: |
For at opnå karakteren 12 skal den studerende kunne:
· behandle en afgrænset og klar problemstilling inden for Medicin og Teknologi.
· planlægge, udføre og dokumentere en struktureret og fokuseret litteratursøgning med
fremdragelse af relevant litteratur.
· udvælge, forklare og diskutere relevant teori.
· udvælge, forklare og anvende en for problemstillingen relevant videnskabelig metode.
· planlægge og gennemføre en selvstændig analyse med udgangspunkt i problemstillingen og
forholde sig kritisk til sine resultater.
· i fald der inddrages foreliggende empirisk materiale: udvise kritisk stillingtagen til dette
materiales design, metodevalg, kvalitet, evt. forskningsetiske overvejelser.
· i fald der inddrages eget indsamlet empirisk materiale: begrunde design, metodevalg,
diskutere det indsamlede materiales kvalitet, herunder anføre evt. forskningsetiske
overvejelser.
· konkludere, kritisk diskutere og perspektivere den viden, der er fremkommet i specialet i
relation til anvendelse, aktualitet, teori- eller metodeudvikling.
· gennemføre en logisk sammenhængende og velunderbygget argumentation fra
problemformulering over analyse til konklusion.
· dokumentere evnen til både skriftlig og mundtlig akademisk fremstilling. |
Formelle krav: |
Kandidatspecialet kan først påbegyndes, når den studererende har
gennemført kurser svarende til 55 ECTS-points på kandidatuddannelsen. Det anbefales, at generelle
retningskompetencekurser og de teknologiske specialiseringskurser er gennemført. |
Eksamensform: |
Mundtlig eksamen af 60 minutters varighed fordelt på 30 minutters mundtlig
fremlæggelse af specialet med anvendelse af AV-udstyr efterfulgt af 30 minutters videnskabelig
diskussion med vægt på problemstillinger rejst i opgaven. Hvor to studerende har udarbejdet
specialer om et fælles emne, skal de ved den mundtlige eksamination eksamineres individuelt. Det
mundtlige forsvar af projekter, der er gennemført i en virksomhed, kan holdes for lukkede døre efter
aftale med vejlederen. |
Kursus hjemmeside: |
 |
Undervisnings- sprog: |
Kan være på engelsk
|
Sidst redigeret: |
8/5-2012 |