uc:sendtilenven runat server id uc_sendtilenven
Ændre størrelse på tekst Print

Biodiversitet


Semesterangivelse: Efterårs kursus Kurset udbydes i blok 1 Kurset udbydes i skemagruppe C Kurset giver 7,5 ETCS point

 


Udgave: Efterår 2012 NAT
ECTS points: 7,5
Point: 7,5
Blokstruktur: 1. blok
Skemagruppe: C
Fagområde: bio
Institutter: Biologisk Institut
Uddannelsesdel: Bachelor niveau
Kontaktpersoner: Kaj Sand-Jensen, Ferskvandsbiologisk Sektion, tlf. 3532 1905, e-mail: ksandjensen@bio.ku.dk
Andre undervisere: Dean Jacobsen, Carsten Rahbek, Hans Henrik Bruun m.fl.
Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Naturvidenskabelige Fakultet Efterår 2012 NAT
Undervisnings- periode: Uge 36-45
Undervisnings- form: Undervisningen foregår over 7 uger og består af 32 forelæsninger, 17 timers obligatoriske øvelser og et mindre skriftligt essay projekt. Frivillig weekendekskursion til Sverige.
Formål: At give de studerende et indgående kendskab til:
1. Værdier, teorier og eksempler knyttet til biodiversitet.
2. Mønstre og mekanismer bag arters opståen og uddøen og arters antal, hyppighed og fordeling over tidslige, rumlige og miljømæssige skalaer.
3. Menneskeskabte påvirkningers effekt på biodiversiteten.
Målet er også at kunne:
4. Analysere og vurdere primærdata og modeller og
5. Indplacere biodiversitetsaspektet i relevante forvaltningsmæssige, politiske og økonomiske sammenhænge.
Indhold: Biodiversitet bliver præsenteret som en økologisk fagdisciplin, der omhandler mønstre for arternes antal, hyppighed og fordeling over tidslige, rumlige og miljømæssige skalaer. Der opstilles og testes forklaringer på disse mønstre. Biodiversitet behandler også processerne bag arternes opståen, spredning og uddøen i en evolutionær og historisk sammenhæng. Biodiversitet anskues som økosystemers biologiske indhold, og det belyses hvorledes økosystemernes funktion, modstand, regenereringsevne og artsudskiftning ved forstyrrelse hænger sammen med biodiversiteten. Biodiversitet anvender numeriske og grafiske metoder til at beskrive mønstre og teste forklaringshypoteser. Der inddrages mekanismer fra økofysiologi, evolutionslære, populationsbiologi, samfundsøkologi og historisk biografi til forklaring af mønstrene.
Kompetence- beskrivelse:
  • At kunne definere biodiversitet og opstille kvantitative diversitetsmål.
  • At kunne beskrive de vigtigste mønstre og mekanismer bag biodiversitetens tidslige og rumlige fordeling, arters opståen og uddøen, regulering af arternes antal og hyppighed, sammensætning og fordeling af samfund og biomer, alle aspekter på såvel geografiske som økologiske skalaer.
  • At kunne analysere og vurdere primærdata og publikationer om biodiversitet på et professionelt biologisk grundlag.
  • At kunne vurdere effekterne på biodiversiteten af menneskeskabte påvirkninger såsom habitatændringer og fragmentering, globale miljøændringer (temperatur, forsuring, eutrofiering) og artsinvasioner.
  • At kunne kombinere biodiversitetsmål med værdiladede parametre af økologisk funktionel, økonomisk, etisk, og æstetisk karakter.
  • At kunne vurdere og udnytte biodiversitetsaspektet i relevante forvaltningsmæssige, politiske og økonomiske sammenhænge.
  • Målbeskrivelse:
  • Den studerende skal dokumentere bredt kendskab til begrebsapparat og generelle mønstre og processer inden for biodiversitet. For at opnå karakteren 12 skal mindst 90% af spørgsmålene besvares korrekt.
  • Den studerende skal dokumentere evne til at identificere biodiversitetsdata, opstille, vurdere og anvende modeller (numeriske eller grafiske), sammenligne disse data og modeller med modeller med publiceret materiale, benytte flere operatorer på samme materiale, samt fremkomme med fortolkninger på et fagligt grundlag. For at opnå karakteren 12 skal alle elementer indgå. De involverede beregninger være udført korrekt, fortolkningerne skal være holdbare og sat i relation til gængse teoridannelser inden for disciplinen.
  • Den studerende skal dokumentere evne til at bringe biodiversitetsbegreber ind i en aktuel forvaltning eller debatsammenhæng. For at opnå karakteren 12 skal besvarelsen have karakter af en gennemtænkt vurdering, der er overbevisende i kraft af at være udtømmende eller med uigendrivelige argumenter. Der lægges vægt på, at den studerende i essayet forholder sig kritisk såvel til biodiversitetsdelen som til de øvre elementer i forvaltningen eller debatten.
  • Lærebøger: Gaston, K.J. and Spicer, J.I. (2004, 2nd ed.): Biodiversity. An Introduction. Blackwell. Udleverede kompendier med essays, artikler, oplæg til øvelser og skriftligt essay. Evt. yderligere materiale overvejes.
    Tilmelding: Der er tilmelding i perioden 15. maj - 1. juni. Tilmelding sker via selvbetjeningssystemet på KUnet.
    Eksamensform: Skriftlig 4-timers eksamen med alle hjælpemidler, hvor der stilles tre typer opgaver:
    a. En multiple choice opgave med flere delspørgsmål med 4 mulige svar per delspørgsmål (vægter 35% af karakteren),
    b. Beregningsopgave med flere delspørgsmål (vægter 40-45% af karakteren), og
    c. Essay-opgave hvor der typisk kan vælges mellem to emner (vægter 20-25% af karakteren). Karakter efter 7-trins-skalaen med ekstern censur.
    Det er et krav for at deltage i eksamen at kursets 3-5 øvelsesrapporter og ene essay projekt er godkendt senest en uge før starten af eksamen.
    Reeksamen: Samme form som ordinær eksamen.
    Eksamen: Skriftlig prøve den 7. november 2012. Reeksamen: Skriftlig prøve den 30. januar 2013.
    Kursus hjemmeside:
    Undervisnings- sprog: Kun dansk
    Sidst redigeret: 25/4-2012



    Københavns Universitet