Indhold: |
Kurset har som genstandsfelt den regionalisme, som de nordiske lande skabte inden for den større, internationale strømning kaldet funktionalismen. En forudsætning for at kunne diskuterer antagelsen, at der blev skabt en særlig nordiske tonart, må her bygge på en kritisk undersøgelse af tendenser i litteratur og arkitektur. Særligt før den store udstilling i Stockholm i 1930, der opfattes som bevægelsens officielle gennembrud. Den svenske kunsthistoriker Gregor Paulsson skrev f.eks. i 1916, at der begynder at rejse sig en stedse stærkere opinion, der kræver, at arkitekturen forener sig med det praktiske livs nytteværdier. I det danske kulturradikale tidsskrift Kritisk Revy ytrede en debattør i 1928 om arkitektuddannelsen, at ingeniøren og arkitekten ad hver deres vej nærmer sig den situation, hvor kravet gælder ”den fuldt beherskede løsning af funktionelt stillede opgaver.” En af Stockholm-udstillingens hovedarrangører var Gunnar Asplund, der også tegnede restauranterne Paradis og Böljeblick til udstillingen. På linje med flere andre pavilloner var de præget af det maritime, den for 20’erne så typiske skibsmetafor og markør af kulturoptimisme og fremskridt. Ud fra værker af arkitekter som Sven Markelius, Gunnar Asplund, Alvar Aalto, Edvard Heiberg og Arne Jacobsen må der spørges ind til, hvorledes de forholdt sig til Bauhaus i Tyskland og Le Corbusier i Frankrig. Analyserne vil især inddrage eksempler fra Helsingborg, Stockholm, Turku, Helsinki og Gentofte. |
Litteratur: |
Det metodisk-teoretiske felt er behandlet af Kenneth Frampton, Modern architecture. A critical history, 3. udg. London: Thames & Hudson, 2002 (1992); Vincent B. Canizaro (ed.), Architectural Regionalism. Collected Writings on Place, Identity, Modernity, and Tradition. New York: Princeton Architectural Press, 2007; Gerd Bloxham Zettersten, Nordiskt perspektiv på arkitektur. Disputats. Stockholm: Arkitektur förlag AB, 2000. Endvidere anbefales Nils-Ole Lund, Nordisk arkitektur, 2. udgave. København: Arkitektens Forlag, 1993.
Jens Fleischer
|