uc:sendtilenven runat server id uc_sendtilenven
Ændre størrelse på tekst Print

Den europæiske oplysning og Ludvig Holberg


Semesterangivelse: Efterårs kursus

 


Udgave: Efterår 2012 Hum
Tilvalgskode: Se under Formål
Årsværk: 15 ECTS

Semester:

1 semester
Institutter: SAXO-Instituttet, Afdeling for Historie
Undervisere: Ulrik Kristoffer Schmidt, e-mail: uks@hum.ku.dk
Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Humanistiske Fakultet Efterår 2012 Hum
Første undervisningsgang: mandag den 3. september 2012 kl. 9-11 (lokale 24.0.11)
Undervisnings- form: Holdundervisning / Seminar
Formål: Modul I-VI [HHIA03420U]
Kurset kan fortrinsvis anvendes som enten Modul I: Alment historisk område; Modul II: Historiske periodestudier; Modul III: Historie og tværfaglighed; Modul IV: Historisk-samfundsvidenskabeligt tema.
Periode: 1500-1914
Studieordning for kandidatuddannelsen i Historie, 2008-ordningen.

Tilvalgsstuderende (Bachelor):
Modul T4: Historisk Tilvalgsområde, Fagelement 47271050 [HHIB10501E] (15 ECTS)
Modul T5: Historisk Tilvalgsprojekt, Fagelement 47271051 [HHIB10511E] (15 ECTS)
Tilvalgsstudiet på BA-niveau, 2007-ordningen
.
Indhold: I europæisk ånds- eller idéhistorie indtager oplysningstiden fra ca. 1680 til ca. 1800 en central rolle. Perioden karakteriseres af en intellektuel omvæltning, hvor en optimistisk overbevisning om menneskets gode natur og fornuft frembringer skelsættende videnskabelige resultater og filosofiske ideer.

Det er en tid, hvor lokale og partikulære rettighedsprincipper ønskes erstattet af universelle menneskerettigheder. Hvor man gennem opdagelsesrejsendes skildringer af fremmede kulturer får en mere tolerant opfattelse af ikke-europæiske folkeslag og samtidig sætter moralfilosofiske spørgsmålstegn ved europæernes fortrin fremfor andres. Hvor mange oplysningstænkere bliver fortalere for ligeret mellem kønnene. Hvor kristendommens opfattelsesverden udfordres af en mere rationel tankegang, der endda i visse tilfælde fremstår direkte religionskritisk.

Disse og andre centrale temaer i oplysningstidens intellektuelle historie vil være udgangspunktet for dette kursus. Vi vil gennemgå de intellektuelle strømninger i Europa og undersøge, hvordan eller hvorvidt disse realiseres i praksis. Samtidig vil vi udforske, hvordan de europæiske oplysningstanker influerer på Danmark, hvor navnlig Ludvig Holberg – men også andre – bliver bannerfører for den danske oplysningstid.

Hver undervisningsgang vil være tilrettelagt efter bestemte moralfilosofiske, litterære, politiske osv. temaer. Det vil være muligt for de studerende at komme med forslag til nogle af temaernes indhold.

Faglige mål (udover de i studieordningen beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
• redegøre for centrale temaer i oplysningstidens intellektuelle historie
• reflektere over de bagvedliggende årsager til oplysningstidens ideer såsom universelle menneskerettigheder, tolerance, ligeret osv.
• forholde sig kritisk til den nyere forskningslitteraturs fremstilling af oplysningstiden
• have færdighed til at opspore og anvende relevant litteratur og kilder, samt anlægge og afgrænse et bestemt perspektiv
Litteratur: - Peter Gay: The Enlightenment, an interpretation vol. I-II. New York, Norton Paperbacks, 1995-1996.

Man kan desuden orientere sig i følgende værker:
- Oplysningens Verden. Idé, historie, videnskab og kunst. Red.: Ole Høiris & Thomas Ledet. Aarhus Universitetsforlag, 2007.
- Israel, Jonathan: Enlightenment Contested: Philosophy, Modernity, and the Emancipation of Man 1670-1752. Oxford University Press, 2006.
- Roy Porter: The Enlightenment. Basingstoke, Palgrave, 2001.
Tilmelding: Undervisningstilmelding foretages i Selvbetjeningen på KUnet i perioden 16. maj til 1. juni.
Eftertilmeldingsperiode: 15. august – 10. september.
I forbindelse med den ordinære undervisningstilmelding skal der vælges 4 af de 11 udbudte kurser i Modul I-VI [BA-tilvalg: Modul T4 eller T5] i prioriteret rækkefølge, hvis man vil være sikker på holdplads(er) inden eftertilmeldingsperioden indledes.
Resultatet af tilmeldingerne vil senest fremgå af Selvbetjeningen den 15. august.
Forsinket tilmelding og eventuelt holdskifte foretages i Selvbetjeningen i eftertilmeldingsperioden. Det vil i eftertilmeldingsperioden fremgå af Selvbetjeningen hvilke hold der har ledige pladser.
Der skal vælges Modul [eksamenstype] i forbindelse med undervisningstilmeldingen, der kan ændres når der åbnes for redigering af eksamenstilmeldinger i efteråret.
Yderligere information om undervisningstilmelding
Eksamensform: Der henvises til studieordningen.

Oplysning om tilmelding og afholdelse af eksamen annonceres via histopslag og på historie.ku.dk/eksamen.
Tilmeld dig histopslag her.

Tilvalgsstuderende (Bachelor):
Modul T4: Historisk Tilvalgsområde, Fagelement 47271050 [HHIB10501E] (15 ECTS):
Prøveform: Bunden mundtlig prøve med udgangspunkt i et skriftligt udformet oplæg (synopsis).
Censurform: Ekstern censur.
Bedømmelsesform: Prøven bedømmes efter 7-trins-skalaen.

Modul T5: Historisk Tilvalgsprojekt, Fagelement 47271051 [HHIB10511E] (15 ECTS):
Prøveform A: Fri skriftlig hjemmeopgave.
Prøveform B: Formidlingsopgave.
Censurform: Ekstern censur.
Bedømmelsesform: Prøven bedømmes efter 7-trins-skalaen
.

I øvrigt henvises til studieordningen.
Kursus hjemmeside:
Kursus hjemmeside: Når man har fået bekræftet sin tilmelding i Selvbetjeningen på KUnet knyttes man automatisk til kursusrummet i Absalon op til semesterstart. Log på via KUnet med KU-brugernavn og Password. Hvis man ved semesterstart ikke er knyttet til kursusrummet i Absalon, skal henvendelse ske til Christian Thorup Lund, e-mail: chrislund@hum.ku.dk, med oplysning om: navn, KU-brugernavn, CPR-nr. , kursustitel og eksamenstype.
Hvis undervisningstilmeldingen foretages i eftertilmeldingsperioden – eller der foretages holdskifte i eftertilmeldingsperioden - går der tre hverdage før tilknytningen i kursusrummet i Absalon er på plads.
Undervisnings- sprog: Kun dansk
Sidst redigeret: 16/8-2012



Københavns Universitet