Brugeradfærd og interaktive informationsrum


Semesterangivelse: Efterårs kursus

 


Udgave: Efterår 2012 Hum
Årsværk: 15 ECTS

Semester:

5. semester
Institutter: IVA
Undervisere: Lennart Björneborn, (www.iva.dk/lb) Camilla Moring, (www.iva.dk/cm) Rikke Haller Baggesen, (www.iva.dk/rhb)
Indhold: Det overordnede mål med modulet Brugeradfærd og interaktive informationsrum er at analysere sammen¬hænge og interaktion mellem brugeres adfærd og informationsrum, der kan være af social, digital eller fysisk karakter. Modulet omfatter teoretiske og metodiske tilgange og problemstillinger, som giver indblik i forhol¬det mellem forskellige typer brugere og deres adfærdsmønstre i givne informationsrum. I modulet lægges der vægt på at diskutere implikationer af samspillet mellem brugeradfærd og informationsrum, herunder teoretiske og metodiske forudsætninger og konsekvenser i forhold til både forskning og praktisk anvendelse.
Indsigt i brugeres adfærdsmønstre, herunder deres hverdagspraksis, er bl.a. afgørende for at kvalificere den måde information og kultur produceres, organiseres, formidles, udforskes og modtages på i en digital og fysisk sammenhæng. Modulet ser således på forskellige brugergrupper og deres adfærd i fysiske, digitale og sociale informations- og formidlingsrum, som fx fysiske og digitale biblioteker, museer, by-rum, web-sites, sociale netværk, organisationer og nye typer af mobile og ’augmented reality’ interfaces. Begrebet ’informa¬tions- og formidlingsrum’ skal ses i sammenhæng med modulets fokus på, at forskellige rum og netværk indeholder et spektrum af brugspotentialer, der kan aktiveres af brugerne afhængig af deres forudsætninger og kompetencer. Brugerne har mangeartede behov, roller, erfaringer, motivationer og oplevelser i interak¬tionen med forskellige typer informations- og formidlingsrum, og i denne kontekst diskuterer modulet, hvor¬dan brugerne ikke længere kun er passive modtagere af information og kultur, men også i forskellige grader aktive deltagere og formidlere. På denne baggrund behandler modulet de udfordringer og konsekvenser brugernes adfærdsmønstre har for udvikling og design af fysiske, digitale og sociale informations- og formidlingsrum.
Kursus hjemmeside:
Bemærkninger: Disse fag fylder normalvis kun 10 ECTS, men for KU-studerende får man 15 ECTS ved at opfylde de ekstra krav til eksamen. (Se nærmere på http://inss.ku.dk/biblioteksskolesamarbejde/uddannelsestilbud/)
Sidst redigeret: 2/4-2012



Københavns Universitet