uc:sendtilenven runat server id uc_sendtilenven
Ændre størrelse på tekst Print

Tysk historie og litteratur I


Semesterangivelse: Efterårs kursus

 


Udgave: Efterår 2012 Hum
Årsværk: 15 ECTS
Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Humanistiske Fakultet Efterår 2012 Hum
Undervisnings- form: Fagelementet består af to forløb: a) Tysk historie I, og b) Tysk litteratur I. Forløb a består af forelæsninger, holdundervisning og tutorial. Forløb b består af fælles Tekstanalyseforelæsninger, holdundervisning og tutorial.
Formål: Eksaminanden kan
• gøre rede for de vigtigste analytiske begreber og metodiske redskaber til beskrivelse af litterære teksters opbygning og virkemidler
• anvende disse tekstanalytiske begreber, almene såvel som genrespecifikke, i sin analyse og fortolkning af konkrete tekster
• anvende metodiske redskaber til analysen af historiske tekster (bibliografering, kildekritik) på systematisk vis
• fremstille resultatet af sin analyse og fortolkning på en klar og velstruktureret måde, under anvendelse af litteratur- og historievidenskabelige argumentationsformer.
Indhold:
  • Tysk historie
    Forelæsningen giver et overblik over hovedlinjer i den politiske såvel som den kultur-, social- og idéhistoriske udvikling i Tyskland i perioden fra ca. 1740 til 1945. Parallelt læses der i holdundervisning primærkilder og sekundærlitteratur fra dette tidsrum, som analyseres af de studerende vha. kildekritik, kontekstualisering og begrebsdefinitioner. Det tilhørende tutorial formidler basale historie- og kulturvidenskabelige forskningsredskaber. Pensum: ca. 150 normalsider primær- som sekundærtekster.
  • Tekstanalyse
    Kurset giver en indføring i analyse og fortolkning af litterære tekster. Centrale tekstanalytiske begreber introduceres og øves i læsningen af eksemplariske tysksprogede tekster. Desuden vil generelle teoretiske og metodiske problemstillinger i litteraturfortolkningen blive diskuteret, herunder de problemer, som behandles i forelæsningsrækken "Introduktion til tekstanalyse". Undervisningsformen er holdundervisning med tilhørende tutorial, hvor der udbydes1-2 skriveøvelser. Pensum: 250-300 ns teoretisk litteratur
    Litteratur:
    Horst J. Frank: Wie interpretiere ich ein Gedicht?, Tübingen: Francke 1991 u.ö.
    Ulrich Kittstein: Deutsche Lyrik. Ein Lesebuch mit Gedichten und Interpretationen. Darmstadt: Lambert Schneider, 2011.
    Franz Kafka: Das Urteil und andere Erzählungen. Suhrkamp Basisbibliothek 36.
    Max Frisch: Biedermann und die Brandstifter, Suhrkamp Basisbibliothek 24.
    Theodor Fontane: Effi Briest, dtv.
    Kompendier (2 stk): Tekstanalyse - Tysk (v. Birthe Hoffmann) samt Introduktion til tekstanalyse (til fællesforelæsningerne i tekstanalyse)
  • Eksamensform: Bunden skriftlig hjemmeopgave
    Kursus hjemmeside:
    Sidst redigeret: 21/6-2012



    Københavns Universitet