|
Udgave: |
Efterår 2012 NAT |
Point: |
7,5 |
Blokstruktur: |
1. blok |
Skemagruppe: |
C |
Fagområde: |
idr |
Institutter: |
Institut for Idræt |
Studieordning: |
Studieordningen af 01.09.2010 |
Uddannelsesdel: |
Kandidat niveau |
Kontaktpersoner: |
Lone Friis Thing, forskergruppen "Idræt, politik og velfærd", Nørre Allé 55, 2200 København N, E-mail: lfthing@ifi.ku.dk og Sine Agergaard, forskergruppen "Idræt, politik og velfærd", Nørre Allé 55, 2200 København N, E-mail: sagergaard@ifi.ku.dk
|
Andre undervisere: |
Undervisere fra forskergrupperne "Idræt, politik og velfærd" og "Krop, læring og identitet". |
Skema- oplysninger: |
Tid: Onsdag kl. 10.00-14.00
Sted: AB 2, AB-bygningen, Nørre Allé 55
1. gang: Onsdag d. 5. september 2012
|
Undervisnings- form: |
Forelæsninger, gruppeøvelser, studenterfremlæggelser og selvstændig projektbeskrivelse. |
Formål: |
At udvikle evnen til at tænke kreativt og innovativt i skabelsen af forskningsemner
At udvikle de studerendes evne til at reflektere over deres valg og fravalg i forbindelse med opstilling af et forskningsbaseret projektdesign
At få mulighed for at skabe sig indsigt i og afgrænse et selvvalgt emne, der kan danne baggrund for at opstille et anvendeligt projektdesign for fx et kandidatspeciale eller et idrætsrelateret forskningsprojekt
At udvikle litteratursøgningsprocessen og kritisk kunne forholde sig til evidensen på fagområdet
At opnå indsigt i de indledende faser og problemstillinger ved projektarbejde: rettet mod specialeskrivning, projektansøgninger eller mod forskning
|
Indhold: |
Teori om innovation og kreativ tænkning i forskning.
Teori om evidensbasering knyttet til humanistisk og samfundsvidenskabelig idrætsforskning.
Teori om projektdesign og forskningsprocessens trin med specielt fokus på projektmålsætnings- og planlægningsfaserne
|
Kompetence- beskrivelse: |
Den studerende skal:
kunne benytte sig af redskaber der skaber kreativitet og innovation i forskning
kunne redegøre og argumentere for sine valg (og fravalg) i forbindelse med det selvvalgte projektdesign
kunne analysere og diskutere forskellige opfattelser af forsknings- processer
kunne danne sig et overblik over relevant international litteratur indenfor et selvvalgt område
kunne reflektere over hvilke konsekvenser brugen af forskellige undersøgelsestyper, problemstillinger, projektdesigns/metoder og materialevalg vil have for forskningsprocessen
|
Målbeskrivelse: |
Kriteriebeskrivelse for karakteren 12 karakteren 12 gives, når:
den studerende demonstrerer overblik over den tilgængelige viden indenfor et selvvalgt område og bruger dette som baggrund for at identificere nye relevante problemstillinger
den studerende viser indsigt i projektdesignets faser samt forståelse for vidensproduktionsprocessens mål
den studerende kan på overbevisende måde argumentere for et projektdesign og reflektere over valg og fravalg
den studerende kan kritisk diskutere mulige konsekvenser af forskellige projektdesigns i forhold til det empiriske felt
|
Lærebøger: |
Andersen, I. (2008) Den skinbarlige virkelighed. Vidensproduktion indenfor samfundsvidenskaberne. Frederiksberg: Samfundslitteratur.
Videnskabelige artikler og cases: Se Absalon.
|
Tilmelding: |
Fra den 15. maj - 1. juni via KUnet |
Ansøgningsfrist for Åbent Universitet: |
Kontakt den naturvidenskabelige studievejledning |
Formelle krav: |
Bachelorgrad i Idræt eller tilsvarende. |
Eksamensform: |
Individuelt eller i grupper af maksimalt 3 personer udarbejdes en projektbeskrivelse på 5 sider, som forsvares selvstændigt med en ”Power point” præsentation ved et mundtlig forsvar (30 minutter incl. votering). Intern censur. Karakter efter 7-trinsskalaen.
Reeksamen: Samme som ordinær eksamen.
|
Eksamen: |
Aflevering af projektbeskrivelse den 31. oktober og mundtlig eksamen den 7. november 2012.
Reeksamen: Aflevering af projektbeskrivelse den 28. januar og mundtlig eksamen den 30. januar 2013. |
Kursus hjemmeside: |
|
Bemærkninger: |
Valgfrit modul på den Humanistisk-Samfundsvidenskabelige kandidatuddannelse i Idrætsvidenskab |
Undervisnings- sprog: |
Kun dansk
|
Sidst redigeret: |
25/4-2012 |