Indhold: |
Spørgsmålet om det findes en egen afrikanskamerikansk musik er ikke helt enkelt at besvare. I et åbent brev til tidsskriftet Popular Music i efteråret 1989 skriver Philip Tagg polemisk, og synes at afvise at betegnelsen ”black music” giver mening. På den andre siden anvendes kategorierne ”afrikanskamerikansk” og ”sort” i forhold til musik. Men hvad skulle en ”sort musik” være? Ofte vil dette også være et spørgsmål om genre, der kulturelle forståelsesformer – eller stereotyper – også spiller en rolle. R&B er sort, mens pop er ”hvid,” nogle gange uafhængig af hvordan musikken faktisk lyder.
I dette kurset vil fokus være på hvordan afrikanskamerikansk eller sort kan siges at være meningsfulde betegnelser i forhold til musik. Kurset vil have forelæsninger med et historisk og kulturelt fokus, der traditioner og forståelsesformer er centrale. I tillæg vil kurset byde på case-studies, der komponister, artister, albums er i centrum for analyserne og fortolkninger baseret på en afrikanskamerikansk optik. I forhold til case-studierne vil det blive vægtlagt eksempler som udfordrer genre-kategorier, for derigennem samtidig at diskutere konsekvenserne af de valg og optiker der anvendes. |