|
Udgave: |
Forår 2013 NAT |
ECTS points: |
7.5 ECTS |
Punkter: |
7,5 |
Point: |
7,5 |
Blokstruktur: |
3. blok |
Skemagruppe: |
A |
Fagområde: |
geol |
Varighed: |
7 uger |
Institutter: |
Institut for Geografi og Geologi |
Studieordning: |
2012-studieordningen |
Uddannelsesdel: |
Bachelor niveau |
Kontaktpersoner: |
Gunver Pedersen e-mail: gunver@geo.ku.dk, tlf. 35 32 24 48 |
Skema- oplysninger: |
Vis skema for kurset Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Naturvidenskabelige Fakultet Forår 2013 NAT |
Undervisnings- periode: |
Uge 6-12 og 14 |
Undervisnings- form: |
Undervisningen foregår ved forelæsninger, øvelser og en én-dags ekskursion. Undervisningsplan fremgår af kursushjemmesiden. Der må påregnes at undervisningen og forberedelse svarer til 20 timers arbejde pr. uge. |
Indhold: |
Sedimentologi, sedimentære bjergarter og sedimentære processer; lakustrine sedimenter; foredrag om aktuelle emner. |
Kompetence- beskrivelse: |
Det overordnede mål med kurset er at give den studerende en basal indsigt i sedimenters dannelse, aflejring og diagenese; herunder at se på et aflejringssystem i større detalje, eksempelvis lakustrine aflejringssystemer. Ved afslutning af kurset skal den studerende kunne beskrive og klassificere sedimenter med anvendelse af de relevante fagudtryk, samt kunne diskutere udviklingen af sedimentære miljøer. Der lægges vægt på, at den studerende, i løbet af kurset, har opnået praktiske færdigheder i beskrivelse af sedimenter og har opbygget et materialekendskab. Den studerende skal kunne redegøre for og anvende den grundlæggende teori for de processer, som har styret sedimenternes dannelse, herunder sedimentære strukturer og geokemiske parametre, samt kunne diskutere de vigtigste sedimentære aflejringsmiljøer. Lakustrine aflejringssystemer kan bruges som en multidisciplinær case-story hvor sedimentologi, stratigrafi, og geokemi integreres. |
Målbeskrivelse: |
Kursets faglige mål er, at den studerende kan/skal/har:
- beskrive og genkende de vigtigste sedimentære bjergarter (klastiske, biogene, kemiske);
- beskrive og genkende de vigtigste sedimentære strukturer og forklare deres dannelse;
- forklare sedimentære transport- og aflejringsprocesser;
- diagnosticere de vigtigste sedimentære miljøer;
- forklare diagenetiske processer og de resulterende ændringer (opløsning, omdannelse, udfældning);
- beskrive og tolke søsedimenter;
- beskrive de, ofte klimastyrede, geokemiske variationer i søsedimenter;
- redegøre for samspil mellem sedimentologi, stratigrafi, palæontologi, økologi og geokemi inden for udvalgte lakustrine aflejringssystemer.
|
Tilmelding: |
Via KUnet mellem den 15. november og 1. december. |
Faglige forudsætninger: |
Områdespecifikke adgangskrav til bacheloruddannelsen i geologi-geoscience Matematik A, Fysik B og Kemi B |
Eksamensform: |
Mundtlig prøve, ekstern censur, bedømmelse efter 7-trins skalaen. Den mundtlige eksamen varer 20 minutter. Ved eksamen trækker den studerende et spørgsmål, hvorefter der er 20 minutters forberedelse. Alle hjælpemidler er tilladt. Forudsætninger for at gå til eksamen er godkendelse af skriftligt arbejde og/eller mundtligt oplæg ved undervisningen; nærmere oplysninger ved første undervisningsgang. Reeksamen som ordinær eksamen. |
Eksamen: |
Mundtlig prøve d. 9-12. april 2013.
Reeksamen: Mundtlig prøve d. 27. juni 2013. |
Kursus hjemmeside: |
|
Kursus hjemmeside: |
Der henvises til Absalon |
Bemærkninger: |
Der må beregnes 100 kr. pr. feltdag i gebyr. |
Pensum: |
Der henvises til Absalon Vær opmærksom på at godkendt pensumliste for indeværende studieår 2012-2013 opdateres og uploades i Absalon 4 uger efter starten af blokken. |
Undervisnings- sprog: |
Kun dansk
|
Sidst redigeret: |
31/10-2012 |