uc:sendtilenven runat server id uc_sendtilenven
Ændre størrelse på tekst Print

Projektkursus: Naturvidenskab og it


Semesterangivelse: Forårs kursus Kurset udbydes i blok 4 Kurset udbydes i skemagruppe D Kurset giver 7,5 ETCS point

 


Udgave: Forår 2013 NAT
Point: 7,5
Blokstruktur: 4. blok
Skemagruppe: D
Fagområde: andet
Varighed: 8 uger
Omfang: Ialt forventes det at en gennemsnit studerende benytter i gennemsnit 25 timer om ugen.
Uddannelsesdel: Bachelor niveau
Kontaktpersoner: Kenny Erleben,e-mail: kenny@diku.dk, tlf.: 353-21413
Andre undervisere: Knud Henriksen, Sune Darkner
Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Naturvidenskabelige Fakultet Forår 2013 NAT
Undervisnings- form: Cirka 5 timers forlæsning/klasse undervisning om ugen. Samt ca. 20 timers selvstændigt projektarbejde.
Formål: Kurset vil introducere den studerende til modelerings og simuleringsprocesser af naturvidenskabelige problemer. Gennem eget projektarbejde opnår de studerende egne erfaringer med at udføre modellering og simulering af et selvvalgt problem. Kurset vil forberede studerende til at kunne arbejde selvstændigt med større modelerings og simuleringsprojekter i deres fremtidige studie.
Indhold: Modelering og simulering af mindre naturvidenskabelige problemer. Herunder:
  • Idealisering af et problem til en ideal model
  • Diskretisering af en ideal model til en numerisk model
  • Implementation af den numeriske model
  • Verificering af den numeriske model
  • Samt validering af simulerings resultater
Kompetence- beskrivelse: Kurset forsøger at dække en hel modelerings og simulerings proces fra idealisering til validering. Dvs. at man gennem en idealisering af et naturvidenskabeligt problem opstiller en ideal model. Denne model forsimplificeres oftes og endelige diskretiseres den så den kan implementeres på en computer. Ved at bruge sin computer implementation kan man udregne simulerings resultater. Disse resultater kan hjælpe en til at svare på det oprindelige naturvidenskabelige problem. Der lægges især vægt på hvordan man udfører verificering og validering af de enkelte trin i hele processen.
Målbeskrivelse: For at få den højeste karakter 12 skal en studerende:
  • Analysere et naturvidenskabelige problem og opstille en idealiseret model af problemet
  • Kunne redeføre for konsekvenser af valg gjort i idealiseringsprocessen
  • Kunne diskretisere en ideal model til en numerisk model
  • Kunne redegøre for diskretiseringsfejl samt hvilken betydning disse kan få for en simulering
  • Kunne implementere en numerisk model som et computer program samt fejlteste og afprøve implementationen
  • Kunne opstille eksperimentplaner med henblik på at verificere om en numerisk model stemmer overens med den ideele model, samt validere hvorvidt simuleringsresultater stemmer overens med det naturvidenskabelige problem der skal løses.
  • Kunne redegøre for den eksperimentale videnskabelige arbejdsmetode. Blandt andet forklare brugen af hypotheser, afhængige/uafhængige parametere indre/ydre validitet etc.
  • Selvstændigt kunne søge videnskabelig literatur samt evaluere kvalitet af denne
  • Mundtligt kunne fremstille centrale dele af eget projekt arbejde
  • Strukturere egen lærings samt arbejde i grupper
  • Udforme en skriftlig rapport der beskriver alle trin i hele modelerings og simuleringsprocessen
Tilmelding: 15. november - 1. december, 2012, via KUnet, www.kunet.dk
Eksamensform: Løbende evaluering. Karakter gives efter 7 trins skalaen, med intern censur. Karakteren er baseret på ugentlige skriftlige afleveringer i Absalon, samt mundtlig fremlæggelse.
Re-eksamen består af genaflevering af skriftlige ugeopgaver og mundtlig fremlæggelse.
Eksamen: Løbende evaluering.
Reeksamen: Genaflevering af opgaver d. 19. august og mundtlig prøve d. 21. august 2013.
Kursus hjemmeside:
Undervisnings- sprog: Kun dansk
Sidst redigeret: 31/10-2012



Københavns Universitet