|
Udgave: |
Forår 2013 NAT |
Point: |
7,5 |
Blokstruktur: |
3. blok |
Skemagruppe: |
C1 |
Fagområde: |
idr |
Varighed: |
8 uger |
Institutter: |
Institut for Idræt |
Studieordning: |
Studieordningen af 01.09.2010 |
Uddannelsesdel: |
Kandidat niveau |
Kontaktpersoner: |
Gertrud Pfister, forskergruppen "Idræt, politik og velfærd", Nørre Allé 51, 2200 København N
Tlf nr: 35 32 08 61, E-mail: gpfister@ifi.ku.dk |
Andre undervisere: |
Undervisere fra forskergrupperne "Idræt, politik og velfærd" og "Krop, læring og identitet". |
Skema- oplysninger: |
Tid: Onsdag kl. 8.00-12.00
Gruppetimer: Onsdag kl. 13.00-16.00
Sted: Store Aud., Nørre Allé 53
Gruppetimer: Karnapsalen
1. gang: Onsdag d. 6. februar 2013 |
Undervisnings- form: |
Forelæsninger, workshops, gruppearbejder, øvelser, studenterpræsentationer og diskussioner |
Formål: |
Kursets formål er at give de studerende kompetencer til at arbejde med hyppigt anvendte kvantitative metoder inden for den humanistisk-samfundsvidenskabelige idrætsforskning, herunder
At give de studerende forståelse for de videnskabsteoretiske præmisser bag anvendelsen af kvantitative metoder i samfundsvidenskabelig og psykologisk forskning.
At give de studerende kompetencer til at omsætte teori og hypoteser til spørgeskemaspørgsmål.
At give de studerende kompetencer til at indsamle kvantitativ empiri.
At give de studerende kompetencer til statistisk at analysere kvantitativ empiri.
At give de studerende kompetencer til at fortolke kvantitative/statistiske analyser.
At den studerende bliver i stand til at forholde sig kritisk til egen skabelse og bearbejdning af empiri.
Endelig skal den studerende kunne udvælge, fordybe sig i og forholde sig kritisk til hensigtsmæssigheden og brugen af en udvalgt metode i forhold til en relevant problemstilling og et selvstændigt formuleret projekt.
|
Indhold: |
Videnskabsteoretiske præmisser for kvantitative analyser.
Fremgangsmåder ved kvantitative analyser i hhv. sociologisk og psykologisk kvantitativ idrætsforskning.
Tematiske præsentationer af og praktiske øvelser i:
Spørgeskemakonstruktion
Spørgsmålskonstruktion
Validering
Piloting
Spørgeskema distribution og indsamling
Indtastning, kodning, testning og rensning af data
Deskriptive statistiske analyser
Bivariate analyser og hypotese (signifikans) tests
Multivariate analyser
Fortolkning af analyser
Fremlæggelser:
Mundtlig fremlæggelse for undervisningsholdet af projektets problemformulering, hypoteser eller forskningsspørgsmål, empiri samt resultater. Denne øvelse er obligatorisk.
|
Kompetence- beskrivelse: |
Faglige kompetencer:
At kunne udføre en spørgeskemaundersøgelse
At kunne analysere spørgeskemadata af både parametrisk og non-parametrisk art ved hjælp af både univariate og multivariate analysemetoder.
At kunne forstå og forholde sig kritisk til egen og andres kvantitative forskning.
Omverdens- og anvendelseskompetencer:
At kunne relatere og anvende forskellige kvantitative metoder i forhold til praktisk relevante problemstillinger og idrætslige kontekster.
Personlige kompetencer:
At have forståelse for og kendskab til de kvantitative metoders betydning indenfor idrætsforskningen og mulige anvendelsesmuligheder indenfor den studerendes fremtidige profession som fx underviser, projektleder, konsulent, leder eller forsker.
|
Målbeskrivelse: |
Den studerende skal erhverve grundlæggende viden om kvantitative metoder, deres anvendelse og relevans i forhold til forskellige problemstillinger og idrætslige kontekster.
Den studerende skal opnå indsigt i og kompetence til at udvælge, anvende og kritisk reflektere over kvantitative metoder inden for den humanistisk-samfundsvidenskabelige idrætsforskning.
Kriteriebeskrivelse af karakteren 12:
Karakteren 12 gives, når den studerende igennem en skriftlig opgave udtømmende har demonstreret evne til
At forstå og anvende pensum på en reflekterende og selvstændig måde.
At vise overblik, fordybelse, selvstændighed og kompetence i forhold til at formulere teoretiske relevante problemstillinger, forskningsspørgsmål og hypoteser og omsætte disse til relevante spørgeskemaspørgsmål.
At indsamle og analysere data som kan svare på den formulerede problemformulering og hypoteser.
At fortolke analyseresultaterne i forhold til praktiske og teoretiske perspektiver.
At forholde sig kritisk til de anvendte metoder.
At gøre den udvalgte metode til genstand for en selvstændig bearbejdning og kritisk stillingtagen
At evaluere og vurdere kvaliteter og eventuelle mangler ved opgaven.
|
Lærebøger: |
Oplyses inden kursusstart. |
Tilmelding: |
Tilmelding sker fra d. 15. november -1. december på www.KUnet.dk
|
Faglige forudsætninger: |
Bachelorgrad i Idræt eller anden relevant bachelorgrad.
|
Eksamensform: |
Afløsningsopgave på 10-15 sider (udformet af de studerende enkeltvis eller i grupper, hvor der angives, hvem, der har udarbejdet de forskellige afsnit). Bedømmes efter 7-trinsskalaen. Ekstern censur.
Reeksamen: Som ordinær eksamen. |
Eksamen: |
Aflevering af afløsningsopgave d. 3. april 2013.
Reeksamen: Aflevering af afløsningsopgave d. 26. juni 2013. |
Kursus hjemmeside: |
|
Bemærkninger: |
Obligatorisk modul på den Humanistisk-samfundsvidenskabelige kandidatuddannelse.
|
Undervisnings- sprog: |
Kun dansk
|
Sidst redigeret: |
14/1-2013 |