Kvantitative metoder


Semesterangivelse: Forårs kursus Kurset udbydes i blok 3 Kurset udbydes i skemagruppe C2 Kurset giver 7,5 ETCS point

 


Udgave: Forår 2013 NAT
Point: 7,5
Blokstruktur: 3. blok
Skemagruppe: C1
Fagområde: idr
Varighed: 8 uger
Institutter: Institut for Idræt
Studieordning: Studieordningen af 01.09.2010
Uddannelsesdel: Kandidat niveau
Kontaktpersoner: Gertrud Pfister, forskergruppen "Idræt, politik og velfærd", Nørre Allé 51, 2200 København N
Tlf nr: 35 32 08 61, E-mail: gpfister@ifi.ku.dk
Andre undervisere: Undervisere fra forskergrupperne "Idræt, politik og velfærd" og "Krop, læring og identitet".
Skema- oplysninger:
Tid: Onsdag kl. 8.00-12.00
Gruppetimer: Onsdag kl. 13.00-16.00
Sted: Store Aud., Nørre Allé 53
Gruppetimer: Karnapsalen
1. gang: Onsdag d. 6. februar 2013
Undervisnings- form: Forelæsninger, workshops, gruppearbejder, øvelser, studenterpræsentationer og diskussioner
Formål: Kursets formål er at give de studerende kompetencer til at arbejde med hyppigt anvendte kvantitative metoder inden for den humanistisk-samfundsvidenskabelige idrætsforskning, herunder
  • At give de studerende forståelse for de videnskabsteoretiske præmisser bag anvendelsen af kvantitative metoder i samfundsvidenskabelig og psykologisk forskning.
  • At give de studerende kompetencer til at omsætte teori og hypoteser til spørgeskemaspørgsmål.
  • At give de studerende kompetencer til at indsamle kvantitativ empiri.
  • At give de studerende kompetencer til statistisk at analysere kvantitativ empiri.
  • At give de studerende kompetencer til at fortolke kvantitative/statistiske analyser.
  • At den studerende bliver i stand til at forholde sig kritisk til egen skabelse og bearbejdning af empiri.
  • Endelig skal den studerende kunne udvælge, fordybe sig i og forholde sig kritisk til hensigtsmæssigheden og brugen af en udvalgt metode i forhold til en relevant problemstilling og et selvstændigt formuleret projekt.
  • Indhold:
  • Videnskabsteoretiske præmisser for kvantitative analyser.
  • Fremgangsmåder ved kvantitative analyser i hhv. sociologisk og psykologisk kvantitativ idrætsforskning.

    Tematiske præsentationer af og praktiske øvelser i:
  • Spørgeskemakonstruktion
  • Spørgsmålskonstruktion
  • Validering
  • Piloting
  • Spørgeskema distribution og indsamling
  • Indtastning, kodning, testning og rensning af data
  • Deskriptive statistiske analyser
  • Bivariate analyser og hypotese (signifikans) tests
  • Multivariate analyser
  • Fortolkning af analyser

    Fremlæggelser:
    Mundtlig fremlæggelse for undervisningsholdet af projektets problemformulering, hypoteser eller forskningsspørgsmål, empiri samt resultater. Denne øvelse er obligatorisk.
  • Kompetence- beskrivelse: Faglige kompetencer:
  • At kunne udføre en spørgeskemaundersøgelse
  • At kunne analysere spørgeskemadata af både parametrisk og non-parametrisk art ved hjælp af både univariate og multivariate analysemetoder.
  • At kunne forstå og forholde sig kritisk til egen og andres kvantitative forskning.
    Omverdens- og anvendelseskompetencer:
    At kunne relatere og anvende forskellige kvantitative metoder i forhold til praktisk relevante problemstillinger og idrætslige kontekster.
    Personlige kompetencer:
    At have forståelse for og kendskab til de kvantitative metoders betydning indenfor idrætsforskningen og mulige anvendelsesmuligheder indenfor den studerendes fremtidige profession som fx underviser, projektleder, konsulent, leder eller forsker.
  • Målbeskrivelse:
  • Den studerende skal erhverve grundlæggende viden om kvantitative metoder, deres anvendelse og relevans i forhold til forskellige problemstillinger og idrætslige kontekster.
  • Den studerende skal opnå indsigt i og kompetence til at udvælge, anvende og kritisk reflektere over kvantitative metoder inden for den humanistisk-samfundsvidenskabelige idrætsforskning.

    Kriteriebeskrivelse af karakteren 12:
    Karakteren 12 gives, når den studerende igennem en skriftlig opgave udtømmende har demonstreret evne til
  • At forstå og anvende pensum på en reflekterende og selvstændig måde.
  • At vise overblik, fordybelse, selvstændighed og kompetence i forhold til at formulere teoretiske relevante problemstillinger, forskningsspørgsmål og hypoteser og omsætte disse til relevante spørgeskemaspørgsmål.
  • At indsamle og analysere data som kan svare på den formulerede problemformulering og hypoteser.
  • At fortolke analyseresultaterne i forhold til praktiske og teoretiske perspektiver.
  • At forholde sig kritisk til de anvendte metoder.
  • At gøre den udvalgte metode til genstand for en selvstændig bearbejdning og kritisk stillingtagen
  • At evaluere og vurdere kvaliteter og eventuelle mangler ved opgaven.
  • Lærebøger: Oplyses inden kursusstart.
    Tilmelding: Tilmelding sker fra d. 15. november -1. december på www.KUnet.dk
    Faglige forudsætninger: Bachelorgrad i Idræt eller anden relevant bachelorgrad.
    Eksamensform: Afløsningsopgave på 10-15 sider (udformet af de studerende enkeltvis eller i grupper, hvor der angives, hvem, der har udarbejdet de forskellige afsnit). Bedømmes efter 7-trinsskalaen. Ekstern censur.
    Reeksamen: Som ordinær eksamen.
    Eksamen: Aflevering af afløsningsopgave d. 3. april 2013.
    Reeksamen: Aflevering af afløsningsopgave d. 26. juni 2013.
    Kursus hjemmeside:
    Bemærkninger: Obligatorisk modul på den Humanistisk-samfundsvidenskabelige kandidatuddannelse.
    Undervisnings- sprog: Kun dansk
    Sidst redigeret: 14/1-2013



    Københavns Universitet