uc:sendtilenven runat server id uc_sendtilenven
Ændre størrelse på tekst Print

Zoofysiologi (Zoofys)


Semesterangivelse: Forårs kursus Kurset udbydes i blok 4 Kurset udbydes i skemagruppe A Kurset giver 7,5 ETCS point

 


Udgave: Forår 2013 NAT
ECTS points: 7.5
Point: 7,5
Blokstruktur: 4. blok
Skemagruppe: A
Fagområde: bio
Institutter: Biologisk Institut
Uddannelsesdel: Bachelor niveau
Kontaktpersoner: Henriette Pilegaard, August Krogh Bygningen; tlf: 35321687; e-mail: hpilegaard@bio.ku.dk
Andre undervisere: Nadja Møbjerg, Carsten Juel, Birgitte Regenberg, Per Amstrup Pedersen.
Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Naturvidenskabelige Fakultet Forår 2013 NAT
Undervisnings- periode: Uge 17-25
Undervisnings- form: Forelæsninger: 21 timer
Praktiske øvelser: 28 timer
Databehandling + spørgetimer: 12 timer.
Formål: Kurset har en række kompetencemål:
Faglige: Gennem udvalgte eksempler skal den studerende blive fortrolig med begreberne fysiologisk adaptation og fysiologisk akklimatisering på genom-, celle- og organniveau.
Praktiske: Den studerende skal kunne udføre eksperimenter med en fysiologisk opstilling og foreslå eksperimentelle protokoller til belysning af zoofysiologiske problemstillinger.
Personlige: Den studerende skal kunne bruge en mindre studiegruppes teoretiske og praktiske færdigheder ved forsøgsplanlægning og fortolkning af forsøgsresultater. Omverden: Den studerende skal kunne diskutere betydningen af adaptationer og akklimatisering i dyreverdenen.
Indhold: Undervisningen er tematisk, og med udgangspunkt i tilpasning til akvatiske og terrestriske miljøer belyses et udvalg af følgende emner: homeostase, energistofskifte, fødeoptagelse og bevægelse, osmoregulering og ekskretion, respiration og kredsløb, døgnrytmer, estivering og hibernering.
Målbeskrivelse: For at opnå karakteren 12 skal den studerende kunne:
  • Beskrive en eukaryot celles strukturelle og funktionelle opbygning og relatere funktion til opbygning
  • Skelne mellem aktiv transport, passiv transport/diffusion, co-transport og counter-transport og foreslå eksperimentelle metoder til påvisning af disse i celler og epithelvæv
  • Redegøre kvantitativt for fysisk-kemiske mekanismer, der opretholder ion-gradienter over cellers plasmamembran og vurdere disse gradienters betydning på celle- og organismeniveau
  • Anvende det matematiske udtryk for Michaelis-Menten kinetik, udlede kinetiske konstanter fra en forelagt proces med mætningskinetik, og vurdere konstanternes fysiologiske betydning
  • Forklare og give eksempler på begreberne: thermodynamisk ligevægt, elektrokemisk potential, steady state, homeostase og feed-back regulering
  • Beskrive opbygningen af de i pensum omtalte makromolekyler og deres cellulære regulering og funktion på celle og organniveau
  • Beskrive kvalitativt de af følgende fysiologiske emner, der indgår i pensum: energistofskifte, fødeoptagelse, bevægelse, osmoregulering, ekskretion, respiration og kredsløb
  • Relatere døgnrytmer, estivering og hibernering til skiftende ydre miljø og beskrive energistofskiftets tilpasning på organ og celleniveau
  • Skelne mellem begreberne fysiologisk adaptation og fysiologisk akklimatisering
  • Analysere fysiologisk adaptation og akklimatisering på genom, celle- og organismeniveau
  • Med eksempler på akvatiske og terrestriske organismer kunne vurdere arters tilpasning til miljøets fysisk-kemiske forhold
  • Foreslå eksperimentel metode og beskrive forsøgsprotokol til at undersøge en celles og et organs funktion
  • Med udleveret figurmateriale visende graf og/eller med anatomisk og ultrastrukturel information forklare og analysere et organs eller organismes fysiologiske reaktioner på givne ydre påvirkninger i laboratoriet eller i det naturlige miljø
  • Lærebøger: David Randall, Warren Burggren, Kathleen French: Eckert Animal Physiology. Mechanisms and adaptations. W. H. Freeman and Company, New York.ISBN 0-7167-3863-5. Herudover artikel og øvelsesvejledning.
    Tilmelding: Der er tilmelding i perioden 15. november - 1. december. Tilmelding sker via selvbetjeningssystemet på KUnet
    Faglige forudsætninger: Kurser svarende til: Kemi (KemiBio), Matematik/Statistik, Almen biokemi, Almen Cellebiologi og Menneskets fysiologi, eller tilsvarende.
    Eksamensform: Afsluttende mundtlig eksamen. Hjælpemidler er tilladt i forberedelsen. Karakter efter 7-trinsskalaen. Intern censur.
    Reeksamen: Som ordinær eksamen.
    Eksamen: Mundtlig prøve d. 20-21. juni 2013.
    Reeksamen: Mundtlig prøve d. 22. august 2013.
    Kursus hjemmeside:
    Bemærkninger: Max. 75 deltagere. I tilfælde af overtegning vil der blive trukket lod om pladserne.
    Undervisningssproget vil være engelsk, hvis der deltager ikke-dansktalende studerende, ellers dansk.
    Undervisnings- sprog: Kun dansk
    Sidst redigeret: 26/10-2012



    Københavns Universitet