|
Udgave: |
Forår 2013 NAT |
ECTS points: |
7.5 |
Point: |
7,5 |
Blokstruktur: |
4. blok |
Skemagruppe: |
A |
Fagområde: |
bio |
Institutter: |
Biologisk Institut |
Uddannelsesdel: |
Bachelor niveau |
Kontaktpersoner: |
Henriette Pilegaard, August Krogh Bygningen; tlf: 35321687;
e-mail: hpilegaard@bio.ku.dk
|
Andre undervisere: |
Nadja Møbjerg, Carsten Juel, Birgitte Regenberg, Per Amstrup Pedersen. |
Skema- oplysninger: |
Vis skema for kurset Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Naturvidenskabelige Fakultet Forår 2013 NAT |
Undervisnings- periode: |
Uge 17-25 |
Undervisnings- form: |
Forelæsninger: 21 timer
Praktiske øvelser: 28 timer
Databehandling + spørgetimer: 12 timer. |
Formål: |
Kurset har en række kompetencemål:
Faglige: Gennem udvalgte eksempler skal den studerende blive fortrolig med begreberne fysiologisk adaptation og fysiologisk akklimatisering på genom-, celle- og organniveau.
Praktiske: Den studerende skal kunne udføre eksperimenter med en fysiologisk opstilling og foreslå eksperimentelle protokoller til belysning af zoofysiologiske problemstillinger.
Personlige: Den studerende skal kunne bruge en mindre studiegruppes teoretiske og praktiske færdigheder ved forsøgsplanlægning og fortolkning af forsøgsresultater.
Omverden: Den studerende skal kunne diskutere betydningen af adaptationer og akklimatisering i dyreverdenen.
|
Indhold: |
Undervisningen er tematisk, og med udgangspunkt i tilpasning til akvatiske og terrestriske miljøer belyses et udvalg af følgende emner: homeostase, energistofskifte, fødeoptagelse og bevægelse, osmoregulering og ekskretion, respiration og kredsløb, døgnrytmer, estivering og hibernering.
|
Målbeskrivelse: |
For at opnå karakteren 12 skal den studerende kunne:
Beskrive en eukaryot celles strukturelle og funktionelle opbygning og relatere funktion til opbygning
Skelne mellem aktiv transport, passiv transport/diffusion, co-transport og counter-transport og foreslå eksperimentelle metoder til påvisning af disse i celler og epithelvæv
Redegøre kvantitativt for fysisk-kemiske mekanismer, der opretholder ion-gradienter over cellers plasmamembran og vurdere disse gradienters betydning på celle- og organismeniveau
Anvende det matematiske udtryk for Michaelis-Menten kinetik, udlede kinetiske konstanter fra en forelagt proces med mætningskinetik, og vurdere konstanternes fysiologiske betydning
Forklare og give eksempler på begreberne: thermodynamisk ligevægt, elektrokemisk potential, steady state, homeostase og feed-back regulering
Beskrive opbygningen af de i pensum omtalte makromolekyler og deres cellulære regulering og funktion på celle og organniveau
Beskrive kvalitativt de af følgende fysiologiske emner, der indgår i pensum: energistofskifte, fødeoptagelse, bevægelse, osmoregulering, ekskretion, respiration og kredsløb
Relatere døgnrytmer, estivering og hibernering til skiftende ydre miljø og beskrive energistofskiftets tilpasning på organ og celleniveau
Skelne mellem begreberne fysiologisk adaptation og fysiologisk akklimatisering
Analysere fysiologisk adaptation og akklimatisering på genom, celle- og organismeniveau
Med eksempler på akvatiske og terrestriske organismer kunne vurdere arters tilpasning til miljøets fysisk-kemiske forhold
Foreslå eksperimentel metode og beskrive forsøgsprotokol til at undersøge en celles og et organs funktion
Med udleveret figurmateriale visende graf og/eller med anatomisk og ultrastrukturel information forklare og analysere et organs eller organismes fysiologiske reaktioner på givne ydre påvirkninger i laboratoriet eller i det naturlige miljø
|
Lærebøger: |
David Randall, Warren Burggren, Kathleen French: Eckert Animal Physiology. Mechanisms and adaptations. W. H. Freeman and Company, New York.ISBN 0-7167-3863-5. Herudover artikel og øvelsesvejledning. |
Tilmelding: |
Der er tilmelding i perioden 15. november - 1. december. Tilmelding sker via selvbetjeningssystemet på KUnet |
Faglige forudsætninger: |
Kurser svarende til: Kemi (KemiBio), Matematik/Statistik, Almen biokemi, Almen Cellebiologi og Menneskets fysiologi, eller tilsvarende. |
Eksamensform: |
Afsluttende mundtlig eksamen. Hjælpemidler er tilladt i forberedelsen. Karakter efter 7-trinsskalaen. Intern censur.
Reeksamen: Som ordinær eksamen. |
Eksamen: |
Mundtlig prøve d. 20-21. juni 2013.
Reeksamen: Mundtlig prøve d. 22. august 2013. |
Kursus hjemmeside: |
 |
Bemærkninger: |
Max. 75 deltagere. I tilfælde af overtegning vil der blive trukket lod om pladserne.
Undervisningssproget vil være engelsk, hvis der deltager ikke-dansktalende studerende, ellers dansk.
|
Undervisnings- sprog: |
Kun dansk
|
Sidst redigeret: |
26/10-2012 |