|
Udgave: |
Forår 2013 NAT |
Point: |
7,5 |
Blokstruktur: |
4. blok |
Skemagruppe: |
C |
Fagområde: |
fys |
Institutter: |
Niels Bohr Institutet |
Kontaktpersoner: |
Eigil Kaas, tlf: 35 32 05 14, mail:kaas@gfy.ku.dk og
Christine Schøtt Hvidberg, tlf: 35 32 05 63, mail:ch@gfy.ku.dk
|
Skema- oplysninger: |
Vis skema for kurset Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Naturvidenskabelige Fakultet Forår 2013 NAT |
Undervisnings- periode: |
22. april til 23. juni 2013 |
Undervisnings- form: |
Forelæsninger, regneøvelser og computerøvelser. |
Indhold: |
• Oversigt over klimasystemet (kapitel 1).
• Atmosfærens og oceanernes grundlæggende struktur (kapitel 3-5)
• Stråling og drivhuseffekt (kapitel 2 og 6).
• Globalt midlede strømme af energi og vand (kapitel 1 og 7).
• Klimaforcering (kapitel 10),
• Klimafølsomhed og –feedbacks samt interne klimasvingninger (kapitel 10 plus noter).
• Meridionale energitransporter i atmosfæren og oceanerne. Polar amplifikation (noter).
• Klimavariationer/ændringer i fortiden, nutiden og fremtiden (kapitel 10 og 11).
|
Målbeskrivelse: |
• Kende atmosfærens sammensætning og temperaturprofil samt betydningen af vands faseovergange, herunder aerosolers betydning for skydannelse.
• Kende oceanets struktur og temperaturfordeling.
• Forstå og kunne redegøre for strålingsforholdene i atmosfæren, herunder hvad drivhuseffekten er.
• Kunne redegøre for de grundlæggende globalt integrerede energistrømme i klimasystemet.
• Kunne redegøre for begreberne strålingsforcering og klimafølsomhed.
• Kunne forklare fysikken bag vanddamp og is-albedo feedbacks samt diskutere skyfeedbacks.
• Have et samlet overblik over hvilke processer, der kan føre til klimavariationer.
• Kunne beskrive størrelsen af de grundlæggende meridionale energitransporter i atmosfæren og oceanerne.
• Kunne forklare de vigtigste fysiske processer bag polar amplifikation.
• Kunne analysere og redegøre for fortidens klimavariationer og diskutere årsagerne hertil.
• Kunne analysere og redegøre for observerede klimavariationer i de seneste 100 år samt diskutere årsagerne hertil.
• Kende metoderne som benyttes til beregning af fremtidige menneskeskabte klimaændringer, samt have kendskab til scenarioberegninger som er offentliggjort i IPCCs seneste rapport.
Karakteren 12 gives for præstationen, hvor studenten på overbevisende måde har demonstreret selvstændighed, overblik og indsigt i detaljerne svarende til ovennævnte målbeskrivelser.
Karakteren 2 gives for den usikre præstation, hvor studenten kun lige klarer det nødvendige minimum af de anførte målbeskrivelser.
|
Lærebøger: |
”Elementary Climate Physics”, F. W. Taylor, Oxford University Press, 2005, ISBN 0 19 856734 0 (paper back). Bogen suppleres med noter og øvelser, som gøres tilgængelige på kursushjemmesiden. |
Tilmelding: |
Tilmelding foregår på Selvbetjeningen i perioden 15. november - 1. december. |
Faglige forudsætninger: |
De obligatoriske kurser i blok 1-3 på 1. år af fysikstudiet eller tilsvarende. |
Eksamensform: |
Skriftlig 4 timers eksamen med bedømmelse efter 7-trins karakterskalaen og med intern censur.
Re-eksamen er mundtlig, 25 min forberedelse med alle hjælpemidler og 25 min eksamination.
|
Eksamen: |
Skriftlig prøve d. 19. juni 2013.
Reeksamen: Mundtlig prøve d. 21. august 2013. |
Kursus hjemmeside: |
|
Bemærkninger: |
Undervisning foregår på dansk, men kan hvis det ønskes af en studerende ændres til engelsk. |
Undervisnings- sprog: |
Kun dansk
|
Sidst redigeret: |
29/10-2012 |