|
Udgave: |
Forår 2013 NAT |
ECTS points: |
7,5 ECTS |
Punkter: |
7,5 ECTS |
Point: |
7,5 ECTS |
Point: |
7,5 |
Blokstruktur: |
4. blok |
Skemagruppe: |
B |
Fagområde: |
geog |
Varighed: |
7 uger |
Institutter: |
Institut for Geografi og Geologi |
Studieordning: |
2012-studieordningen |
Uddannelsesdel: |
Bachelor niveau |
Kontaktpersoner: |
Ole Mertz, e-mail: om@geo.ku.dk , tlf. 35 32 25 29 |
Skema- oplysninger: |
Vis skema for kurset Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Naturvidenskabelige Fakultet Forår 2013 NAT |
Undervisnings- periode: |
Uge 17-24 |
Undervisnings- form: |
Undervisningen foregår ved øvelser/seminarer og et feltkursus. Undervisningen er inddelt i tre perioder - en forberedelsesfase der indeholder en kombination af forelæsninger, holdundervisning og gruppearbejde (kursusuge 1-3), et feltkursus på 5 dage samt en frapporterings/databearbejdningsfase i ugen efter feltkurset.Undervisningsplan og -omfang fremgår af kursushjemmesiden. De beskrevne kompetencemål opnås kun fuldstændigt ved at den studerendedeltager aktivt i undervisningen, fx gennem diskussion og oplæg |
Indhold: |
Kartering af arealanvendelse eller industrilokalisering, landskabsevaluering, interviewteknikker og spørgeskemaundersøgelse, forberedelse af feltperiode, problemidentifikation og -formulering, metodevalg, undersøgelsedesign, -teknik og eventuelle –instrumenter/værktøjer, metoder til bearbejdning, analyse og præsentation af data samt metodekritik. |
Kompetence- beskrivelse: |
Kurset giver en indføring i geografiske feltmetoder i teori og praksis med henblik selvstændigt at forberede en undersøgelse, indsamle, organisere og analysere data samt formidle resultaterne.
Ved kursets afslutning bør den studerende være i stand til at anvende forskellige kulturgeografisk relevante kvalitative og kvantitative undersøgelsesmetoder og -teknikker, vurdere deres forskellige anvendelsesmuligheder samt fordele og ulemper ved forskellige metoder. Praktisk erfaring opnås igennem en feltundersøgelse, der inkluderer indsamling af kvalitative og/eller kvantitative data, indenfor et selvvalgt emne, hvilket bidrager til at udvikle et fagligt fundament med henblik på selvstændig indsamling af datamateriale og metodevalg samt diskussion heraf. |
Målbeskrivelse: |
Kursets faglige mål er, at den studerende skal/kan/har:
• praktisk erfaring med kvalitative og kvantitative dataindsamlingsmetoder
• foretage mindre dataindsamlinger og foretage en hensigtsmæssig organisering og formidling af disse
• foretage vurdering af forskellige metoders hensigtsmæssighed ift. problemstillinger
• foretage en analytisk indgang til simple og mere komplekse problemstillinger
• formidle videnskabeligt stof – mundtligt såvel som skriftligt.
|
Tilmelding: |
Via KUnet mellem den 15. november og 1. december. |
Ansøgningsfrist for Åbent Universitet: |
10. marts |
Faglige forudsætninger: |
Områdespecifikke adgangskrav til bacheloruddannelsen i geografi & geoinformatik: Dansk A, Engelsk B og Matematik A |
Eksamensform: |
Afløsningsopgave med mundtlig prøve, intern censur, bedømmelse efter 7-trins skalaen. Opgaven udarbejdes i ugen efter feltkurset. Den mundtlige prøve varer 20 minutter. Re-eksamen som ordinær eksamen. Forudsætning for at gå til eksamen er godkendt deltagelse på feltkursus.
|
Eksamen: |
Aflevering af afløsningsopgave efter aftale med underviser. Mundtlig prøve d. 17-21. juni 2013.
Reeksamen: Aflevering af afløsningsopgave d. 19. august og mundtlig prøve d. 23. august 2013. |
Kursus hjemmeside: |
 |
Kursus hjemmeside: |
Der henvises til Absalon |
Bemærkninger: |
Deltagelse i dette kursus som enkeltfagsstuderende (meritstuderende eller under Åben uddannelse) kræver ikke, at du opfylder de områdespecifikke adgangskrav Dansk A, Engelsk B, Matematik A, der gælder for optagelse som bachelorstuderende |
Pensum: |
Der henvises til Absalon Vær opmærksom på at godkendt pensumliste for indeværende studieår 2012-2013 opdateres og uploades i Absalon 4 uger efter starten af blokken. |
Undervisnings- sprog: |
Kun dansk
|
Sidst redigeret: |
31/10-2012 |