|
Udgave: |
Forår 2013 NAT |
Point: |
7,5 |
Blokstruktur: |
4. blok |
Skemagruppe: |
A |
Fagområde: |
fys |
Institutter: |
Niels Bohr Institutet |
Uddannelsesdel: |
Bachelor niveau |
Kontaktpersoner: |
Kim Lefmann, Telefon: 35 32 04 76, kontor: HCØ, D314, E-mail: lefmann@fys.ku.dk Ian Bearden, Telefon: 35 32 53 23, Kontor: Blegdamsvej 17, Qa-19, E-mail: bearden@nbi.dk |
Skema- oplysninger: |
Vis skema for kurset Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Naturvidenskabelige Fakultet Forår 2013 NAT |
Undervisnings- periode: |
22. april til 23. juni, 2013 |
Indhold: |
- Typiske laboratorieopstillinger til forskningsformål (gæsteforedrag)
- Typiske eksperimentelle opstillinger i industrien (gæsteforedrag)
- Sammenhæng mellem eksperiment og teori, konklusioner fra måledata og sikker viden
- Typiske "store faciliteter", f.eks. CERN, plasmaforskning, sattelitter, røntgen/neutron stråling (gæsteforedrag)
- Teori for og programmel til ikke-lineær videnskabelig databehandling, herunder opstilling af model
- Mundtlig og skriftlig videnskabelig præsentation
- Computerøvelser til træning af databehandling og datapræsentation
- Små eksperimentelle øvelser i grupper til træning af databehandling og datapræsentation
- Et større eksperimentelt projekt i grupper, foretaget i en af forskningsgrupperne på NBI |
Kompetence- beskrivelse: |
Udføre selvstændige eksperimenter, foretage analyse af data og usikkerheder, samt rapportere resultaterne på videnskabelig form som foredrag og artikler. |
Målbeskrivelse: |
Den studerende vil efter kurset optimalt kunne:
Opbygge og udføre forskellige typer eksperimenter: demonstration, eftervisning af teori, "discovery"
Redegøre for de forskellige dele af et eksperiment: opstilling inkl. detektor, prøve inkl. evt. kontrol af prøvens omgivelser
Redegøre for forskellige metoder til dataopsamling (detektor vs. elektrisk signal)
Estimere og begrænse systematiske og statistiske støjkilder
Kende til typiske laboratorieopstillinger og "store faciliteter"
Kende til NBIs enkelte eksperimentelle grupper og typiske eksperimentelle opstillinger
Redegøre for sammenhængen mellem teori og eksperiment i fysik
Planlægge og foretage længerevarende eksperimenter som del af en gruppe, herunder
optimering af eksperimenttid og opretholdelse af logbog.
Opstille model og udføre ikke-lineær statistisk databehandling ved brug af standardprogrammel
Uddrage konklusioner fra måledata
Rapportere over et udførte eksperiment skriftligt og mundtligt på en form, der er
passende for videnskabeligt arbejde, som f.eks. BSc-projekt, speciale eller international artikel
|
Lærebøger: |
Statistics - A Guide to the Use of Statistical Methods in the Physical Sciences, Roger Barlow.
Dertil noter og hjemmesider. |
Tilmelding: |
Tilmelding foregår på Selvbetjeningen i perioden 15. november - 1. december. |
Eksamensform: |
Evalueringsform: løbende evaluering med karakter baserede på logbog (10%), 3 korte rapporter (10% hver), 1 længere projekt rapport (30%), mundligt forsvar af rapporten (30%)
Bedømmelse: 7 trins-skalaen, intern censur
Reeksamen er en 15 minutters mundtlig eksamen uden forberedelse. |
Eksamen: |
Løbende evaluering med aflsuttende mundtlig prøve d. 20-21. juni 2013.
Reeksamen: Mundtlig prøve d. 22. august 2013. |
Kursus hjemmeside: |
|
Bemærkninger: |
Kurset kan maksimalt have 78 deltagere. Principperne for udvælgelse er følgende:
I første omgang gives adgang til fysikstuderende på De Fysiske Fag.
Overskrider deltagertallet begrænsningen på 78, prioriteres de studerende således
1: bachelorstuderende går forud for kandidatstuderende
2: 3. årsstuderende går forud for 2. årsstuderende
3: der foretages lodtrækning |
Undervisnings- sprog: |
Kun dansk
|
Sidst redigeret: |
29/10-2012 |