uc:sendtilenven runat server id uc_sendtilenven
Ændre størrelse på tekst Print

Planters Økofysiologi (PlantØkofys)


Semesterangivelse: Forårs kursus Kurset udbydes i blok 3 Kurset udbydes i skemagruppe C Kurset giver 7,5 ETCS point

 


Udgave: Forår 2013 NAT
ECTS points: 7,5
Point: 7,5
Blokstruktur: 3. blok
Skemagruppe: C
Fagområde: bio
Institutter: Biologisk Institut
Uddannelsesdel: Bachelor niveau
Kontaktpersoner: Helge Ro-Poulsen, Biologisk Institut, tlf. 22769317, e-mail: helgerp@bio.ku.dk
Andre undervisere: Anders Michelsen (BIO), Jette Dahl Møller (SNM), Kaj Sand-Jensen (BIO) samt lærere fra Institut for Plante- og Miljøvidenskab.
Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Naturvidenskabelige Fakultet Forår 2013 NAT
Undervisnings- periode: Uge 6-15
Undervisnings- form:
Forelæsninger: 28
Øvelser: 32 timer fordelt på praktiske øvelser, mikroskopi-øvelser og diskussionstimer
2 ugers projektarbejde over udleveret originalartikel.
Indhold: Kurset omhandler planters økofysiologi i både terrestriske og limniske økosystemer, og der lægges vægt på planternes reaktion på og tilpasning til miljøændringer såsom eutrofiering og klima. I undervisningen gennemgås planters lysudnyttelse, fotosyntese og kulstofbalance, vandhusholdning og -transportmekanismer, næringsstofoptagelse og –transport, vækst og regulerings-mekanismer. De forskellige funktioner relateres til strukturen af celler, blad, ledningsvæv, rod, stængel m.v. og der opskaleres fra enkeltplante til økosystem. Der gennemføres eksperimentelle øvelsesgange, mikroskopi-øvelsesgange og diskussionsstimer, hvor der arbejdes med udleveret materiale om funktionelle aspekter og effekter af miljøpåvirkninger. Endvidere afholdes en ekskursion og en havevandring.
Kompetence- beskrivelse: Generelle kompetencemål:
De studerende skal i løbet af kurset tilegne sig grundlæggende viden om planters økofysiologi og sammenhængen mellem planters struktur og funktion. Denne viden skal give en forståelse for planternes samspil med omgivelserne, især hvad angår eutrofiering og klimaændringer. De studerende skal endvidere kunne udføre og vurdere økofysiologiske eksperimenter og identificere plantestrukturer vha lysmikroskopi.
Målbeskrivelse: Specifikke kompetencemål:
  • Kan beskrive og forklare lysopfangning og fotosynteseprocesser i kloroplaster samt forklare fotosyntesens afhængighed af lys, temperatur og CO2 og hvilke faktorer der bestemmer CO2-optagelsen.
  • Kan beskrive planternes vandbalance og de regulerende mekanismer for vandtransporten gennem planten fra jorden til atmosfæren.
  • Kan beskrive opbygningen af blade og forklare, hvordan opbygningen hænger sammen med fotosyntese og vandbalance.
  • Kan beskrive planters næringsstofoptagelse i relation til næringsstoftilgængeligheden i jorden og rodens anatomi i relation hertil.
  • Kan beskrive ledningsvævets opbygning i relation til transporten af vand og organiske og uorganiske næringsstoffer.
  • Kan forklare rodens samspil med jordens mikroorganismer, herunder mykorrhiza og nitrogenfikserende bakterieknolde.
  • Kan fremstille anatomiske præparater.
  • Kan forklare planters vækst og klassificere områder i planten, hvor væksten finder sted.
  • Kan diskutere planters reaktion på klimaændringer og kvælstofbelastning på et kvalificeret grundlag.
  • Kan diskutere og kritisere videnskabelige afhandlinger inden for fagets hovedemner og efterfølgende praktisere mundtlig og skriftlig fremlæggelse af resultaterne.
  • Lærebøger: Meddeles senere.
    Tilmelding: Der er tilmelding til modulerne i Blok 3 og Blok 4 i perioden 15. november - 1. december. Tilmelding sker via selvbetjeningssystemet på KUnet.
    Faglige forudsætninger: Kurser svarende til: Organismernes diversitet, Kemi, Almen Biokemi og Almen Økologi
    Eksamensform: 3 timers skriftlig eksamen med hjælpemidler. I de sidste undervisningsuger skriver 2-3 studerende sammen en projektrapport over en udleveret originalafhandling. De studerende skal individuelt hver for sig fremlægge rapporten mundtligt, og der foretages en individuel bedømmelse af fremlæggelsen. I den samlede karakter (7-trinsskalaen) tæller den skriftlige eksamen 2/3 og fremlæggelsen af projektet 1/3. Der er ekstern censur.
    Reeksamen er 30 minutter mundtlig eksamen med ekstern censur.
    Eksamen: Mundtlig prøve d. 2-4. april 2013 og skriftlig prøve d. 10. april 2013.
    Reeksamen: Mundtlig eksamen d. 26. juni 2013.
    Kursus hjemmeside:
    Undervisnings- sprog: Kun dansk
    Sidst redigeret: 26/10-2012



    Københavns Universitet